Salariat cu viza de control financiar preventiv - poate fi si membru al Consiliului de Administratie?

de Cristian Tanase 11 Sep. 2023 973

Salariat cu viza de control financiar preventiv - poate fi si membru al Consiliului de Administratie?
Raspunsul specialistului: OG nr.119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste in definitia de la art. 2 lit.t) ca persoana desemnata cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu este persoana din cadrul compartimentelor de specialitate, numita de conducatorul entitatii publice pentru exercitarea controlului financiar preventiv propriu sau persoana care indeplineste aceasta atributie pe baza de contract, in conditiile legii.


Organizarea controlului preventiv intern intra in competenta ordonatorului de credite si se bazeaza pe principiul separarii persoanelor (compartimentelor) care initiaza operatiunea de cei care o verifica.

 

Rezolvati rapid si sigur cea mai dificila problema privind Controlul Intern in institutia dvs.! Iata aici Procedurile obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial:

- gata intocmite, editabile
- conform modificarilor legislative la zi, detalii AICI >>> 


Conform art. 9 alin.(1) si art. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, entitatile publice, prin conducatorii acestora, au obligatia de a organiza controlul financiar preventiv propriu si evidenta angajamentelor in cadrul compartimentului contabil, persoanele desemnate sa efectueze aceasta activitate trebuind sa fie altele decat cele care initiaza operatiunea supusa vizei. Conducatorii entitatilor publice au obligatia sa stabileasca proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale si, in functie de acestea, pot hotari numirea persoanelor care acorda viza CFP.

Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu sunt independente in luarea deciziilor cu privire la exercitarea vizei. Acestora nu li se poate impune in niciun fel acordarea sau refuzul vizei de control financiar preventiv propriu.

Pentru actele indeplinite, cu respectarea prevederilor legale, in exercitarea atributiilor de control financiar preventiv si in limita acestora, nu se poate dispune incetarea calitatii de persoana desemnata pentru exercitarea controlului financiar preventiv.

 

Insa, se observa ca potrivit alin.(5) al aceluiasi art. 9 sus-indicat, controlul financiar preventiv propriu se exercita, prin viza, de persoane din cadrul compartimentelor de specialitate, desemnate in acest sens de catre conducatorul entitatii publice. Actul de numire va cuprinde si limitele de competenta in exercitarea controlului financiar preventiv propriu. Persoanele desemnate sa efectueze aceasta activitate sunt altele decat cele care initiaza operatiunea supusa vizei.


Totodata, este de mentionat si faptul ca OG nr.119/1999 precizeaza ca evaluarea activitatii persoanei care desfasoara activitati de control financiar preventiv propriu se face de catre conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice care a avizat numirea, anual, prin calificative, pe baza informatiilor cuprinse in rapoartele auditului public si in rapoartele Curtii de Conturi, unde este cazul.

Prin urmare, se observa ca legiuitorul instituie in sarcina conducatorului institutiei competenta de a organiza la nivelul entitatii activitatea de control financiar preventiv propriu, stabilind conditiile pentru ca o persoana sa poata fi numita si sa desfasoare activitatea de control financiar preventiv, specificand totodata in mod expres faptul ca in actul de numire al respectivelor persoane trebuie sa cuprinda si limitele de competenta in exercitarea controlului financiar preventiv propriu, dar si ca evaluarea activitatii acestuia se realizeaza de catre conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice care a avizat numirea, anual, prin calificative, pe baza informatiilor cuprinse in rapoartele auditului public si in rapoartele Curtii de Conturi, unde este cazul.

 

In considerarea acestor dispozitii legale, controlul financiar preventiv se exercita asadar asupra documentelor in care sunt consemnate operatiunile patrimoniale, inainte ca acestea sa devina acte juridice, prin aprobarea lor de catre titularul de drept al competentei sau de catre titularul unei competente delegate in conditiile legii. Nu intra in sfera controlului financiar preventiv analiza si certificarea situatiilor financiare si/sau patrimoniale si nici verificarea operatiunilor deja efectuate.

 

Operatiunile ce privesc acte juridice prin care se angajeaza patrimonial entitatea publica se supun controlului financiar preventiv dupa avizarea lor de catre compartimentele de specialitate juridica si financiar-contabila (art.3.5. din anexa la OMFP nr.923/2014).

Persoanele in drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu raspund, potrivit legii, pentru legalitatea, regularitatea si incadrarea in limitele creditelor bugetare si/sau creditelor de angajament aprobate, dupa caz, in privinta operatiunilor pentru care au acordat viza de control financiar preventiv propriu.

Astfel, potrivit celor sus-mentionate, conducerea entitatii publice in care se exercita activitatea de control financiar preventiv propriu este obligata sa ia masurile necesare pentru separarea atributiilor de aprobare, efectuare si control al operatiunilor, astfel incat acestea sa fie incredintate unor persoane diferite, persoanele care exercita controlul financiar preventiv trebuind sa fie altele decat cele care aproba si efectueaza operatiunea supusa vizei.

 

Intr-un asemenea caz, prin raportare la atributiile membrilor Consiliului de adminsitratie, organ colegial de conducere al entitatii care poate inclusiv aproba initierea unor operatiuni, dar si operatiunile in sine, in opinia noastra, cele doua calitati de persoana imputernicita sa acorde viza de CFP si membru in CA ar trebui separate.

 

Totodata, facem mentiunea ca potrivit art. 137^1 alin.(3) din Legea nr.31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe durata indeplinirii mandatului, administratorii nu pot incheia cu societatea un contract de munca. In cazul in care administratorii au fost desemnati dintre salariatii societatii, contractul individual de munca este suspendat pe perioada mandatului. Potrivit art. 2 pct.7 din OUG nr.109/2011, administrator - are intelesul prevazut la art. 70 si urmatoarele din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si include administratorii societatilor cu raspundere limitata, membrii consiliului de administratie la societatile pe actiuni administrate in sistem unitar, membrii consiliului de supraveghere la societatile pe actiuni administrate in sistem dualist, precum si membrii consiliului de administratie ai regiilor autonome, astfel cum este reglementat de prezenta ordonanta de urgenta, iar potrivit pct.9 al aceluiasi articol consiliul de administratie - in cazul societatilor pe actiuni administrate in sistem unitar, are intelesul prevazut la art. 137 si urmatoarele din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. 

 

Avand in vedere ca potrivit art. 25 din OUG nr.109/2011 „Organizarea si functionarea intreprinderilor publice - societati, prevazute la art. 2 pct. 2 lit. b) si c), sunt reglementate de prezenta ordonanta de urgenta si, unde aceasta nu dispune, de dispozitiile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de dispozitiile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare”, este necesar sa analizati posibilitatea cumulului mentionat si din aceasta perspectiva.

 

Un  raspuns oferit in septembrie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016