Vechimea in munca si vechimea in specialitate in cadrul unei institutii publice - ce diferente exista?

de InfoInstitutii.ro 30 Nov. 2022 12003

Vechimea in munca si vechimea in specialitate in cadrul unei institutii publice - ce diferente exista?
"Avand in vedere prevederile Legii 53 2003 - Codul muncii, precum si ale OUG 57/2019 - Codul administrativ, si tinand cont de necesitatea aplicarii unitare si legale a intelesului expresiei "vechime in specialitate, va rugam sa emiteti un punct de vedere cu privire la acest aspect al vechimii, modul de calcul a perioadei in care un salariat se afla intr-o functie ce-i confera vechime in specialitate, daca exista diferente de interpretare a vechimii in specialitate raportate la timpul lucrat (partial/norma intreaga), daca exista diferente intre Codul muncii si Codul administrativ privind interpretarea vechimii in specialitate pentru contractele cu timp partial".


Raspunsul specialistilor: 

 

Vechimea in munca si vechimea in specialitate sunt doua notiuni distinct reglementate carora li se aplica reguli specifice.
Astfel, in ceea ce priveste vechimea in munca cadrul legal este reprezentat de Codul muncii, iar vechimea de specialitate isi gaseste reglementarea in Codul administrativ.

 

Potrivit Codului administrativ (art. 424 alin.(2)) vechimea in munca este vechimea dobandita in conditiile reglementate de legislatia muncii, precum si vechimea dobandita in exercitarea unui raport de serviciu.

 

In aceste conditii, vechimea in munca este acea perioada in care salariatul a prestat munca in temeiul unui contract individual de munca. In acest sens, art. 16 alin. (4) din Codul muncii stabileste ca munca prestata in temeiul unui contract individual de munca constituie vechime in munca.
Totodata, Codul muncii, statueaza in cadrul art. 106 faptul ca salariatul incadrat cu contract de munca cu timp partial se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga, in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca aplicabile. Drepturile salariale se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat, raportat la drepturile stabilite pentru programul normal de lucru.

La art. 104 alin.(3) din Codul muncii se face vorbire despre salariatul comparabil, asadar nu este reglementata modalitatea de acordare si determinare a vechimii in munca, ci de stabilire a drepturilor salariale.

 

In lumina acestor prevederi legale rezulta ca, in ceea ce priveste vechimea in munca leguitorul nu a distins intre contractul individual de munca cu norma intreaga si cel cu timp partial, subliniind chiar faptul ca salariatul incadrat cu fractiune de norma se bucura de aceleasi drepturi ca si salariatul incadrat cu norma intreaga. Doar drepturile salariale se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat.


In concluzie, vechimea in munca este aceeasi si pentru un contract individual de munca cu timp partial de 2, 4, 6 ore si pentru contractul individual de munca cu norma intreaga.

 

In ceea ce priveste vechimea in specialitate, facem mentiunea ca aceasta se calculeaza prin raportare la fractiunea de norma lucrata. In acest sens sunt prevederile art. 424 alin.(3) si (4) din C.adm. conform carora vechimea in specialitate este vechimea dobandita in temeiul unui contract individual de munca, al unui raport de serviciu sau ca profesie liberala, demonstrata cu documente corespunzatoare de catre persoana care a desfasurat o activitate intr-o functie de specialitate corespunzatoare profesiei sau specializarii sale. Constituie vechime in specialitate si vechimea dobandita in temeiul unui contract individual de munca, raport de serviciu sau ca profesie liberala in statele membre ale Uniunii Europene, precum si in alte state cu care Romania a incheiat conventii de recunoastere reciproca a acestor drepturi, demonstrata cu documente corespunzatoare de catre persoana care a desfasurat o activitate intr-o functie de specialitate corespunzatoare profesiei sau specializarii sale.

 

In toate cazurile vechimea in specialitate se raporteaza la durata normala a timpului de munca, fiind calculata prin raportare la fractiunea de norma lucrata si se demonstreaza cu documente corespunzatoare.

 

Asadar, vechimea in specialitate pentru un salariat care are raport de serviciu cu 2 ore/zi aceasta se calculeaza proportional reducand in mod corespunzator durata vechimii (de ex pentru 1 luna de vechime 8 ore/zi, ¼ vechime pentru raport de serviciu cu 2 ore/zi, respectiv aprox.1 saptamana vechime in specialitate).  
In prezent, in domeniul functiei publice, se aplica Codul administrativ in speta art. 424 alin.(3) si (4), asa cum am mentionat mai sus.
La art. 388 alin.(2) lit.b) din Codul administrativ se precizeaza ca pot fi numiti functionari publici definitivi persoanele care intra in corpul functionarilor publici prin modalitatile prevazute de prezenta parte si care au vechimea in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei publice de minimum un an.
In plus, la art.468 din Codul administrativ sunt stabilite conditiile minime de vechime in specialitatea studiilor.

 

Din analiza prevederilor art. 551 alin.(3) Codul administrativ se observa ca dispozitiile art. 376 alin. (2), 430, 432-434, 437-441, 443-449, 458 si art. 506 alin. (1)-(9) se aplica in mod corespunzator si personalului contractual.

Se observa asadar ca prevederile art.388 sau 424 nu sunt mentionate expres in cuprinsul art. 551 sau in cuprinsul altui articol din titlul III si, prin urmare, aprecidem ca acestea nu sunt incidente in mod direct categoriei personalului contractual.

 

In literatura de specialitate vechime in specialitate s-a conturat (Alexandru Ticlea, Tratat de dreptul muncii- Legislatie. Doctrina. Jurisprudenta, editia a IX-a, actualizata, 2015, pag.432) ca fiind ”perioada de timp in care o persoana a lucrat in activitati corespunzatoare functiei (meseriei) in care urmeaza sa fie incadrata sau promovata; de fapt este vechime in meserie (pentru muncitori) si vechime in functie (pentru celelalte categorii de personal). Ea constituie o specie a vechimii in munca. Intr-adevar, pentru ca o perioada de timp sa fie considerata vechime in specialitate, ea trebuie sa fie, in primul rand, recunoscuta ca vechime in munca”.

 

Astfel, in opinia noastra, o persoana poate demonstra vechimea in specialitate cu adeverinta eliberata de angajator din care sa rezulte activitatile desfasurate intr-un anumit domeniu, intr-o anumita perioada, sau cu copii de pe contractele individuale de munca/ordinele de serviciu si fisele de post aferente din care sa rezulte principalele atribuitii in domeniul vizat, astfel incat sa poata fi valorificata ca vechime in specialitate, cu conditia ca aceasta sa nu vizeze vechimea in specialitatea studiilor absolvite (care ar putea fi valorificata doar daca functia scoasa la concurs era o functie pentru care se cerea nivel de studii superior).
In concluzie, in cazul personalului contractual, acestuia ii sunt in mod direct aplicabile prevederile Codului muncii, republicat, in speta prevederile art.16 alin.(4) conform caruia munca prestata in temeiul unui contract individual de munca constituie vechime in munca.

 

Indiferent de denumirea exacta a postului ocupat, vechimea in specialitatea studiilor reprezinta perioada de timp in care respectiva persoana este incadrata in munca, in baza unui CIM/raport de serviciu, etc. pe o functie care presupune aplicarea studiilor absolvite.

Prin urmare, apreciem ca vechimea in munca este foarte clar definita in cuprinsul Codului muncii, act normativ aplicabil si personalului contractual din administratia publica, iar vechimea in specialitate este cea definita in Codul administrativ care, desi consacrata pentru functiile publice, poate fi aplicata si la nivelul personalului contractual din cadrul administratiei publice.

 

Un raspuns valabil la data de 25.09.2022, realizat de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>

 

InfoInstitutii.ro Autor: InfoInstitutii.ro
Redactia InfoInstitutii.ro are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul institutiilor publice si legislatiei aferente. 

Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de Codul administrativ, salarizarea bugetara, modificarile privind institutiile publice si spetele contabile si fiscale din acest domeniu. Explicam detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile din sectorul bugetar. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016