Angajatii administratiei publice au obligatia de a respecta regimul juridic al conflictului de interese si al incompatibilitatilor, conform art. 49 din Legea nr.188/1999.
Principiile conduitei profesionale in cazul functionarilor publici:
- datoria respectarii Constitutiei si legile tarii
- prioritatea interesului public in detrimentul interesului personal
- asigurarea egalitatii de tratament a cetatenilor
- indeplinirea atributiilor de serviciu cu responsabilitate, competenta, eficienta, corectitudine, constiinciozitate
- atitudine pozitiva, neutra fata de orice interes politic, economic, religios
- interzicerea de a solicita/accepta direct sau indirect avantaje si beneficii
- dreptul de a-si exprima si fundamenta opiniiile
- datoria de a fi constiti si corecti, deschisi si transparenti
Regulile de conduita si regimul incompatibilitatilor si al conflictelor de interese pentru functionarii publici sunt stabilite de Legea nr.7/2004.
Legea nr.16/2003 arata ca definitia conflictului de interese este acea situatie in care salaristul administratiei publice un interes personal de natura patrimoniala, care ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate a atributiilor care ii revin.
Functionarul public este in conflict de interese in urmatoarele cazuri:
- trebuie sa rezolve cereri, sa ia decizii ori sa participe la acestea cu privire la persoane fizice/juridice cu care are relatii cu caracter patrimonial
- participa impreuna cu sotul sau o ruda de gradul I in aceleasi comisii
- propriile intere patrimoniale, are sotului ori rudelor de gradul I pot influenta deciziile pe care trebuie sa le ia in exercitarea functiei publice
In cazul existentei unui conflict de interese, functionarul public este obligat sa se abtina de la rezolvarea cererii, luarea deciziei sau participarea la luarea unei decizii si sa-l informeze imediat pe seful ierarhic. Acesta este obligat sa ia masurile care se impun pentru exercitarea cu impartialitate a functiei publice, in termen de cel mult 3 zile de la data luarii la cunostinta.
Incalcarea dispozitiilor referitoare la regimul conflictului de interese poate duce la raspunderea disciplinara, administrativa, civila sau penala, potrivit legii.
Autor:
InfoInstitutii.ro
Redactia InfoInstitutii.ro are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul institutiilor publice si legislatiei aferente.
Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de Codul administrativ, salarizarea bugetara, modificarile privind institutiile publice si spetele contabile si fiscale din acest domeniu. Explicam detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile din sectorul bugetar.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.