Intocmirea unei facturi de avans de catre o institutie publica - PROCEDURA

de Ioana Stoica 11 Ian. 2024 491

Intocmirea unei facturi de avans de catre o institutie publica - PROCEDURA
"Suntem institutie de cultura finantata din venituri proprii si subventii. In ce conditii putem face o plata in avans pentru achizitionarea unui mijloc fix aprobat in lista de investitii, dar pe care fizic il vom primi peste aproximativ 2 saptamani, furnizorul neavandu-l momentan pe stoc. Acesta a emis factura de avans, urmand ca la primirea produsului sa emita o noua factura cu storno avans."


Raspunsul specialistilor: 
 

Potrivit Legii 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, lichidarea cheltuielilor este o faza in procesul executiei bugetare in care ordonatorul de credite verifica existenta dreptului creditorului, determina sau verifica realitatea si cuantumul obligatiei de plata si verifica conditiile de exigibilitate ale obligatiei de plata pe baza documentelor justificative.

 

Codul fiscal prevede obligatia emiterii unei facturi de avans cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care s-a incasat avansul (art. 319 alin. (16) din Codul fiscal: „persoana impozabila trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri/prestare de servicii cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa”).

 

Legea finantelor publice este drastica in privinta modului de efectuare a platilor, astfel ca potrivit art 52 alin 6 din lege, efectuarea platilor, in limita creditelor bugetare aprobate, se face numai pe baza de acte justificative, intocmite in conformitate cu dispozitiile legale, si numai dupa ce acestea au fost lichidate si ordonantate.

Instrumentele de plata trebuie sa fie insotite de documentele justificative, prin care se certifica exactitatea sumelor de plata, receptia bunurilor si executarea serviciilor, conform angajamentelor legale incheiate.

 

Prin urmare, documentul justificativ in baza caruia poate fi efectuata o plata in avans de catre o institutie publica este factura de avans.
Factura de avans trebuie sa mentioneze contractul incheiat intre cele doua parti (angajamentul legal), adica actul juridic prin care se creeaza obligatia de plata pe seama fondurilor publice.

 

Importanta intocmirii unei facturi de avans, ca document justificativ in baza caruia o institutie publica poate efectua plati in avans, rezida si in faptul ca efectuarea unor plati in avans nejustificate prin bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate, in lipsa unei facturi, face aproape imposibila recuperarea avansurilor de la beneficiarii avansurilor.

Conform HG 264/2003, regula generala este reprezentata de posibilitatea acordarii unui avans de maximum 30% din valoarea contractului, cu conditia justificarii ulterioare.

 

Acelasi act normativ reglementeaza la art. 8 anumite exceptii, in care valoarea avansului poate fi mai mare:

 

Art. 8 - (1) Pentru realizarea programelor, proiectelor si actiunilor finantate din imprumuturi externe contractate, potrivit legii, de la organisme financiare internationale, acordarea avansurilor se va putea realiza in conditiile prevazute in acordurile de imprumut convenite de partile contractante, precum si in alte documente relevante in aplicarea acestora.

(2) Pentru realizarea programelor, proiectelor si actiunilor finantate din fonduri externe nerambursabile de preaderare, acordarea avansurilor se va putea realiza in conditiile prevazute in memorandumurile de finantare.

 

(3) Pentru realizarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare, planurile sectoriale si alte programe de cercetare-dezvoltare, precum si pentru finantarea institutionala de baza, inclusiv pentru proiectele de cercetare stiintifica obtinute prin competitii nationale si pentru granturile gestionate prin Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica, acordarea sumelor reprezentand plati in avans si recuperarea acestora se fac in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (71) din Legea 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 65 din OG 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu prevederile art. 191 alin. (1) din Legea educatiei nationale 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Art. 52 – alin. (7) din Legea 500/2002:

 

(7) Guvernul poate stabili prin hotarare, la propunerea ministrului finantelor publice, actiunile si categoriile de cheltuieli pentru care se pot efectua plati in avans de pana la 30% din fondurile publice, criteriile, procedurile, precum si limitele care se vor folosi in acest scop.

Astfel, precizam ca, daca factura nu este emisa in momentul aparitiei faptului generator, aceasta trebuie emisa cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator ( livrarea/prestarea).

De asemenea, se emite factura pentru avansurile incasate, inainte de incasare sau cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care s-a incasat avansul. Regularizarea avansului se face prin stornarea facturii de avans in momentul emiterii facturii pentru contravaloarea integrala a livrarii/prestarii pe aceeasi factura. 
 

Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice, in decembrie 2023. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016