Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Norma de lucru a medicilor. CONDITII pentru acordarea chiriei neimpozabile

de Cristian Tanase 09 Ian. 2023 207

Norma de lucru a medicilor. CONDITII pentru acordarea chiriei neimpozabile
Va reamintim ca potrivit art. 1 din Ordinului 245/2003 al ministrului sanatatii se aproba categoriile de personal si locurile de munca pentru care durata zilnica a timpului de munca este mai mica de 8 ore, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.


Iata un caz concret prezentat pe PortalCodulMuncii:

 

"O societate comerciala SRL, clinica medicala mica (CAEN 8622) - angajeaza medici. Care este timpul de munca la norma intreaga: 8 ore sau 7 ore? Este vorba de angajare medic de familie, dar urmeaza a se angaja si medici de alte specialitati. Este societate privata, nu institutie a statului. De asemenea, medicul de familie care urmeaza a fi angajat are domiciliul in alta localitate decat locul de desfasurare a activitatii (domiciliu Iasi, loc de munca Teleorman). Conform modificarilor legislative aplicabile din 1 ianuarie 2023, angajatorul poate acorda o locuinta de serviciu (si doreste sa faca acest lucru), printr-un contract de inchiriere incheiat intre acesta si o terta persoana proprietar al locuintei, chiria respectiva fiind neimpozabila salariatului in limita a 20% din salariul minim brut, respectiv 600 lei la acest moment. Intrebarea este daca in contractul individual de munca trebuie specificat acest lucru si la ce capitol sau daca trebuie intocmit un alt document in acest sens si care ar fi acesta."

 

Raspunsul specialistului: 

 

Conform art. 1 din Ordinului 245/2003 al ministrului sanatatii se aproba categoriile de personal si locurile de munca pentru care durata zilnica a timpului de munca este mai mica de 8 ore, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

 

La pct. 5 din anexa acestuia se specifica:

 

3. Medicii din unitatile sanitare – 7 ore/zi
Aplicarea acestui ordin in domeniul privat nu este foarte clara.


Avand in vedere dispozitiile art. 4 pe care il redau mai jos, sunt opinii conform carora ordinul se aplica doar in sistemul public.


Art. 4


Directiile de specialitate din structura Ministerului Sanatatii si Familiei, directiile de sanatate publica, unitatile sanitare cu personalitate juridica din subordinea directiilor de sanatate publica, precum si unitatile sanitare cu personalitate juridica din subordinea Ministerului Sanatatii si Familiei vor duce la indeplinire dispozitiile prezentului ordin.

 

Conform art. 76 alin. (4^1) din Codul fiscal, in vigoare de la 01 ianuarie 2023:

 

(41) Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii:


a) prestatiile suplimentare primite de salariati in baza clauzei de mobilitate potrivit legii, altele decat cele prevazute la alin. (2) lit. k), in limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatia de delegare/detasare, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
b) contravaloarea hranei acordate de catre angajator pentru angajatii proprii, persoane fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in alte situatii decat cea prevazuta la alin. (4) lit. c), astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern, in limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masa/persoana/zi, prevazuta la data acordarii, in conformitate cu legislatia in vigoare. La stabilirea plafonului lunar neimpozabil nu se iau in calcul numarul de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca sau munca la domiciliu sau se afla in concediu de odihna/medical/delegare. Prin hrana se intelege hrana preparata in unitati proprii sau achizitionata de la unitati specializate. Prevederile nu sunt aplicabile angajatilor care beneficiaza de tichete de masa, in conformitate cu legislatia in vigoare;
c) cazarea si contravaloarea chiriei pentru spatiile de cazare/de locuit puse de catre angajatori la dispozitia angajatilor proprii, persoane fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern, in limita unui plafon neimpozabil de 20% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata/luna/persoana, in urmatoarele conditii:

 

(i) angajatul, sotul/sotia acestuia nu detin o locuinta in proprietate personala sau in folosinta in localitatea in care isi desfasoara activitatea;
(ii) spatiul de cazare/de locuit se afla in unitatile proprii, inclusiv de tip hotelier sau intr-un imobil inchiriat in acest scop de la o terta persoana, de catre angajator;
(iii) contractul de inchiriere dintre angajator si terta persoana este incheiat in conditiile legii;
(iv) plafonul neimpozabil se acorda unuia dintre soti, in cazul in care ambii soti desfasoara activitate in aceeasi localitate, la acelasi angajator sau la angajatori diferiti, pe baza declaratiei pe propria raspundere a acestuia.
La determinarea plafonului de 20% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se ia in calcul valoarea cea mai mica a salariului minim brut pe tara, in vigoare in luna pentru care se acorda avantajele.

 

Verificarea indeplinirii conditiilor se efectueaza pe baza documentelor justificative si constituie responsabilitatea angajatorului;

 

d) contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, regulamentul intern, sau primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, in limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentand nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate;
e) contributiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
f) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoana;
g) sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si a echipamentelor de birou, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca. Sumele sunt acordate fara necesitatea de prezentare a documentelor justificative.

 

Acestea sunt veniturile care intra in plafonul de 33%.

 

Astfel cum puteti observa, chiria nu intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

 

- sa fie prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern punerea la dispozitia salariatului a unei locuinte inchiriate de angajator sau in spatii proprii ale acestuia;  In contractul individual de munca suportarea chiriei de angajator poate fi inserata la rubrica Alte clauze in modelul nou al contractului reglementat prin ordinul 2171/2022 la lit J d).
- chiria sa nu depaseasca  limita unui plafon neimpozabil de 20% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata/luna/persoana (600 lei);
- angajatul, sotul/sotia acestuia nu detin o locuinta in proprietate personala sau in folosinta in localitatea in care isi desfasoara activitatea;
- spatiul de cazare/de locuit se afla in unitatile proprii, inclusiv de tip hotelier sau intr-un imobil inchiriat in acest scop de la o terta persoana, de catre angajator. Astfel, contractul de inchiriere trebuie sa fie incheiat de angajator cu proprietarul locuintei si nu de salariat.-contractul de inchiriere dintre angajator si terta persoana este incheiat in conditiile legii;
- plafonul neimpozabil se acorda unuia dintre soti, in cazul in care ambii soti desfasoara activitate in aceeasi localitate, la acelasi angajator sau la angajatori diferiti, pe baza declaratiei pe propria raspundere a acestuia;
- chiria in suma de 600 lei impreuna cu celelalte venituri mai sus prevazut sa nu depaseasca 33% din salariul de baza al salariatei.

 
Un raspuns oferit in ianuarie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii >>>

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016