Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Legea nr. 500/2002: modificari privind controlul financiar preventiv si auditul intern in institutiile publice

de Ioana Stoica 17 Oct. 2016 556

Legea nr. 500/2002: modificari privind controlul financiar preventiv si auditul intern in institutiile publice
Controlul financiar preventiv si auditul intern se exercita asupra tuturor operatiunilor care afecteaza fondurile publice si/sau patrimoniul public si sunt exercitate conform reglementarilor legale in domeniu.


Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor din fonduri publice se aproba de ordonatorul de credite, iar plata acestora se efectueaza de catre conducatorul compartimentului financiar-contabil/persoana responsabila cu efectuarea platii, arata art. 24, alin (1) din Legea 500/2022 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare.


Alin (2) al aceluiasi articol arata ca angajarea si ordonantarea cheltuielilor se efectueaza numai cu viza prealabila de control financiar preventiv propriu si a controlului financiar preventiv delegat, dupa caz, potrivit dispozitiilor legale.


Atentie! Nerespectarea dispozitiilor art. 24 alin. (2) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei, potrivit prevederilor art.72 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


Cel mai des intalnite DEFICIENTE constatate si sanctionate de Curtea de Conturi au vizat efectuarea in mod defectuos a urmatoarelor activitati:


- au fost evidentiate unele cheltuieli la alte articole bugetare decat cele corespunzatoare naturii si destinatiei acestora;
- nu au fost parcurse succesiv fazele procesului de executie bugetara a cheltuielilor;
- au fost incheiate angajamente legale fara a fi precedate de angajamente bugetare si fara a fi insotite de propuneri de angajare;
- au fost constatate si incalcari de lege constand in stabilirea eronata a drepturilor salariale ale personalului nou-incadrat sau acordarea/retinerea unor sume pe statul de plata fara justificare;


- efectuarea deficitara a procesului de inventariere, inregistrarea necorespunzatoare in evidenta contabila a rezultatelor acestora, neasigurarea integritatii bunurilor patrimoniale (retinerea necorespunzatoare a garantiei materiale, neutilizarea unor documente financiar-contabile;
- informatiile prezentate in situatiile financiare privind contributiile la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul fondurilor speciale nu concorda cu datele din evidenta fiscala;
- valoarea bunurilor apartinand domeniului public al statului/unitatilor adminitrativ-teritoriale, inregistrata in evidenta contabila, nu corespunde cu valoarea bunurilor, evidentiate in inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului sau in cuprinsul hotararii privind atestarea domeniului public al unitatii administrativ-teritoriale in cauza;
- in evidentele cadastrale si de publicitate imobiliara, terenurile si constructiile proprietate publica nu sunt inregistrate din cauza neexecutarii lucrarilor de cadastru si publicitate imobiliara;
- angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor pentru unele deplasari interne s-a facut cu incalcarea normelor metodologice;
- autoritatile administratiei publice locale nu au intreprins masuri sistemice in materie de identificare, evaluare si monitorizare a potentialului economico-financiar al teritoriului, respectiv nu au asigurat fundamentarea la justa valoare a bazei de impozitare, inclusiv prin estimarea si prognozarea relevanta a indicatorilor fiscal-bugetari, care ar asigura stabilitatea financiara a bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale;
- dosarele fiscale ale contribuabililor bugetului local nu sunt constituite, completate si gestionate astfel incat sa contina toate documentele cu relevanta fiscala, functie de modificarile intervenite in masa impozabila, respectiv: declaratii fiscale si actele atestatoare care se anexeaza la acestea, decizii de impunere si cele referitoare la obligatiile de plata accesorii, certificate de atestare fiscala, instiintari, somatii si alte documente de executare silita, dovezi privind comunicarea actului administrativ-fiscal, declaratii speciale de impunere in cazul in care acestia detin mai multe locuinte;


cititi toate modificarile privind Controlul financiar preventiv si auditul intern >>


 

Autor: Ioana Stoica



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
Control si preventie in unitatile bugetare

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Control si preventie in unitatile bugetare"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
Control si preventie in unitatile bugetare

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Control si preventie in unitatile bugetare"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit