Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Disponibilizarea - concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului - art. 65 din Codul Muncii

de Ana Tudor 28 Nov. 2013 3341

Disponibilizarea - concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului - art. 65 din Codul Muncii
Disponibilizarea reprezinta concedierea, individuala sau colectiva, pentru motive independente de persoana salariatului si reprezinta incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca, ori din alte motive care nu tin de persoana acestuia, conform art. 65 din Codul muncii.


In sectorul bugetar, posturile sunt aprobate prin act normativ, astfel si desfiintarea acestora trebuie sa fie descrisa prin act normativ, iar in cazul in care conducerea unitatii publice are o marja de libertate asupra organigramei si poate decide desfiintarea de posturi, trebuie sa isi justifice economic decizia.
 
In cazul desfiintarii unui post, trebuie sa existe cauze reale si serioase, deoarece simpla suspendare a postului nu poate conduce la desfacerea contractului de munca.
 
In general, concedierea pe motive independente de persoana salariatului reprezinta urmarea unor masuri de rationalizare a cheltuielilor sau de reducere a productiei si nu este neaparat necesara intervenirea incetarii de plati ori a starii de insolvabilitate. 
 
Desfiintarea postului trebuie sa fie definitiva, insa angajatorul poate reveni ulterior asupra deciziei in cazul in care motivele economice care au stat la baza au fost remediate, iar postul poate sa fie reinfiintat.
 
In cazul in care doar o parte dintre salariatii care ocupa posturi similare urmeaza sa fie concediati, nu exista norme care sa oblige institutia sa apeleze la anumite criterii de selectie.
 
"Legiuitorul nu a impus in sarcina angajatorului parcurgerea unei anumite proceduri de testare sau evaluare a activitatii salariatilor care ocupa posturi similare celui ce urmeaza a fi desfiintat, in baza vreunui examen sau concurs, acesta avand posibilitatea de a proceda direct la desfiintarea postului", potrivit dec. nr.33776R din 30 mai 2012 al Curtii de Apel Bucuresti.
 
In cazul concedierii pe motive care nu tin de persoana salariatului, institutia angajatoare nu are obligatia de a-i oferi salariatului alte locuri de munca.
 
"Art. 74 alin. (1) lit. d) din Codul muncii este inaplicabil in situatia in care concedierea s-a dispus pentru motive ce nu tin de persoana salariatului. Este obligatorie prevederea listei locurilor de munca disponibile in unitate si termenul in care salariatii urmeaza sa opteze pentru a ocupa un loc de munca vacant numai in situatia in care concedierea se
dispune pentru motive care tin de persoana salariatului, pentru inaptitudinea fizica si/sau psihica a salariatului, pentru necorespundere profesionala, precum si in cazul incetarii contractului, ca urmare a admiterii cererii de reintegrare in munca a persoanei care a ocupat anterior acel post", potrivit Deciziei nr,6/2011 din 9 mai 2011, Monitorul Oficial, nr.444 din 24/06/2011.
 
Cu toate acestea, daca exista locuri de munca similare vacante in institutie, in instanta salariatul va putea argumenta ca disponibilizarea sa nu s-a facut pentru o cauza reala, ci a avut caracter subiectiv. Asadar, nu se recomanda concedierea salariatului pe temeiul art. 65 din Codul muncii, atata timp cat exista inca posturi vacante in cadrul institutiei bugetare. 

 
Autor: Ana Tudor



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016