Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Fisa mijlocului fix. Ordonatorul de credite. Ce acte doveditoare sunt necesare?

de Cristian Tanase 26 Dec. 2019 349

Fisa mijlocului fix. Ordonatorul de credite. Ce acte doveditoare sunt necesare?
O institutie publica (finantata din venituri proprii si subventii) are pe lista de investitii a anului curent aprobata de ordonatorul principal de credite o autoutilitara care s-a achizitionat in luna decembrie. Pentru efectuarea platii ca documente justificative au fost atasate: factura, contract, proces-verbal receptie cantitativa si calitativa a masinii (semnata de mebrii comisiei de receptie mijloace fixe stabilita prin Dispozitie director general).


In conditiile in care toate documentele au fost semnate conform ALOP (CFP, ordonantare, propunere, bun de plata etc.) compartimentul financiar-contabil poate efectua plata sau mai este necesara si fisa mijlocului fix intocmita de responsabilul cu mijloace fixe atasata ca document justificativ?



Raspunsul specialistului:
Referitor la intrebarea privind intocmirea fisei mijlocului fix, va precizam urmatoarele:


1.    In conformitate cu prevederile pct.4 din Anexa 1 la OMFP nr.1792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonantareasi plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidentasi raportarea angajamentelor bugetare si legale, cu modificarile si completarile ulterioare,plata cheltuielilor este faza finala a executiei bugetare prin care institutia publica este eliberata de obligatiile sale fata de tertii-creditori.
Plata se efectueaza de conducatorul compartimentului financiar (financiar-contabil) numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- cheltuielile care urmeaza sa fie platite au fost angajate, lichidate siordonantate;
- exista credite bugetare deschise/repartizate sau disponibilitati in conturi de disponibil;
- subdiviziunea bugetului aprobat de la care se efectueaza plata este cea corecta si corespunde naturii cheltuielilor respective;
- exista toate documentele justificative care sa justifice plata;


- semnaturile de pe documentele justificative apartin ordonatorului de credite sau persoanelor desemnate de acesta sa exercite atributii ce decurg din procesul executarii cheltuielilor bugetare, potrivit legii;
- beneficiarul sumelor este cel indreptatit potrivit documentelor care atesta serviciul efectuat;
- suma datorata beneficiarului este corecta;
- documentele de angajare siordonantare au primit viza de control financiar preventiv propriu;
- documentele sunt intocmite cu toate datele cerute de formular;
- alte conditii prevazute de lege.


Nu se poate efectua plata:
- in cazul in care nu exista credite bugetare deschise si/sau repartizate ori disponibilitatile sunt insuficiente;
- cand nu exista confirmarea serviciului efectuat si documentele nu sunt vizate pentru "Bun de plata";
- cand beneficiarul nu este cel fata de care institutia are obligatii;
- cand nu exista viza de control financiar preventiv propriu pe ordonantarea de plata si nici autorizarea prevazuta de lege.


2. In conformitate cu prevederile pct. 2 din Anexa 1 la OMFP nr.1792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale, lichidarea cheltuielilor este faza in procesul executiei bugetare in care se verifica existenta angajamentelor, se determina sau se verifica realitatea sumei datorate, se verifica conditiile de exigibilitate ale angajamentului legal pe baza documentelor justificative care sa ateste operatiunile respective.


Verificarea existentei obligatiei de plata se realizeaza prin verificarea documentelor justificative din care sa rezulte pretentia creditorului, precum sirealitatea "serviciului efectuat" (bunurile au fost livrate, lucrarile executate ?i serviciile prestate sau, dupa caz, existenta unui titlu care sa justifice plata: titlu executoriu, acord de imprumut, acord de grant etc.).


Determinarea sau verificarea existentei sumei datoratecreditorului se efectueaza de catre persoana imputernicita de ordonatorul de credite, pe baza datelor inscrise in factura si a documentelor intocmite de comisia de receptieconstituita potrivit legii (Proces-verbal de receptie - cod 14-2-5, Proces-verbal de punere in functiune - cod 14-2-5/b, in cazul mijloacelor fixesi alte documente prevazute de lege, dupa caz).


Documentele care atesta bunurile livrate, lucrarile executate si serviciile prestate sau din care reies obligatii de plata certe se vizeaza pentru "Bun de plata" de ordonatorul de credite sau de persoana delegata cu aceste atributii, prin care se confirma ca:
- bunurile furnizate au fost receptionate, cu specificarea datei si a locului primirii;
- lucrarile au fost executate si serviciile prestate;
- bunurile furnizate au fost inregistrate in gestiune si in contabilitate,cu specificarea gestiunii si a notei contabile de inregistrare;
- conditiile cu privire la legalitatea efectuarii rambursarilor de rate sau a platilor de dobanzi la credite ori imprumuturi contractate/garantate sunt indeplinite;
- alte conditii prevazute de lege sunt indeplinite.
Prin acordarea semnaturii simentiunii "Bun de plata" pe factura, se atesta ca serviciul a fost efectuat corespunzator de catre furnizor si ca toate pozitiile din factura au fost verificate.
Conditiile de exigibilitate a obligatiei se verifica pe baza datelor cuprinse in angajamentele legale, care trebuie sa cuprinda si date cu privire la termenele de plata a obligatiei.
Persoana imputernicita sa efectueze lichidarea cheltuielilor verifica personal documentele justificative si confirma pe propria raspundere ca aceasta verificare a fost realizata.


Documentele care atesta parcurgerea fazei de lichidare a cheltuielilor stau la baza inregistrarii in contabilitatea patrimoniala a institutiei publice pentru reflectarea serviciului efectuat si a obligatiei de plata fata de tertii creditori.


3. Conform prevederilor OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile,Procesul-verbal de receptie (cod 14-2-5) se intocmeste pentru mijloacele fixe independente care nu necesita montaj si nici probe tehnologice, acestea considerandu-se puse in functiune la data achizitionarii lor.


4.Conform prevederilor OMFP nr.2634/2015 privind documentele financiar-contabile, Fisa mijlocului fix (cod 14-2-2)serveste ca document pentru evidenta analitica a mijloacelor fixe.


Din analiza prevederilor legale enuntate mai sus, se observa ca Fisa mijlocului fix (cod 14-2-2) este un document financiar contabil care serveste pentru evidenta analitica a mijloacelor fixe. Odata inregistrat in contabilitate mijlocul fix, pe baza facturii si a Procesului verbal de receptie, trebuia intocmita Fisa mijlocului fix (cod 14-2-2), iar verificarea intocmirii trebuia efectuata in faza de lichidare a cheltuielilor, conform prevederilor pct. 2 din Anexa 1 la OMFP nr.b1792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale, cu modificarile si completarile ulterioare.


In concluzie, plata se poate efectuata in conditiile in care cheltuiala care urmeaza sa fie platita a fost angajata, lichidata si ordonantata, a primit viza de control financiar preventiv propriu si viza "Bun de plata", prin omiterea verificarii intocmirii Fisa mijlocului fix (cod 14-2-2), insa pentru indreptarea acestei omisiuni trebuie intocmita Fisa mijlocului fix (cod 14-2-2).



Raspuns oferit de PortalInstitutiiPublice.ro


 

Autor: Cristian Tanase



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 2 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016