Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Strategia pentru dezvoltarea functiei publice (SDFP) pentru 2016-2020 a fost aprobata de Executiv

de Marius Matei 27 Iul. 2016 339

Strategia pentru dezvoltarea functiei publice (SDFP) pentru 2016-2020 a fost aprobata de Executiv
Guvernul a adoptat Strategia pentru dezvoltarea functiei publice, care include un set de actiuni, cu termene-tinta, pentru imbunatatirea performantei profesionale, transparenta, prevenirea coruptiei, integritatea si independenta politica in administratia publica, pentru o perspectiva durabila a carierei, pentru servicii publice mai bune si imbunatatirea perceptiei cetatenilor privind administratia.


Strategia pentru dezvoltarea functiei publice (SDFP) pentru 2016-2020 promoveaza principiile si directiile de actiune din Strategia pentru Consolidarea Administratiei Publice (SCAP) 2014-2020 si reflecta, detaliaza si completeaza perspectiva privind resursele umane in administratia publica asa cum este prezentata in SCAP, concentrandu-se pe domeniul functiei publice.


Bugetul estimat pentru implementarea SDFP privind dezvoltarea functiei publice este de 554.310,6 mii lei si se incadreaza in bugetul aprobat pentru SCAP 2014-2020. Bugetul depinde si poate varia in functie de accesarea fondurilor europene si de prioritatile guvernamentale privind domeniul resurselor umane in administratia publica. Finantarea obiectivelor si actiunilor planificate prin aceasta strategie se va face cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate anual prin legile bugetare anuale, precum si din alte surse legal constituite. Pentru anul 2016, adoptarea Strategiei nu implica modificari ale bugetului si ale numarului de personal prevazute, altele decat cele stabilite prin Strategia pentru Consolidarea Administratiei Publice aprobata prin HG 909/2014.


Asigurarea unui cadru institutional si de management in administratie stabil, cuprinzator, coerent si transparent


Actiunile prevazute in SDFP 2016-2020 vizeaza, in primul rand, asigurarea unui cadru institutional si de management al resurselor umane din administratia publica stabil, cuprinzator, coerent si transparent, cel tarziu pana la sfarsitul anului 2017. Dupa acest termen, se estimeaza ca pana la finalul perioadei de aplicare a Strategiei, anul 2020, sa nu mai fie nevoie de nicio modificare de fond initiata de Guvern la nivel de legislatie primara a cadrului institutional si de reglementare in domeniul functiei publice. De asemenea, in perioada 2017-2020 vor exista cel mult alte doua modificari de fond la nivel de legislatie secundara/norme de aplicare a cadrului institutional si de reglementare in domeniul resurselor umane, iar numarul de avize de modificare a structurii de functii publice sau de reorganizare a activitatii in institutii si autoritati publice pe parcursul unui an sa scada cu cel putin 50% fata de numarul mediu anual de astfel de avize calculat pentru ultimii 5 ani.


Un alt element important al strategiei aprobate de Guvern vizeaza clarificarea rolului si mandatului Agentiei Nationale a Functionarilor Publici (ANFP), precum si consolidarea capacitatii sale administrative. ANFP isi va pastra atributiile cuprinse in actualul cadru legislativ privind managementul resurselor umane in domeniul functiei publice. In plus, noul sau mandat va creste si va defini mai clar capacitatea ANFP de a acorda asistenta institutiilor publice aflate in curs de organizare sau reorganizare si de a monitoriza implementarea acestor procese, cu posibilitatea de a propune solutii.


Documentul prevede si implementarea unui sistem informatic national de evidenta a ocuparii in administratia publica pentru toate categoriile de functii sau posturi, prin extinderea si adaptarea in acest scop a sistemului electronic national de evidenta a ocuparii in administratia publica prevazut in Strategia pentru Consolidarea Administratiei Publice 2014-2020. Cel tarziu pana la sfarsitul anului 2017, inregistrarile in acest registru electronic trebuie sa acopere minimum 80% din totalul functiilor publice vizate de SDFP.


Simultan va fi extins si adaptat sistemul informatic REVISAL gestionat de Inspectia Muncii pentru a putea colecta si furniza date referitoare la personalul contractual platit din fonduri publice, ca parte a sistemului national de colectare a datelor despre piata muncii si persoanele active din cadrul acesteia, de o maniera compatibila cu structura sistemului informatic al ANFP, prin dezvoltarea si implementarea unor mecanisme de interoperabilitate a celor doua sisteme.


