Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Cumul salariat si contract prestari servicii la institutie publica. Ce spune legea?

de InfoInstitutii.ro 28 Nov. 2019 260

Cumul salariat si contract prestari servicii la institutie publica. Ce spune legea?
Analizam in continuare cazul un angajat detasat la o institutie din subordine, cu personalitate juridica. Contribuabilul doreste sa afle daca poate sa incheie cu institutia de la care a fost detasat un contract de prestari servicii. Este important de retinut ca munca se poate presta si in afara contractului individual de munca. Este vorba despre serviciile prestate prin desfasurarea unei munci independente.


Iata raspunsul specialistului!


Munca independenta poate fi prestata de catre:


- persoane fizice autorizate, in temeiul OUG 44/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 328 din 25 aprilie 2008;


 


- liber-profesionisti, care isi desfasoara activitatea in temeiul unor legi speciale de reglementare a profesiei.


Contractul de prestari servicii pe care institutia publica l-ar incheia cu persoana fizica in discutie nu se fundamenteaza asadar pe Codul muncii, ci pe principiile legislatiei civile.


Astfel, in cazul in care o persoana, pe langa calitatea de salariat, presteaza activitate si in baza unor contracte de prestari servicii, apreciem ca aceasta ar trebui sa aiba in vedere specificul activitatii de institutie publica.


Subliniem ca pe perioada detasarii, contractul individual de munca se suspenda, insa salariatul in cauza isi pastreaza si functia si locul de munca, dar si relatia de angajator cu institutia care a dispus detasarea.


Insa, pe perioada detasarii salariatul in cauza isi desfasora activitatra sub autoritatea angajatorului unde este detasat.


In plus, facem mentiunea ca la nivelul unei institutii sau autoritati publice incheierea de contracte civile de prestari servicii poate fi realizata numai in conditiile si cu respectarea prevederilor Legii privind achizitiile publice nr.98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare si ale HG 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit acestor acte normative, operatorul economic reprezinta orice persoana fizica sau juridica, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, care ofera in mod licit pe piata executarea de lucrari si/sau a unei constructii, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, inclusiv orice asociere temporara formata intre doua ori mai multe dintre aceste entitati.


Astfel, in acest act normativ specific institutiilor si autoritatilor publice, in categoria operatorului economic, respectiv a posibilului contractant, este inclusa si persoana fizica. Asadar, poate avea calitatea de contractant oricare persoana fizica sau juridica, de drept privat, romana sau straina careia in calitate de:


• furnizor,
• executant, sau
• prestator,
i s-a atribuit un contract de achizitie publica.


Dupa cum cunoasteti contractele de achizitie publica se atribuie, in functie de valoarea lor, prin realizarea anumitor proceduri de achizitie publica prevazute de lege.


In acest context, in opinia noastra, ne aflam in situatia unei externalizari de servicii.


Ca atare, intr-o asemenea situatie, apreciem ca la baza externalizarii anumitor servicii aferente unei institutii publice este necesara intocmirea unei note justificative in care sa se argumenteze temeinic si obiectiv, in special sub aspectul cheltuielilor angajate cu aceasta destinatie.


In situatia in care, din punct de vedere economic/bugetar, masura externalizarii apare ca eficienta comparativ cu angajarea suplimentar de personal propriu, in conditiile art. 16 din Legea nr.153/2017, decizia exrternalizarii unei activitati similare catre persoane fizice, apreciem ca se poate realiza.
Insa, acest cumul de activitati in cadrul unor institutii care colaboreaza in vederea detasarii de personal si se afla si intr-o relatie de subordonare ar putea atrage riscul sanctionarii de catre Curtea de Conturi, in situatia in care timpul prestarii activitatilor aferente celor doua raporturi de munca se suprapun sau ar putea fi identificate situatii care sa determine existenta unui anumit conflict de interese.


Importanta prezinta si natura atributiilor executate in cadrul aceleiasi autoritati sau institutii publice de catre salariatul in cauza si in ce masura acestea se suprapun.


Ca atare, din documentele aferente activitatii pe cele doua tipuri de contracte, apreciem ca trebuie tinuta o evidenta stricta, astfel incat sa se poate demonstra ca in cadrul celor 8 ore aferente functiei de salariat persoana in cauza nu desfasoara si activitatile aferente contractului de prestari servicii, dar nici ca activitatea desfasurata in cadrul detasarii este fructificata pentru realizarea contractului de prestari servicii.


Totodata, institutia publica ar trebui sa justifice corespunzator de ce nu apeleaza la dispozitiile Legii salarizarii si ale Codului administrativ de ce nu desemneaza persoane din cadrul institutiei care au pregatirea profesionala necesara sa indeplineasca activitatea care ar face obiectul contractului de prestari servicii, partajand in mod corespunzator timpul de munca.


In plus, reiteram cele spuse mai sus, precizand ca in functie de natura juridica si tipul functiei detinuta este necesar sa se analizeze in ce masura exista anumite incompatibilitati sau situatii de conflict de interese prevazute de lege, in special Legea nr.161/2003 si OUG nr.57/2019, de care respectivul salariat ar trebui sa tina cont.


Astfel, desi teoretic cumulul calitatii de salariat cu contractul de prestari servicii de catre aceeasi persoana in cadrul unor instituii publice care se afla in relatie de subordonare poate fi permis, apreciem ca acest lucru poate crea suspiciuni si in ceea ce priveste realizarea achizitiei publice, dar si in ceea ce priveste modalitatea de indeplinire si partajare a activitatilor aferente celor doua tipuri de activitate.


 Aceasta activitate, ar putea fi considerata sustragere de la indeplinirea conditionalitatilor angajarii prin concurs la institutiile publice si plata de venituri suplimentare nejustificate propriului personal, fara respectarea dispozitiilor privind salarizarea personalului bugetar.
 


Raspuns oferit pe portalinstitutiipublice.ro de expertii Rentrop&Straton.


 

Autor: InfoInstitutii.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "7 modele de Contracte si Formulare actualizate conform GDPR 2019"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016