Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Raspunderea civila a functionarului public. In ce context acesta trebuie sa restituie sumele de bani primite necuvenit?

de Mihaela Croitoru 15 Mai. 2018 199

Raspunderea civila a functionarului public. In ce context acesta trebuie sa restituie sumele de bani primite necuvenit?
Legislatia aplicabila stabileste in cuprinsul dispozitiilor art. 84 si urmatoarele din Legea 188/1999 raspunderea civila a functionarului public. Este demn de mentionat ca acesta se angajeaza:


a) pentru pagubele produse cu vinovatie patrimoniului autoritatii sau institutiei publice in care functioneaza;
b) pentru nerestituirea in termenul legal a sumelor ce i s-au acordat necuvenit;
c) pentru daunele platite de autoritatea sau institutia publica, in calitate de comitent, unor terte persoane, in temeiul unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.


 


"Avand in vedere dispozitiile art. 84 lit.b) din Legea nr.188/1999 republicata, cu modificarile si compeltarile ulterioare, potrivit carora, Raspunderea civila a functionarului public se angajeaza:
b) pentru nerestituirea in termenul legal a sumelor ce i s-au acordat necuvenit; in ce situatii considerati ca se aplica si ce termen legal a avut in vedere legiuitorul?",
se intreba cineva in cadrul PortalInstitutiiPublice.ro.


 


Raspunsul specialistilor Rentrop & Straton:


 


La art. 85 alin.(1) din Legea nr.188/1999 se precizeaza ca repararea pagubelor aduse autoritatii sau institutiei publice in situatiile prevazute la art. 84 lit. a) si b) se dispune prin emiterea de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice a unui ordin sau a unei dispozitii de imputare, in termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau, dupa caz, prin asumarea unui angajament de plata, iar in situatia prevazuta la lit. c) a aceluiasi articol, pe baza hotararii judecatoresti definitive si irevocabile.


La alin. (3) al articolul sus-mentionat se mai precizeaza si ca dreptul conducatorului autoritatii sau institutiei publice de a emite ordinul sau dispozitia de imputare se prescrie in termen de 3 ani de la data producerii pagubei.


Legiuitorul a stabilit doua termene, respectiv:



- termenul in care poate fi constatata paguba, de la acest moment al constatarii angajatorul avand 30 de zile pentru emiterea ordinului/dispozitiei de imputare, si
- termenul in care se poate dispune recuperarea prejudiciului, care este de 3 ani, dar care curge de la data producerii pagubei, nu de la data constatarii acesteia.


IMPORTANT!


In situatia in care, inauntrul termenului de 3 ani de la momentul producerii pagubei angajatorul constata paguba, acesta va avea de la acest ultim moment, adica cel al constatarii, un termen de 30 de zile pentru emiterea ordinului/dispozitiei de imputare.


Aceste prevederi legale se aplica in orice situatie in care angajatorul a acordat salariatului anumite drepturi la care acesta din urma nu era indreptatit, potrivit legii. Cum ar fi, cu titlu de exemplu, dar fara a ne limita la acestea:


- acordarea indemnizatiei de concediu de odihna in avans pentru intreg anul calendaristic si pentru un concediu de odihna integral, ulterior constatandu-se ca salariatul era indreptatit doar la o parte din acesta ca urmare a intervenirii pensionarii inainte de terminarea anului;
- stabilirea eronata a drepturilor salariale, ulterior angajatorul indreptand greseala si stabilind un salariu mai mic;
- acordarea sumei aferenta diurnelor realizate cu ocazia deplasarilor peste valoarea la care era indreptatit, s.a.
 



Sursa: PortalInstitutiiPublice


 


 

Autor: Mihaela Croitoru



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
Regulament privind protectia datelor personale in Institutiile Publice

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Regulament privind protectia datelor personale in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
Regulament privind protectia datelor personale in Institutiile Publice

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Regulament privind protectia datelor personale in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
Regulament privind protectia datelor personale in Institutiile Publice

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Regulament privind protectia datelor personale in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit