Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Studiu de caz. Cumul de functii la institutiile publice

de Ioana Stoica 13 Mai. 2016 1284

Studiu de caz. Cumul de functii la institutiile publice
Orice salariat are dreptul de a cumula mai multe functii, la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea, conform prevederilor Codului muncii, republicat, in speta art. 35. De la aceste prevederi fac exceptii situatiile in care prin lege sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul unor functii.


Vom analiza in acest sens urmatorul studiu de caz: "Doresc sa stiu daca in institutiile publice se poate face cumul de functii, iar daca da in ce conditii? Subliniez ca in loc de 12 angajati functionam cu 5. Este vorba de consilier superior clasa I grad profesional superior.

Raspunsul expertilor Rentrop&Straton:

Va aducem la cunostinta ca si institutiile publice pot apela la cumulul de functii, cu exceptia cazurilor care reprezinta incompatibilitati. Incompatibilitatile sunt reglementate de Constitutia Romaniei, de legea aplicabila autoritatii sau institutiei publice in care persoanele in cauza isi desfasoara activitatea, de Legea-cadru 161/2003, privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de celelalte dispozitii legale in vigoare.

O persoana angajata la o institutie bugetara are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca distincte, in toate situatiile in care prin lege, nu sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul unor functii, deoarece Codul muncii reglementeaza dreptul salariatului de a munci la acelasi angajator in baza mai multor contracte individuale de munca. In ipoteza in care persoana in cauza este personal contractual bugetar, aceasta ar putea avea doua sau mai multe contracte individuale de munca si cate o fisa de post aferenta fiecarui contract de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea.

Atributiile postului vacant care urmeaza sa fie ocupat in urma unui cumul ar trebui indeplinite in cadrul programului de lucru stabilit la nivelul unitatii. Asadar, timpul de munca in care salariatul indeplineste sarcinile si atributiile aferente contractului individual de munca cu timp partial s-ar suprapune peste o parte din timpul de munca in care salariatul indeplineste sarcinile si atributiile aferente contractului individual de munca cu norma intreaga.

Indeplinirea sarcinilor si atributiilor unui contract individual de munca in timpul de lucru suprapus inlatura indeplinirea celorlalte sarcini si atributii aferente celui de-al doilea contract individual de munca, astfel apreciem ca nu este posibila incheierea unor contracte individuale de munca cu programul de lucru stabilit prin Regulamentul intern al unitatii.
Daca exista posibilitatea stabilirii unui program de lucru care sa permita salariatilor sa isi desfasoare activitatea in cadrul celor doua contracte individuale de munca fara ca aceasta sa se suprapuna, cu respectarea prevederilor privind timpul de munca, apreciem ca postul vacant poate fi ocupat prin cumul, in conditiile legii.

In cazul in care este vorba de o institutie bugetara, precizam ca devin incidente prevederile art. 30 din Codul muncii, republicat, conform carora ocuparea functiilor se poate realiza numai pe baza de concurs sau examen. In plus, un cumul de functii la acelasi angajator se poate realiza numai pentru functii diferite nu si pentru aceeasi functie.

Potrivit Codului muncii, durata normala a timpului de munca pentru toate functiile cumulate nu ar trebui sa depaseasca 40 de ore pe saptamana.

In cazul in care un salariat incheie cu acelasi angajator doua contracte individuale de munca, astfel incat, cumuland cele doua functii s-ar ajunge la depasirea duratei maxime a timpului de munca, ar putea fi angajata raspunderea angajatorului pentru nerespectarea dispozitiilor legale referitoare la timpul de munca. Asadar, daca salariatul are incheiat un contract de munca cu norma intreaga se mai poate incheia un contract individual de munca pe durata nedeterminata sau determinata pentru o alta functie, cu timp partial astfel incat sa nu fie incalcate dispozitiile art. 112 alin. (1) si ale art. 115 alin.(2) din Codul muncii, republicat.

Daca persoana in cauza este functionar public, devin incidente si prevederile art. 94 alin. (2) din Legea 161/2003 conform carora functionarii publici nu pot detine alte functii si nu pot desfasura alte activitati, remunerate sau neremunerate, dupa cum urmeaza:

- in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice;
- in cadrul cabinetului demnitarului, cu exceptia cazului in care functionarul public este suspendat din functia publica, in conditiile legii, pe durata numirii sale;
- in cadrul regiilor autonome, societatilor comerciale ori in alte unitati cu scop lucrativ din sectorul public;
- in calitate de membru al unui grup de interes economic;

Sursa: Portal Institutii Publice

Autor: Ioana Stoica



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 4.75 din 2 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
Control si preventie in unitatile bugetare

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Control si preventie in unitatile bugetare"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
Control si preventie in unitatile bugetare

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Control si preventie in unitatile bugetare"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit