Calitatea de membru in comisia de concurs - cand poate fi contestata?

de Mihaela Croitoru 08 Iul. 2024 532

Calitatea de membru in comisia de concurs - cand poate fi contestata?
"Avand in vedere prevederile art. 23 din HG 1336/2022: Nu poate fi desemnata in calitatea de membru in comisia de concurs sau in comisia de solutionare a contestatiilor persoana care se afla in urmatoarele situatii: a) are relatii cu caracter patrimonial cu oricare dintre candidati sau interesele patrimoniale ale sale ori ale sotului sau sotiei si pot afecta impartialitatea si obiectivitatea evaluarii, daca la procedura de selectie adosarelor unui concurs dintr-o institutie publica, unul dintre membrii comisiei de concurs realizeaza ca un candidat este angajatul sau la firma pe care acesta o detine (mai clar: membrul din comisia de concurs de la institutia publica are o firma si candidatul de la institutia publica este si angajatul sau la firma), se mai poate continua concursul cu acest membru sau se afla in situatie de incompatibilitate/conflict de interese si trebuie inlocuit? Este vorba de o relatie patrimoniala in acest caz?"


Raspunsul specialistilor: 
 

Conform Ghidului ANI, accesibil https://www.integritate.eu/Files/Files/Ghid_Incompatib_ConflicteInterese_2011/3%20GhidIncompatibilitatile%26Conflicte%20iulie%202017.pdf , pag. 4, „Un oficial public este in conflict de interese atunci cand, in virtutea functiei publice pe care o ocupa, ia o decizie sau participa la luarea unei decizii cu privire la care are si un interes personal.

Recomandarea 10/2000 a Comitetului de Ministri al Consiliului Europei include o definitie a conflictului de interese pentru functionarii publici in articolul 13:


Conflictul de interese apare atunci cand functionarul public are un interes personal care influenteaza sau pare sa influenteze indeplinirea atributiilor sale oficiale cu impartialitate si obiectivitate. Interesele private ale functionarului public pot include un beneficiu pentru sine sau pentru familia sa, pentru rudele sale apropiate, pentru prieteni, pentru persoane sau organizatii cu care functionarul public a avut relatii politice sau de afaceri. Interesul personal se poate referi si la orice datorii pe care functionarul public le are fata de persoanele enumerate mai sus.
Conform O.E.C.D., conflictul de interese implica un conflict intre datoria fata de public si interesele personale ale unui oficial public. Conflictul de interese apare atunci cand interesele oficialului public ca persoana privata influenteaza sau ar putea influenta necorespunzator indeplinirea obligatiilor si responsabilitatilor oficiale.

 

Vom analiza pe rand partile componente ale acestei definitii:


1. Participarea la luarea unei decizii - asa cum vom vedea mai jos, aceasta conditie este indeplinita atat atunci cand decizia depinde exclusiv de vointa oficialului public in cauza, cat si atunci cand actiunea oficialului public respectiv reprezinta doar o veriga din procesul de luare a deciziei. Conditia este indeplinita si atunci cand oficialul public este parte a unui organism colectiv care decide prin vot, iar acesta participa la dezbateri si la vot. O astfel de situatie poate fi considerata si participarea in calitate de membru cu drept de vot in Comisia de concurs.

2. Existenta unui interes personal - acesta poate fi reprezentat de un beneficiu pe care oficialul public sau o persoana apropiata acestuia il obtine ca urmare a deciziei luate. Asadar, pentru a se afla intr-un conflict de interese, oficialul public trebuie sa ia parte la luarea unei decizii care sa ii afecteze un interes personal.”

 

In acest sens, sunt oferite urmatoarele exemple:

 

Conflictul de interese poate fi de mai multe tipuri. Poate fi potential in situatia in care un oficial are interese personale de natura sa produca un conflict de interese daca ar trebui luata o decizie publica.

Conflictul de interese potential - X este arhitectul sef al orasului ABC, iar fratele sau este directorul unei mari companii de constructii.
Conflictul de interese actual apare in momentul in care oficialul este pus in situatia de a lua o decizie care l-ar avantaja sau care ar avantaja un apropiat de-al sau sau un partener de afaceri.

