Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Institutie publica: Prelungire raport de serviciu dupa indeplinire varsta pensionare

de Cristian Tanase 28 Feb. 2020 742

Institutie publica: Prelungire raport de serviciu dupa indeplinire varsta pensionare
In cadrul unei institutii, un functionar a solicitat anul trecut continuarea raportului de serviciu dupa indeplinirea cumulativa a varstei standard si a stagiului de cotizare pentru pensionare, conform prevederilor art. 98 alin. (3) din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarului public. La trei luni functionarul public s-a imbolnavit si de atunci se afla in concediu medical. In ce conditii ar putea conducerea institutiei sa ii refuze prelungirea raportului de serviciu cu inca un an (functionarul intentioneza sa solicite acest lucru).


Functionarul public aflat in situatia prezentata mai sus poate beneficia si de pensie in perioada in care raportul de serviciu este prelungit? ( Art. 517 alin. (2) din OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ)



Raspunsul specialistului:


Asa cum ati mentionat si dvs, Legea nr.188/1999 stabileste in cuprinsul art. 98 alin.(3) ca, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, functionarul public poate fi mentinut in functia publica detinuta maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu.


Aceste prevederi au fost preluate si de dispozitiile art. 517 alin.(2) din Codul administrativ, cu completarile ulterioare, care stabilesc ca, in mod exceptional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, functionarul public poate fi mentinut in functia publica detinuta maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu. Pe perioada in care este dispusa mentinerea in activitate pot fi aplicate dispozitiile art. 378.


Din analiza acestor dispozitii legale, intelegem ca legiuitorul a instituit o posibilitate de mentinere in activitate, posibilitate care conform art. 98 alin.(1) lit.d) din lege este dispusa de persoana care are competenta de numire in functia publica prin aplicarea prevederilor alin. (3). Astfel, pentru a se materializa trebuie sa indeplineasca mai multe conditii, respectiv:


1. functionarul public sa formuleze o cerere de mentinere in activitate cu 2 luni inainte de implinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta,


2. aceasta cerere sa fie aprobata de conducatorul autoritatii/institutiei publice,
3. sa fie formulata anual de catre functionarul interesat si sa fie aprobata anual de catre conducere prelungirea mentinerii, cu incadrarea in termenul maxim de 3 ani.
Prin urmare, in opinia noastra, legea instituie o posibilitate in favoarea functionarului public si nu un drept absolut, angajatorul nefiind obligat sa aprobe cererea de mentinere in activitate.
Semnalam ca instanta de contencios constitutional s-a pronuntat cu privire la acest aspect in ceea ce priveste raporturile de munca, statuand prin Decizia nr. 387/2018 din 5 iunie 2018 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 alin. (1) teza intai din


Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice si ale art. 56 alin. (1) lit. c) teza intai din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii ca persoanele de sex feminin au dreptul de a munci pana la varsta de 65 de ani, aspect reglementat in mod expres in cuprinsul art. 56 alin.(1) lit.c) si alin.(3) si (4) ale aceluiasi articol, angajatorul neputand ingradi sau limita dreptul salariatei de a continua activitatea in conditiile prevazute la alin. (1) lit. c) teza intai, respectiv "la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter exceptional, pentru salariata care opteaza in scris pentru continuarea executarii contractului individual de munca, in termen de 30 de zile calendaristice anterior implinirii conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la varsta de 65 de ani;"


Intrucat in speta dvs nu se precizeaza ca functionarul public este de sex feminin sau masculin, am oferit aceste dispozitii constitutionale chiar daca ele nu se aplica in mod direct si in cazul functionarilor publici, a carora activitate este reglementata prin lege speciala, pentru a fi avute in vedere in situatia in care acestea ar putea fi invocate si considerate aplicabile in speta de fata in cazul contestarii in instanta a incetarii de drept a raportului de serviciu.


La aceasta data apreciem ca legea instituie o posibilitate in favoarea functionarului public, angajatorul nefiind obligat sa aprobe cererea de mentinere in activitate si nici pe cea anuala de prelungire, dupa caz.


Apreciem ca relevanta prezinta si dispozitiile art. 421 alin.(2) din Codul administrativ si ale art. 512 alin.(3), potrivit carora in perioada concediilor medicale raporturile de serviciu nu pot inceta si nu pot fi modificate decat din initiativa functionarului public in cauza, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 512 alin. (4) si (5).


Potrivit art. 512 alin.(4) in cazul in care in perioada de suspendare a raporturilor de serviciu intervine o situatie de incetare de drept a raporturilor de serviciu, cauza de incetare de drept prevaleaza.
Astfel, in situatia in care in perioada celor 2 luni cand functionarul public ar trebui sa formuleze cererea de prelungire a mentinerii in activitate, acesta se afla in concediul medical avand raporturile de munca suspendate, iar angajatorul isi exercita dreptul legal si decide ca nu mai doreste prelungirea raporturilor de serviciu ale acestuia, apreciem ca intervine cauza de incetare de drept, care prevaleaza suspendarii raporturilor de serviciu, prevazuta in cuprinsul art. 512 alin.(4) Codul administrativ.
In ceea ce priveste cumulul pensiei cu salariul, semnalam ca propunerile de dispozitii legale prin care aceasta situatie era interzisa, si anume proiectul de Lege privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative accesibil AICI, au fost declarate neconstitutionale.


Astfel, in ipoteza in care persoana in cauza este beneficiara a dispozitiilor art. 98 alin.(3) din Legea nr.188/199 si dupa caz, ale art.517 alin.(2) din Codul administrativ, apreciem ca aceasta este pensionar pentru limita de varsta devenind incidente atat prevederile legale anterior citate, cat si cele ale art. 118 din Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, care permit cumulul pensiei cu salariul pentru persoanele care beneficiaza de pensie pentru limita de varsta.
 



Raspuns oferit de Patrick, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro


 

Autor: Cristian Tanase



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 2.5 din 2 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016