O alta masura prevazuta in Strategia pentru dezvoltarea functiei publice (SDFP) pentru 2016-2020 este crearea unei structuri de guvernanta de tip ”consiliu”, ca o structura independenta, cu rol in avizarea strategiilor privind functia publica, resursele umane si formarea in administratie, dar si in evaluarea indeplinirii obiectivelor asumate in domeniu.


Recrutarea, promovarea, evaluarea si salarizarea, pe baza de standarde de competenta si performanta


In materie de resurse umane, principalele actiuni incluse in strategie vizeaza introducerea cadrelor de competenta/standarde ocupationale actualizate pentru toate categoriile de functii, care sa stea la baza proceselor de recrutare, evaluare si formare. Termenul propus pentru stabilirea acestor standarde este sfarsitul anului 2019. De asemenea, va fi evaluata si testata fezabilitatea introducerii concursului national ca baza unica de intrare in corpul functionarilor publici, dar si de consiliere si orientare profesionala specializata pentru dezvoltarea unei cariere in administratia publica si functia publica. Noile proceduri de recrutare si selectie pentru functiile publice vor fi partial informatizate, adaptate scopului si nivelului functiei si orientate spre aspecte relevante din punct de vedere al competentelor persoanelor interesate. Vor fi create noi mecanisme de planificare a activitatilor si de evaluare a performantelor profesionale individuale si de promovare.


Strategia aprobata de Guvern isi propune transparenta, echitate si predictibilitate in politicile salariale finantate din fonduri publice. Pana in 2020, diferenta procentuala intre salarii in plata pentru functii similare va fi de cel mult 30%, urmand sa fie stabilita mai clar o relatie directa intre venit si performanta individuala si cea organizationala si sa fie eliminate sistemele specifice anumitor sectoare. Acest lucru implica elaborarea si implementarea cadrului metodologic pentru transparenta, monitorizarea si controlul salarizarii, sporurilor si a altor drepturi salariale in domeniul functiei publice, corelate cu revizuirea Legii cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.


Pana la sfarsitul anului 2018 sistemul de formare si perfectionare profesionala a functionarilor din administratie va fi restructurat si va fi reinfiintat Institutul National pentru Administratie (INA), in vederea furnizarii de programe de formare cu un curriculum standard pe arii de competenta specifice. INA isi va desfasura activitatea sub coordonarea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si va avea relatii de colaborare institutionala cu ANFP.


Totodata, pana in martie 2017 va fi analizata continuarea programelor de tipul Young Proffesional Scheme, consilierilor de afaceri europene si bursierilor Guvernului Romaniei, prin evaluarea eficientei functionarilor recrutati din cadrul acestor programe care au ramas in administratie.


Etica si integritatea in exercitarea functiei publice


Cat priveste etica, integritatea si prevenirea coruptiei in cadrul administratiei, documentul aprobat astazi de Guvern isi propune ca pana cel tarziu la sfarsitul anului 2020 numarul total al incidentelor de integritate inregistrate si raportate sa scada cu cel putin 30%. Actiunile prevazute in acest scop vizeaza, in primul rand, sustinerea responsabilitatii si a responsabilizarii in functia publica prin transparentizarea informatiilor de interes public, mai ales in domenii sensibile, respectiv, achizitii publice, investitii publice, rezultatele detaliate (plati) ale executiilor bugetare, evaluarile preliminare si analizele detaliate ale impactului politicilor publice, rapoartele de monitorizare si evaluare ex-post a politicilor publice. Va fi consolidat statutul si rolul consilierului de etica, concomitent cu dezvoltarea capacitatilor institutionale de implementare a mecanismelor de consiliere pe probleme de etica, vor fi introduse reguli actualizate privind conduita si in baza unor criterii si proceduri clare, pana in 2017, vor fi definite asa-numitele functii sau posturi care pot fi considerate sensibile si va fi stabilit un sistem coerent de evidenta si manageriat al acestora.


Sursa: Gov.ro

Autor: Marius Matei



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
Control si preventie in unitatile bugetare

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Control si preventie in unitatile bugetare"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
Control si preventie in unitatile bugetare

Va oferim Cadou - Raportul Special Gratuit "Control si preventie in unitatile bugetare"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit