Raspunderea civila a functionarului public. In ce context acesta trebuie sa restituie sumele de bani primite necuvenit?

de Mihaela Croitoru 28 Mai. 2018 3080

Raspunderea civila a functionarului public. In ce context acesta trebuie sa restituie sumele de bani primite necuvenit?
Legislatia aplicabila stabileste in cuprinsul dispozitiilor art. 84 si urmatoarele din Legea 188/1999 raspunderea civila a functionarului public. Este demn de mentionat ca acesta se angajeaza:


a) pentru pagubele produse cu vinovatie patrimoniului autoritatii sau institutiei publice in care functioneaza;
b) pentru nerestituirea in termenul legal a sumelor ce i s-au acordat necuvenit;
c) pentru daunele platite de autoritatea sau institutia publica, in calitate de comitent, unor terte persoane, in temeiul unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.

 

"Avand in vedere dispozitiile art. 84 lit.b) din Legea nr.188/1999 republicata, cu modificarile si compeltarile ulterioare, potrivit carora, Raspunderea civila a functionarului public se angajeaza:
b) pentru nerestituirea in termenul legal a sumelor ce i s-au acordat necuvenit; in ce situatii considerati ca se aplica si ce termen legal a avut in vedere legiuitorul?",
se intreba cineva in cadrul PortalInstitutiiPublice.ro.

 

Raspunsul specialistilor Rentrop & Straton:

 

La art. 85 alin.(1) din Legea nr.188/1999 se precizeaza ca repararea pagubelor aduse autoritatii sau institutiei publice in situatiile prevazute la art. 84 lit. a) si b) se dispune prin emiterea de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice a unui ordin sau a unei dispozitii de imputare, in termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau, dupa caz, prin asumarea unui angajament de plata, iar in situatia prevazuta la lit. c) a aceluiasi articol, pe baza hotararii judecatoresti definitive si irevocabile.

La alin. (3) al articolul sus-mentionat se mai precizeaza si ca dreptul conducatorului autoritatii sau institutiei publice de a emite ordinul sau dispozitia de imputare se prescrie in termen de 3 ani de la data producerii pagubei.

Legiuitorul a stabilit doua termene, respectiv:


- termenul in care poate fi constatata paguba, de la acest moment al constatarii angajatorul avand 30 de zile pentru emiterea ordinului/dispozitiei de imputare, si
- termenul in care se poate dispune recuperarea prejudiciului, care este de 3 ani, dar care curge de la data producerii pagubei, nu de la data constatarii acesteia.

IMPORTANT!

In situatia in care, inauntrul termenului de 3 ani de la momentul producerii pagubei angajatorul constata paguba, acesta va avea de la acest ultim moment, adica cel al constatarii, un termen de 30 de zile pentru emiterea ordinului/dispozitiei de imputare.

Aceste prevederi legale se aplica in orice situatie in care angajatorul a acordat salariatului anumite drepturi la care acesta din urma nu era indreptatit, potrivit legii. Cum ar fi, cu titlu de exemplu, dar fara a ne limita la acestea:

- acordarea indemnizatiei de concediu de odihna in avans pentru intreg anul calendaristic si pentru un concediu de odihna integral, ulterior constatandu-se ca salariatul era indreptatit doar la o parte din acesta ca urmare a intervenirii pensionarii inainte de terminarea anului;
- stabilirea eronata a drepturilor salariale, ulterior angajatorul indreptand greseala si stabilind un salariu mai mic;
- acordarea sumei aferenta diurnelor realizate cu ocazia deplasarilor peste valoarea la care era indreptatit, s.a.
 


Sursa: PortalInstitutiiPublice

 

 

Mihaela Croitoru Autor: Mihaela Croitoru
Mihaela Croitoru este un editor online cu experienta, dedicat muncii sale, pasionat de domeniul legislativ, atat in ce priveste relatiile de munca din cadrul institutiilor publice, dar si din sectorul privat. Subiectele prezentate sunt, de fiecare data, corecte, informative si de interes pentru angajatii bugetari. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 2.3 din 5 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016