Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Zile libere rezolvare probleme personale. In ce conditii se poate acorda concediu fara plata?

de Cristian Tanase 16 Apr. 2020 222

Intrebare: In ce conditii se acorda concediu fara plata unui functionar public din administratia publica locala pentru rezolvarea unor probleme personale?


Raspunsul specialistului:

Drepturile la concediu si zile libere platite sau fara plata ale functionarilor publici din sistemul bugetar sunt stabilite in OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ, OG nr.6/2007 si HG 250/1992, republicata.

Astfel, potrivit art. 24 din OG nr.6/2007, in afara concediului de odihna, functionarii publici mai au dreptul, in conditiile legii, la zile de concediu platit in cazul urmatoarelor evenimente familiale deosebite:

a) casatoria functionarului public - 5 zile lucratoare;
b) nasterea sau casatoria unui copil - 3 zile lucratoare;
c) decesul sotiei/sotului functionarului public sau al unei rude de pana la gradul al III-lea a functionarului public ori a sotului/sotiei acestuia, inclusiv - 3 zile lucratoare;
d) controlul medical anual - o zi lucratoare.
Functionarii publici care isi continua studiile in vederea promovarii in clasa beneficiaza de concedii de studii potrivit legii. In cazul in care conducatorul autoritatii sau institutiei publice apreciaza ca studiile sunt utile autoritatii sau institutiei publice in care functionarul public isi desfasoara activitatea, pe perioada concediului de studii acordat, in limita a 30 de zile lucratoare anual din acesta, functionarului public respectiv i se platesc salariul de baza corespunzator functiei publice detinute si, dupa caz, sporul de vechime (art.30 alin.(1) din OG 6/2007).
Totodata, potrivit dispozitiilor art. 25 din HG nr.250/1992, salariatii din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare au dreptul la concedii fara plata, a caror durata insumata nu poate depasi 90 de zile lucratoare anual, pentru rezolvarea urmatoarelor situatii personale:
a) sustinerea examenului de bacalaureat, a examenului de admitere in institutiile de invatamint superior, curs seral sau fara frecventa, a examenelor de an universitar, cit si a examenului de diploma, pentru salariatii care urmeaza o forma de invatamint superior, curs seral sau fara frecventa;


b) sustinerea examenului de admitere la doctorat, a examenelor de doctorat sau a tezei de doctorat, in cazul salariatilor care nu beneficiaza de burse de doctorat;
c) prezentare la concurs in vederea ocuparii unui post in alta unitate.
Potrivit alin.(2) al aceluiasi articol, salariatii au dreptul la concedii fara plata, fara limita prevazuta la alin. (1), in urmatoarele situatii:
a) ingrijirea copilului bolnav in varsta de peste 3 ani, in perioada indicatain certificatul medical; in acest drept beneficiaza atat mama salariata, cat si tatal salariat, daca mama copilului nu beneficiaza, pentru aceleasi motive, de concediu fara plata;
b) tratamentul medical efectuat in strainatate pe durata recomandata de medic, daca cel in cauza nu are dreptul, potrivit legii, la indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, precum si pentru insotirea sotului sau, dupa caz, a sotiei ori a unei rude apropiate - copil, frate, sora, parinte, pe timpul cat acestia se afla la tratament in strainatate - , in ambele situatii cu avizul obligatoriu al Ministerului Sanatatii.
La art. 25 alin.(3) din actul normativ sus-mentionat, se precizeaza ca pot fi acordate concedii fara plata si pentru interese personale, altele decit cele prevazute la alin. (1) si (2), pe durate stabilite prin acordul partilor.
Intrucat in speta de fata este cazul unui functionar public, devin incidente si dispozitiile Codului administrativ, act normativ de nivel primar, care reglementeaza statutul functionarilor publici si care in cuprinsul art. 421 prevede ca functionarii publici au dreptul la concediu de odihna, la concedii medicale si la alte concedii, in conditiile legii.
In opinia noastra, prin sintagma „in conditiile legii” se intelege acea lege care stabileste un drept dintre cele mentionate in favoarea functionarului pentru care insa Codul administrativ nu are reglementare, mai ales in conditiile in care acesta reglementeaza pentru o serie de categorii diferite de personal bugetar nu doar functionari publici. Astfel, in situatia in care Codul administrativ reglementeaza in mod expres modalitatea de acordarea a concediului fara plata pentru functionarii publici, apreciem ca sintagma sus-mentionata se refera, in principal, la aceasta lege.

Observam astfel ca, in legislatia anterioara, cu privire la suspendarea raporturilor de serviciu pentru interese personale, ANFP a emis un punct de vedere accesibil aici in cuprinsul caruia preciza ca, in lipsa unor reglementari exprese in Legea 188/1999 si abrogarea art. 95 alin.(2) din acest act normativ, functionarii publici pot beneficia de suspendarea raporturilor de serviciu pentru rezolvarea unor interese personale in temeiul art. 117 din aceasta lege coroborat cu art. 54 din Codul muncii, republicat.
Astfel, conform acestui punct de vedere suspendarea raporturilor de serviciu pentru interese personale este practic situatia reglementata la art. 54 din Codul muncii care prevede suspendarea raporturilor de munca, prin acordul partilor, in situatia concediilor fara plata pentru interese personale.

Prin urmare, in virtutea acestor dispozitii legale, respectiv art. 117 din Legea nr.188/1999 coroborat cu art. 54 din Codul muncii s-a permis suspendarea raporturilor de serviciu, prin acordul partilor, in situatia concediilor fara plata pentru interese personale.

Odata cu intrarea in vigoare a dispozitiilor Codului administrativ, dispozitiile cuprinse anterior in art. 95 alin.(2) din Legea nr.188/1999, care odata abrogat a condus la interpretarea ANFP sus-explicitata, au fost reiterate in cuprinsul art. 515.

Potrivit art. 515 vizat, raportul de serviciu se poate suspenda la cererea motivata a functionarului public, pentru un interes personal, in alte cazuri decat cele prevazute la art. 514 alin. (1) pe o durata cumulata de cel mult 2 ani in perioada exercitarii functiei publice pe care o detine. Durata suspendarii se stabileste prin acordul partilor si nu poate fi mai mica de 30 de zile.

Desi Codul administrativ nu face vorbire la art. 515 despre concediul fara plata pentru interese personale, ci despre suspendarea prin acordul partilor pentru un interes personal, intrucat pe perioada concediului fara plata raporturile de serviciu sunt suspendate trebuie sa existe un temei legal pentru aceasta situatie.
Astfel, in situatia concediului fara plata pentru un interes personal functionarul public nu mai presteaza munca, iar angajatorul nu mai are obligatia platii salariului, caz in care apreciem ca un astfel de concediu fara platatrebuie sa suspende raporturile de serviciu si sa se incadreze pe unul din cazurile de suspendare prin acordul partilor prevazute de Codul administrativ, dispozitiile art. 421 urmand sa fie coroborate cu art. 515.

Prin urmare, apreciem ca, in situatia in care functionarul public nu se incadreaza in situatiile expres mentionate de legiuitor in cuprinsul actelor normative mentionate si doreste totusi suspendarea raporturilor de serviciu pentru rezolvarea unui interes personal, atunci acest aspect poate fi stabilit prin acordul partilor in conformitate cu dispozitiile art. 515 Codul administrativ si doar in situatia in care durata suspendarii depaseste 30 de zile.

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro

 

Autor: Cristian Tanase



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
Abonare newsletter

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016