Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Conditii pentru modificarea contractului de achizitie publica

de Mihaela Croitoru 18 Iul. 2018 1146

Conditii pentru modificarea contractului de achizitie publica
Va reamintim ca, potrivit art. 236 alin.(4) din Lege nr.98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, contractele de achizitie publica/acordurile-cadru incheiate inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt supuse dispozitiilor legii in vigoare la data cand acestea au fost incheiate in tot ceea ce priveste incheierea, modificarea, interpretarea, efectele, executarea si incetarea acestora.


Iata o speta intalnita pe PortalInstitutiiPublice.ro: "In cadrul unui contract de lucrari atribuit in anul 2016 in baza OUG nr. 342006, a fost ofertat un anumit model de lift. La momentul montarii acestuia, in anul 2018, constructorul, in acord cu beneficiarul, a dorit montarea unui lift de ultima generatie, care sa incorporeze toate imbunatatirile tehnice actuale. In cazul in care valoarea ofertei noului model de lift depaseste valoarea ofertata initial, in ce conditii se poate deconta lucrarea? In Instructiunea nr. 1 din 2 martie 2016 privind modificarea contractului de achizitie publica, emisa de Agentia Nationala pentru Achizitii Publice, la art. 14 alin. (2) se precizeaza formula de calcul a valorii lucrarilor suplimentare ce mai pot fi contractate, insa cum poate fi incadrata situatia prezentata mai sus? Se face nota de renuntare la liftul initial si nota de comanda suplimentara tip NCS1 sau NCS2 pt liftul nou?"'


 


Raspunsul specialistilor:


 


Respectivul contract de achizitie publica a fost incheiat in anul 2016, dar executarea acestuia se realizeaza si in anul 2018, apreciem ca in cazul de fata raman aplicabile in continuare dispozitiile legislatiei in vigoare la data incheierii lui, respectiv OUG nr.34/2006 si HG 925/2006.



Principiile care stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica sunt enuntate la art. 2 alin.(2) din OUG 34/2006 si sunt:



a) nediscriminarea;
b) tratamentul egal;
c) recunoasterea reciproca;
d) transparenta;
e) proportionalitatea;
f) eficienta utilizarii fondurilor;
g) asumarea raspunderii.



Totodata, precizam ca documentatia de atribuire reprezinta documentatia ce cuprinde toate informatiile legate de obiectul contractului de achizitie publica si de procedura de atribuire a acestuia, inclusiv caietul de sarcini sau, dupa caz, documentatia descriptiva, iar propunerea tehnica este parte a ofertei elaborata pe baza cerintelor din caietul de sarcini sau, dupa caz, din documentatia descriptiva (art. 3 lit. j si t din OUG nr. 34/2006).


Caietul de sarcini contine, in mod obligatoriu, specificatii tehnice, care reprezinta cerinte, prescriptii, caracteristici de natura tehnica ce permit fiecarui produs, serviciu sau lucrare sa fie descris, in mod obiectiv, in asa maniera incat sa corespunda necesitatii autoritatii contractante.


...citeste mai multe pe PortalInstitutiiPublice >>>


Astfel, potrivit art. 122 lit.i) din OUG nr. 34/2006, autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare atunci cand este necesara achizitionarea unor lucrari sau servicii suplimentare/aditionale, care nu au fost incluse in contractul initial, dar care datorita unor circumstante imprevizibile au devenit necesare pentru indeplinirea contractului in cauza, si numai daca se respecta, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:


– atribuirea sa fie facuta contractantului initial;
– lucrarile sau serviciile suplimentare/aditionale sa nu poata fi, din punct de vedere tehnic si economic, separate de contractul initial fara aparitia unor inconveniente majore pentru autoritatea contractanta sau, desi separabile de contractul initial, sa fie strict necesare in vederea indeplinirii acestuia;
– valoarea cumulata a contractelor care vor fi atribuite si a actelor aditionale care vor fi incheiate pentru lucrari si/sau servicii suplimentare ori aditionale sa nu depaseasca 20% din valoarea contractului initial.


ATENTIE!


Doar in aceste conditii autoritatea contractanta nu este obligata la o noua procedura de atribuire.


Intrucat in cazul explicitat de dvs. sunt modificate aspecte de calitate ale articolului ce trebuie executat, apreciem ca modificarile efectuate in acest cadru nu sunt rezultatul aplicarii "mecanice" a prevederilor contractuale, ci vor fi analizate, de la caz la caz, ca modificari ce pot fi fie unele nesubstantiale, fie unele substantiale.


Asadar, cel mai important aspect este cel al pretului si in ce masura modificarile produse se incadreaza sau nu in procentul de 20% din valoarea contractului initial.


Pentru calculul procentului de 20%, valoarea lucrarilor suplimentare se raporteaza la valoarea contractului initial, neputand fi luate in considerare notele de renuntare, in sensul scaderii acestora din valoarea estimata a lucrarilor suplimentare, formula de calcul corecta fiind: note de comanda suplimentara (suplimentar cantitativ) + note de comanda suplimentara (articole neexistente in contractul initial, aditionale) = maximum 20% din valoarea contractului initial (fara a se lua in calcul notele de renuntare).


