Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Cum se calculeaza salariul pentru angajatii din institutiile publice

de Ioana Stoica 15 Apr. 2016 5757 2

Cum se calculeaza salariul pentru angajatii din institutiile publice
Incadrarea personalului in sectorul bugetar se realizeaza in conditiile art. 30 din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare coroborate cu cele ale art.26 din Legea cadru a salarizarii personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv prin concurs organizat in conditiile Hotararii Guvernului nr.286/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.


Vom analiza in continuare un studiu de caz in acest sens:

In luna octombrie 2015 am angajat, in urma unui concurs, o persoana in functia de casier. Conform art. 5 alin. (1) din OUG 83/2014, salarizarea personalului nou incadrat se face la nivel de salarizare in plata pentru functiile similare. Neavand alt post de casier, i s-a stabilit salariul de incadrare al angajatei la salariul minim pe economie la acel moment: 1050, la care am adaugat 25% - sp. de vechime (gradatia 5) + 12% indexarea conf. OUG 27/2015, iar mai apoi in luna decembrie 2015, salariata a beneficiat de 10%, conform OUG 35/2015. A rezultat un salariu de incadrare de 1618.

Problema e ca salariul este mult prea mare pentru un post cu studii medii/generale, fiind cu mult mai mare peste salariul aferent altor functii cu studii medii, de. ex. referent, contabil.

Va rugam sa ne spuneti daca am procedat corect, si daca nu, cum am putea sa corectam situatia. De asemenea, cum stabilim salariul de incadrare pentru o functie pe care nu avem cu ce sa o asimilam.

Raspunsul expetilor Rentrop&Straton:

Din punct de vedere al salarizarii, pentru anul 2015 se aplica dispozitiile OUG 83/2014, astfel cum a fost aceasta aprobata prin Legea nr.71/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, in cuprinsul art.5 alin.(1) din ordonanta sus-mentionata se prevede ca in anul 2015, pentru personalul nou-incadrat pe functii, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, precum si pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din institutia/autoritatea publica in care acesta este incadrat sau din institutiile subordonate acestora, in cazul in care nu exista o functie similara in plata.


In situatia in care nu exista functie similara in plata si nici la nivelul unei instituii subordonate angajatorului, apreciem ca pentru a determina salariul nei persoane nou-incadrata se porneste de la salariul aferent functiei ocupate la nivelul lunii decembrie 2009, aplicand succesiv intreaga legislatie in domeniul salarizarii, respectiv diminuari si, dupa caz majorari salariale acordate prin actele normative anuale de salarizare sau cele speciale, daca este un asemenea caz, in vigoare la data incadrarii.

Astfel, salariul se va stabili in mod similar cu cel stabilit conform Legii 330/2009 pentru luna decembrie 2009. Ulterior acestui moment asupra respectivei functii si a salariului corespunzator va fi aplicata toata legislatia ulterioara in domeniul salarizarii. Asadar, salariul respectiv, stabilit conform prevederilor Legii 330/2009 si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar, cu modificarile si completarile ulterioare, care include in el sporul de vechime (art.5 din OUG 1/2010) va fi dimunat conform prevederilor Legii 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar. Apoi, se va realiza actualizarea functiei conform Legii 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, ulterior conform Legii 285/2010, incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul brut al salariilor de baza, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%. In continuare, vor fi aplicate prevederile OUG 80/2010, astfel cum a fost aceasta modificata prin Legea 283/2011. Conform acestor prevederi legale, in anul 2012, cuantumul brut al salariilor de baza se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda personalului platit din fonduri publice pentru luna decembrie 2011. De asemenea, in anul 2012 se vor aplica salariului astfel obtinut si cresterile salariale prevazute de OUG 19/2012, urmand ca din anul 2013 sa aplicati ordonantele anuale de salarizare (OUG 84/2012, OUG 103/2013, OUG 83/2014), precum si eventualele majorari acordate prin acte normative speciale (OUG 70/2014, s.a.).

Asadar, apreciem ca anterior acordarii salariului minim pe economie de 1050 lei, trebuia identificat salariul aferent functiei detinuta, conform procedurii sus-mentionata, aplicat la acesta sporul de vechime si in situatia in care din aplicarea acestui algoritm rezulta un salariu sub valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata se acorda acesta din urma.

Salariul calculat astfel se considera a fi salariul in plata, nivelul astfel acordat fiind cel majorat conform OUG 27/2015 si ulterior OUG 35/2015.

In situatia in care ulterior reluarii tuturor prevederilor legale incidente se observa ca salariul a fost determinat in mod eronat, apreciem ca pot deveni incidente dispozitiile art. 256 alin.(1) din Codul muncii, potrivit carora salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie.

Astfel, in timp ce raspunderea patrimoniala propriu-zisa se intemeiaza pe o fapta savarsita cu vinovatie, obligatia de restituire are la baza plata lucrului nedatorat.

In speta, salariatul are obligatia sa restituie sumele de bani care nu i se cuveneau pe care angajatorul i le-a platit ca urmare a unei greseli de calcul.

Obligatia de restituire poate fi indeplinita de bunavoie de catre salariat prin predarea sumelor de bani nedatorate la casieria unitatii. In cazul in care obligatia de restituire nu este indeplinita de bunavoie, consideram ca angajatorul poate retine sumele acordate salariatului in mod necuvenit, in baza unei hotarari judecatoresti. Aceasta, intrucat, retinerea constituie o modalitate de executare silita, executare ce poate fi realizata numai in baza unui titlu executoriu.

Referitor la obligatia de restituire a salariatului, Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 274/2011 publicata in Monitorul Oficial nr. 355/23.05.2011, examinand exceptia de neconstitutionalitate a art. 272 alin. (1) din Codul muncii , (actualul articol 256 alin. (1)) a stabilit urmatoarele:

"Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorii acesteia critica redactarea neclara a art. 272 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, care da posibilitatea angajatorului de a stabili ce sume sunt "nedatorate", precum si cuantumul acestora. De asemenea, arata ca nu sunt specificate nici conditiile in care poate fi antrenata raspunderea patrimoniala a salariatului, astfel ca acestuia i se poate pretinde restituirea unor sume de bani, fara ca instanta sa se fi pronuntat asupra existentei si intinderii acestei obligatii.

Fata de aceste sustineri se retine ca, intr-adevar, textul de lege criticat nu da o definitie exacta a notiunii de "suma nedatorata" si nici nu detaliaza conditiile in care se naste obligatia de restituire. El vine sa acopere insa, prin excluderea tuturor celorlalte situatii prevazute de lege care antreneaza raspunderea patrimoniala a salariatului, cazurile cand, fara a fi retinuta vinovatia acestuia, este obligat la restituirea unor sume incasate de la angajator, intrucat acestea nu i se cuveneau, neexistand o justa cauza.

Sursa: Portal Codul Muncii
Autor: Ioana Stoica



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 2.75 din 2 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
Control si preventie in unitatile bugetare

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Control si preventie in unitatile bugetare"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii

2 comentarii
nache gabriela 29-Sep-2016 10:45:57
Care este salariul unui auditor intern contractual la spital , angajat in anul 2015, si care este baza de calcul ?
Voicu george 10-Iun-2016 21:41:03
In ce act normativ este prevazut acest calcul salarial.??
este legal sa calculam un salariu in baza unei legi abrogate??Legea 33082010 , OG 10/2008
daca legea nu distinge oare avem dreptul noi sa distingem??

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
Control si preventie in unitatile bugetare

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Control si preventie in unitatile bugetare"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit