Debite restante in cazul unor salariati decedati - cine poate aproba anularea acestora?

de Florentina Buzea 04 Dec. 2024 274

Debite restante in cazul unor salariati decedati - cine poate aproba anularea acestora?
Este binecunoscut faptul ca transmiterea activului si a pasivului succesoral poate fi universala, cu titlu universal sau cu titlu particular. Cu atat mai mult, mostenitorii regulati sunt considerati continuatori ai persoanei defunctului, iar in momentul deschiderii succesiunii creantele si debitele defunctului, inclusiv cele solidare se divid prin efectul legii, intre comostenitori si terti in proportie cu partea ce revine fiecaruia din mostenire.


Faptul ca drepturile banesti nu au fost recuperate pana cand a intervenit decesul nu inseamna ca ele nu mai pot fi recuperate sau ca obligatia nu mai subzista.

Iata un studiu de caz prezentat pe PortalInstitutiiPublice:


"Va rugam sa ne ajutati cu baza legala prin care consiliul local al orasului, poate aproba anularea unor debite restante a doi salariati decedati, mai precis in anul 2023, in urma unui control al curtii de conturi, s-a constatat acordarea necuvenita a unor vouchere cadou salariatilor, in perioda 2020-2022, astfel ca s-a constituit prejudiciu ce trebuia acoperit pana la data de 30.07.2024. Printre salariati se numara si cele 2 persoane care au decedat in perioada 2020-2024, astfel nerecuperandu-se debitele restante."


Raspunsul specialistilor: 

 

Mostenitorii universali si cu titlu universal au obligatia de a plati pasivul succesoral (datorii si sarcini) proportional cu partea succesorala ce ii revine fiecaruia. Divizarea trebuie sa se faca in functie de partea calculata dupa vocatia fiecarui mostenitor, chiar daca folosul efectiv este mai mic sau mai mare.

Prin datoriile mostenirii se intelege acele obligatii patrimoniale ale defunctului care, indiferent de izvorul lor (contractual, delictual, legal etc.), exista in patrimoniul succesoral la data deschiderii mostenirii, inclusiv datoriile defunctului fata de mostenitori.

 

Nu reprezinta datorii ale mostenirii obligatiile stinse prin moartea celui care lasa mostenirea, cum sunt obligatiile legate de o calitate personala a defunctului (de exemplu, intretinerea datorata in calitate de ruda sau de sot) sau care au fost contractate intuitu personae (ca antreprenor, mandatar,  etc.). Aceste obligatii nu se transmit prin mostenire, insa efectele produse in trecut sunt opozabile mostenitorilor (de exemplu, raspunderea pentru pieirea bunului predat mandatarului in vederea vanzarii, raspunderea antreprenorului pentru vicii etc.).

 

In caz de prejudiciu, acesta se va recupera proportional cu cotele succesorale ce le revin mostenitorilor, deoarece, datoriile si sarcinile mostenirii se impart de drept intre comostenitori proportional cu partea ereditara a fiecaruia, fiind consacrat astfel principiul diviziunii de drept a pasivului succesoral, mostenitorii avand o raspundere proportionala cu cota succesorala in raport cu care trebuie sa se stabileasca suma in limita careia urmeaza sa raspunda pentru sarcinile succesiunii, mostenitorii.

 

In conditiile in care despagubirile datorate de defunct isi gasesc izvorul in raporturile juridice de munca dintre autorul mostenitorilor, respectiv salariatul decedat si unitatea la care a fost salariat, iar raspunderea patrimoniala a salariatului pentru prejudiciul cauzat angajatorului poate fi antrenata in conditiile art. 254 alin. (1) Codul muncii, rezulta ca au vocatia de a figura ca parti in conflictele de munca si mostenitorii salariatului decedat, care odata cu acceptarea mostenirii preiau atat activul cat si pasivul patrimoniului autorului.

 

In conditiile in care aceste debite restante nu au fost recuperate in termenul general de prescriptie, o actiune in instanta contra mostenitorilor salariatilor decedati nu mai poate solutiona recuperarea acestor debite, singura varianta viabila de a anula aceste debite prescrise este scoaterea acestora din evidentele contabile ale institutiei.

In acest sens, trebuie sa se faca dovada ca pana la implinirea termenului de prescriptie s-au intreprins toate demersurile necesare recuperarii debitelor pentru a putea scadea aceste debite din evidentele contabile ale institutiei. Se va intocmi in acest sens un Raport sau Proces verbal prin care se aduc la cunostinta aceste aspecte si se va propune de catre departamentul financiar scoaterea din evidentele contabile a acestor debite.

 

Scaderea din contabilitate a unor pagube este reglementata de pct. 46 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/09.10.2009.

Conform legislatiei in vigoare, scaderea din contabilitate a unor pagube  care nu se datoreaza culpei unei persoane se face in baza aprobarii ordonatorului de credite respectiv, cu avizul ordonatorului de credite ierarhic superior.
Astfel, scoaterea din evidenta contabila a creantei a carei neincasare nu se datoreaza culpei unei persoane se poate efectua cu aprobarea ordonatorului de credite si avizul ordonatorului de credite ierarhic superior.

 

In practica, analiza creantelor se efectueaza pe baza vechimii lor. In cazul in care pierderea este confirmata se scoate din evidenta creanta prin nota contabila 654 „Pierderi din creante si debitori diversi” = 4118 „Clienti incerti sau in litigiu”.

 

Anularea creantei se efectueaza in baza unei note contabile care poate avea ca document justificativ ducerea la indeplinire a ,asurilor Curtii de Conturi prin Decizia emisa de catre aceasta institutie.

La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.
In acest sens, Consiliul local emite o HCLM in temeiul dispozitiilor art.129 alin. (1) si (2), art, 139 lit. (i), art.1966 alin. (1) lit. a) Cod administrativ, coroborat cu OMFP 2861/09.10.2009.

 

Un raspuns oferit in decembrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016