Valoarea serviciilor sau lucrarilor suplimentare/aditionale nu poate fi compensata cu valoarea lucrarilor/serviciilor la care se renunta.


O modificare va fi considerata nesubstantiala atunci cand, in mod cumulativ:



a) modificarea nu introduce conditii care, daca ar fi fost incluse in procedura initiala de atribuire, ar fi permis selectarea altor candidati decat a celor selectati initial sau alegerea unei alte oferte decat a celei declarate castigatoare ori ar fi permis si participarea altor operatori economici la procedura;
b) modificarea nu schimba balanta economica a contractului in favoarea contractantului intr-o maniera care nu a fost prevazuta in contractul initial;
c) modificarea nu extinde domeniul contractului in mod considerabil.



Pentru a determina daca modificarea avuta in vedere ar fi avut ca efect participarea altor operatori economici la procedura de atribuire se va analiza daca prin aceasta modificare sunt afectate conditiile initiale prevazute in cadrul documentatiei de atribuire, aduse la cunostinta celor interesati de participarea la procedura prin publicare in SEAP si JOUE.



Referitor la conditia ca modificarea contractului sa nu schimbe balanta economica a respectivului contract in favoarea contractantului intr-o maniera care nu a fost prevazuta initial, subliniem ca, in cazul prezentat, desi este precizat ca pretul total al contractului nu va fi afectat, se va avea in vedere ca modificarea sa nu afecteze elementele de calcul care au stat la baza fundamentarii ofertei financiare depuse.



Spre exemplu, in masura in care sumele necesare acoperirii cheltuielilor aferente liniei bugetare „Y” sunt calculate conform altui cost/unitar sau conform altui algoritm de calcul decat cel prevazut de ofertant in oferta depusa sau sumele sunt disproportionate raportat la necesarul generat de prelungirea duratei contractului, suntem de opinie ca modificarea contractului schimba balanta economica in favoarea contractantului si/sau extinde domeniul contractului.
De asemenea, se va avea in vedere ca modificarea sa nu influenteze aplicarea factorilor de evaluare utilizati conform documentatiei de atribuire, conducand la un alt rezultat care ar fi permis alegerea unei alte oferte decat a celei declarate castigatoare.


Totodata, in aplicarea conditiilor sus-mentionate, la luarea deciziei privind incadrarea unei modificari ca fiind nesubstantiala, autoritatea contractanta va analiza daca sunt indeplinite, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:


- respectiva modificare este aferenta unui contract de servicii sau de lucrari aferent realizarii investitiilor publice si/sau a lucrarilor de interventie asupra acestora;
- in urma exprimarii in termeni monetari, valoarea modificarii nu depaseste valoarea ce rezulta din aplicarea procentului de "cheltuieli diverse si neprevazute" (definit in devizul general al proiectului si/sau in contract, conform legislatiei incidente) sau 10% din pretul contractului initial (in situatia in care nu exista deviz sau prin deviz/contract nu au fost stabilite asemenea cheltuieli);
- respectiva modificare este strict necesara pentru indeplinirea contractului de achizitie publica;
- respectiva modificare este in directa corelare cu obiectul contractului de achizitie publica;
- nu este schimbat caracterul general al obiectului contractului, fapt ce presupune ca scopul contractului (asa cum a fost descris in cadrul procedurii prin care a fost atribuit initial), precum si indicatorii principali ce caracterizeaza rezultatul respectivului contract raman nemodificati.



Intrucat in situatia mentionata de dvs. intelegem ca se modifica substantial propunerea tehnica, respectiv specificatiile tehnice care au stat initial la baza incheierii contractului de achizitie publica, recomandam o analiza foarte atenta a conditiilor sus-mentionate, in caz contrar putandu-se aprecia ca actul aditional ce se doreste a fi incheiat nu respecta conditiile legale.


Fata de considerentele mai sus mentionate, apreciem ca numai autoritatea contractanta poate sa stabileasca, pe baza documentelor existente in dosarul achizitiei publice, daca livrarea unui alt bun decat cel specificat in caietul de sarcini poate afecta conditiile incluse in procedura initiala de atribuire, schimba balanta economica a contractului sau extinde domeniul contractului, determinand astfel daca modificarea in cauza este o modificare substantiala sau o modificare nesubstantiala.


 


Sursa: PortalInstitutiiPublice


 

Autor: Mihaela Croitoru



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
GDPR in Institutiile Publice - Ghid detaliat

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "GDPR in Institutiile Publice - Ghid detaliat"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
GDPR in Institutiile Publice - Ghid detaliat

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "GDPR in Institutiile Publice - Ghid detaliat"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
GDPR in Institutiile Publice - Ghid detaliat

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "GDPR in Institutiile Publice - Ghid detaliat"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016