Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Modificari la salarizarea bugetarilor. Sanctiuni pentru Institutiile Publice

de Ana Tudor 12 Oct. 2016 2229

Modificari la salarizarea bugetarilor. Sanctiuni pentru Institutiile Publice
Salarizarea bugetarilor, formarea profesionala sau sanctiunile specifice in domeniul bugetar sunt cateva dintre modificarile cele mai importante ale legislatiei privind institutiile publice, legislatie reglementata de mai multe ori in ultima perioada printr-o serie de acte normative.


Dintre acestea modificari ce afecteaza legislatia dedicata institutiilor publice amintim:


1. A fost adoptata norma de interpretare sub forma OUG nr.43/2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016.


Cele mai importante norme adoptate prin acest act nromativ au vizat pe de o parte clarificarea unor sintagme utilizate in OUG nr.57/2015 care au dat nastere la interpretari diferite (cum sunt spre exemplu: «fiecare functie», «institutie sau autoritate publica», s.a.), iar pe de alta parte cresterea tarifului orar utilizat pentru plata garzilor efectuate in afara programului de la norma de baza


2. A aparut OUG nr.53/2016 pentru modificarea si completarea art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara.


Noua lege este justificata de necesitatea modificarii si completarii art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, in sensul interzicerii acordarii de catre aceste entitati de remuneratii reprezentantilor in adunarile generale ale actionarilor.


3. Adoptarea HG nr.650/2016 pentru aprobarea Strategiei privind formarea profesionala pentru administratia publica 2016 – 2020;


Strategia privind formarea profesionala pentru administratia publica 2016-2020 are ca obiectiv general ca Romania sa dobandeasca, pana la finalul anului 2020, capacitatea de a asigura formarea adecvata si de calitate a resurselor umane care urmeaza sa fie incadrate sau care sunt incadrate in administratia publica, in concordanta cu nevoile de competente existente la nivelul administratiei publice, nevoi evaluate si actualizate periodic.In cadrul documentului sunt dezvoltate mai multe obiective specifice si directii de actiune care vor putea fi atinse prin respectarea Planului de actiuni propus in cadrul documentului. Obiectivele specifice fac referire la:


-Implementarea unui cadru institutional si de reglementare adecvat cerintelor privind caracterul unitar, coerent, transparent, integrat si orientat spre performanta al managementului formarii pentru administratie;
- Corelarea standardizarii competentelor cu reformarea sistemului de recrutare, promovare si evaluare, prin asigurarea calitatii in formare si stimularea participarii la diferite forme de invatare pe tot parcursul vietii, cu impact atat asupra comunitatii, administratiei, institutiilor publice dar si indivizilor;
- Asigurarea unei activitati de formare performanta, orientata pe nevoi si categorii specifice, corelata cu prioritati si nevoi strategice, sustenabila si durabila, utilizand si expertiza dobandita in asigurarea de formari specializate realizate pana in prezent;
- Imbunatatirea comunicarii cu privire la procesul de formare, dezvoltarea de instrumente de promovare atat a procesului de formare cat si a actorilor implicati, facilitarea participarii, consultarii si schimbului de experienta atat in interiorul administratiei cat si in relatia acesteia cu alte parti interesate de procesul de formare, dezvoltarea marketing-ului cu privire la programele de formare.


4. Au fost adoptate de catre Guvern, dar inca nu au fost publicate in Monitorul Oficial, Normele metodologice pentru guvernanta corporativa a intreprinderilor publice prevazute la art. 3^1 alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare.


Principalele aspecte reglementate de Norme vizeaza: criteriile de selectie, de intocmire a listei scurte de pana la 5 candidati pentru fiecare post de administrator, a clasamentului acestora, a procedurii privind numirile finale, indicatorii de performanta financiari si nefinanciari si a componentei variabile a remuneratiei membrilor consiliului de administratie sau, dupa caz, de supraveghere.


5. Curtea de Conturi precizeaza ca au fost incalcate urmatoarele acte normative:


- Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale (90 de procese-verbale),
- Legea nr. 500/2002 privind finantele publice (13 procese-verbale),
- Legea nr. 82/1991 a contabilitatii (13 procese-verbale),
- OG nr. 81/2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice (10 procese-verbale),
- OG nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice (2 procese-verbale),
- OUG nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin Trezoreria Statului (1 proces-verbal).


Va aducem la cunostinta faptul ca au fost sanctionate sau s-au dispus masuri pentru remedierea deficientelor constatate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale:


- cele mai semnificative abateri avand ca impact producerea de prejudicii sunt cele legate de nerespectarea prevederilor legale in angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor, precum si utilizarea nelegala a fondurilor de la buget;
-  in urma evaluarii sistemului de control intern/managerial la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale supuse auditului financiar in anul 2015, atat sub aspectul modului de proiectare si implementare, cat si sub aspectul modului de functionare a sistemului de control intern proiectat si implementat, releva faptul ca sistemul de control intern este partial functional, intrucat, pe de-o parte, nu sunt implementate integral Standardele de control intern/managerial, iar, pe de alta parte, nu sunt respectate unele cerinte generale si specifice de control intern, semnificative, prevazute de normele legale in vigoare.
- au fost efectuate cheltuieli cu bunuri si servicii, respectiv cheltuieli de capital fara contraprestatie, achizitii pentru bunuri care nu au legatura cu obiectul de activitate al operatorului economic, plati fara existenta documentelor justificative, care sa ateste exactitatea si realitatea sumelor datorate, utilizarea subventiilor si a alocatiilor pentru investitii cu alta destinatie decat cea aprobata. Aceasta stare de fapt este consecinta neexercitarii, de catre autoritatile publice tutelare a operatorilor economici verificati, a competentei de a evalua periodic activitatea consiliului de administratie, pentru a se asigura, in numele unitatii administrativteritoriale actionare, ca sunt respectate principiile de eficienta economica si profitabilitate in functionarea societatii comerciale, conform dispozitiilor OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.
-  finantare ilegala din bugetul local a unor tichete cadou acordate personalului angajat la Scoala X, finantare care ar fi generat un prejudiciu bugetului comunei X, dispunandu-se, totodata, prin Decizia nr.xx masura recuperarii prejudiciului.


Precizam de asemenea ca nerecuperarea prejudiciilor constatate ca urmare a nedispunerii si a neurmaririi de conducerea entitatii a masurilor transmise de Curtea de Conturi, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda. Daca fapta a fost savarsita din culpa, pedeapsa este amenda (amenda se stabileste potrivit regulamentului aprobat conform prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea nr.94/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare).


... ramaneti la curent cu modificarile referitoare la Salarizarea Bugetarilor>>


 

Autor: Ana Tudor



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
Control si preventie in unitatile bugetare

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Control si preventie in unitatile bugetare"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
Control si preventie in unitatile bugetare

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Control si preventie in unitatile bugetare"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit