Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Procedura de inventar

de Ioana Stoica 17 Dec. 2013 4649

Procedura de inventar
Studiu de caz: La finele anului 200N, o institutie publica cu finantare din venituri proprii si subventii a efectuat inventarierea tuturor elementelor de activ, capitaluri proprii si datorii, in conformitate cu Ordinul 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale.


Inventarierea s-a efectuat de catre o comisie de inventariere si a avut ca scop atat constatarea faptica, cat si evaluarea la nivelul valorii actuale, a elementelor de activ, datorii si capitaluri proprii detinute de societate.  La momentul inventarierii, in cadrul institutiei nu se aflau bunuri si valori apartinand altor persoane juridice sau fizice. La evaluarea imobilizarilor corporale, institutia foloseste costul istoric, cu exceptia cladirilor, pe care le reevalueaza.
 
 
Situatia scriptica a activelor imobilizate si a activelor circulante detinute de institutie inaintea inventarierii se prezinta in Tabelul nr. 1 de mai jos.
 
In urma inventarierii s-au constatat urmatoarele:
- Plusuri si minusuri in gestiune (prezentate in Tabelul nr. 2);
- Diferente intre valoarea de inventar si valoarea contabila neta (prezentate in Tabelul nr. 3).
 
Procedural, operatiunile de inventariere se desfasoara astfel:
 
1. In vederea stabilirii minusurilor si a plusurilor de bunuri, constatate cu ocazia inventarierii, precum si pentru determinarea ajustarilor pentru depreciere sau pierdere de valoare, comisia de inventariere a procedat la intocmirea formularului "Lista de inventariere" (cod 14 -3-12), completat intr-un exemplar, prezentat in Tabelul nr. 4. In cazul elementelor de activ pentru care, in perioadele anterioare inventarierii, au fost constituite ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare, in Listele de inventariere, la coloana 9, se inscrie valoarea contabila neta a acestora.
 
2. Valorile nete contabile ale elementelor de activ (coloana 9 din Listele de inventariere) se compara cu valorile lor actuale, stabilite cu ocazia inventarierii, denumite „valori de inventar“, procedandu-se astfel conform principiului prudentei:
- daca valoarea de inventar > valoarea neta contabila, in Listele de inventariere se vor inscrie valorile nete contabile;
- daca valoarea de inventar < valoarea neta contabila, in Listele de inventariere se va inscrie valoarea de inventar.
 
3. In situatia in care valoarea contabila neta a activelor este mai mica decat valoarea de inventar, diferentele constatate nu se inregistreaza in contabilitate, conform aceluiasi principiu.
 
4. In cazul in care valorile de inventar ale elementelor de activ sunt mai mici decat valorile nete contabile stabilite inainte de inventariere, comisia de inventariere propune corectarea valorii contabile a acestora si aducerea lor la nivelul valorii de inventar, indiferent daca rezultatul exercitiului financiar este profit sau pierdere.
 
Aceasta se realizeaza in functie de tipul de depreciere existenta, astfel:
- prin inregistrarea unor amortizari suplimentare (ajustare permanenta), in cazul deprecierilor ireversibile (in exemplul nostru , "autoturismul A")
- prin constituirea sau suplimentarea unor ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare, in situatia deprecierilor reversibile (de exemplu, "autoturism B" si Program informatic).
 
5. In cazul bunurilor constatate plus la inventariere, a cestea se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la costul de achizitie al acestora, in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, in functie de pretul pietei la data constatarii sau de costul de achizitie al bunurilor similare , in conformitate cu prevederile pct. 46 alin. 3 din Ordinul nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
 
Bunurile constatate lipsa la inventariere se e valueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea contabila. Lipsurile imputabile se recupereaza, de la persoanele vinovate, la valoarea de inlocuire. Prin valoare de inlocuire se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesa re pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv.





Tabel nr. 3


Tabel nr. 4




 
Autor: Ioana Stoica



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 2.75 din 2 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016