Conflictul de interese actual - X este arhitectul sef al orasului ABC, iar compania fratelui sau a depus documentatia pentru obtinerea unei autorizatii de constructie in respectivul oras.

 

Al treilea tip de conflict de interese este cel consumat, in care oficialul public participa la luarea deciziei cu privire la care are un interes personal, incalcand prevederile legale.
Conflictul de interese consumat - X, in calitatea sa de arhitect sef al orasului ABC, a semnat autorizatia de constructie solicitata de compania fratelui sau.

Asteptarile publicului privind conduita pe care oficialul public – denumit functionar public in sens extins - trebuie sa o aiba, variaza in functie de tipul concret de conflict de interese existent la un anumit moment.

 

Semnalam astfel ca in sensul legii penale functionar public este persoana care, cu titlu permanent sau temporar, cu sau fara o remuneratie:

a) exercita atributii si responsabilitati, stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii prerogativelor puterii legislative, executive sau judecatoresti;
b) exercita o functie de demnitate publica sau o functie publica de orice natura;
c) exercita, singura sau impreuna cu alte persoane, in cadrul unei regii autonome, al altui operator economic sau al unei persoane juridice cu capital integral sau majoritar de stat, atributii legate de realizarea obiectului de activitate al acesteia.

De asemenea, este considerata functionar public, in sensul legii penale, persoana care exercita un serviciu de interes public pentru care a fost investita de autoritatile publice sau care este supusa controlului ori supravegherii acestora cu privire la indeplinirea respectivului serviciu public.

 

Daca, in cazul conflictului de interese potential, conduita ceruta oficialului este mai degraba pe exercitarea in mod transparent si echidistant a atributiilor sale, in cazul conflictului de interese actual, oficialul trebuie sa se abtina de la luarea oricaror decizii, informandu-si superiorul ierarhic despre situatia aparuta. Conflictul de interese consumat apare in cazul in care oficialul nu s-a abtinut de la luarea unei decizii in ipoteza unui conflict de interese actual si implica latura sanctionatorii a reglementarii.

Astfel, desi nu este evidentiat in mod expres, neputand fi identificate si exemplificate in concret toate cazurile de conflict de interese sau care pot genera astfel de cazuri, legea subliniaza generic ca acesta intervine cand decizia oficialului direct sau indirect ii poate crea un avantaj, obtind un interes personal.

 

Or, in speta de fata intelegem ca un concurent este salariatul, asadar subordonatul, unuia dintre membrii comisiei de concurs.
Avand in vedere ca din informatiile furnizate nu se desprinde nici domeniul de activitate al firmei detinute de membrul comisiei de concurs si nici functia ce urmeaza a fi exercitata in cazul promovarii respectivului concurs, nu putem identifica in mod concret care ar putea fi interesul personal al oficialului pblic.

In ceea ce priveste relatiile patrimoniale dintre membrul Comisiei si candidatul la concursul in vederea ocuparii postului vacant, apreciem ca acestea ar putea fi considerate ca fiind generate de relatia de subordonare existenta deja intre acestia, relatia care conduce, chiar si indirect, la obtinerea unor foloase pentru sine sau pentru o ruda a acestuia, in conditiile sus-enuntate. Intr-o asemenea ipoteza ar putea fi pusa sub semnul indoielii impartialitatea si independenta deciziilor.

Prin urmare, pentru a evita orice situatie care ar putea conduce la un eventual conflict de interese, in opinia noastra, se recomanda fie obtinerea unui punct de vedere al ANI, fie anuntarea interesului personal, cu consecinta inlocuirii respectivului oficial.
 

Un raspuns oferit in aprilie 2024, de la expertii de la PortalCInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Mihaela Croitoru Autor: Mihaela Croitoru
Mihaela Croitoru este un editor online cu experienta, dedicat muncii sale, pasionat de domeniul legislativ, atat in ce priveste relatiile de munca din cadrul institutiilor publice, dar si din sectorul privat. Subiectele prezentate sunt, de fiecare data, corecte, informative si de interes pentru angajatii bugetari. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016