de Florentina Buzea 29 Oct. 2024 499 |
Cu privire la auditul extern, atat activitatea connpartimentelor din cadrul aparatului de specialitate al Primarului, cat si a institutiilor publice din subordine, este analizata, verificata si controlata periodic, de catre Curtea de Conturi. Potrivit Legii 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi:
Art. l. (l) Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public.
Functia de control a Curtii de Conturi se realizeaza prin proceduri de audit public extern prevazute in standardele proprii de audit, elaborate in conformitate cu standardele de audit internationale general acceptate.
Pentru a intelege mai bine cand se poate cere un audit extern, am ales un studiu de caz prezentat pe PortalInstitutiiPublice:
"Care este cadrul legal in baza caruia ordonatorul principal de credite poate solicita un audit extern cu privire la numarul necesar de posturi din cadrul primariei municipiului pentru structura organizatorica resurse umane-salarizare?"
Raspunsul specialistilor:
Curtea de Conturi isi desfasoara activitatea in mod autonom, in conformitate cu dispozitiile prevazute in Constitutie si in prezenta lege, si reprezinta Romania in calitatea sa de institutie suprema de audit in organizatiile internationale ale acestor institutii.
Art. 2 lit. e) defineste auditorul public extern - persoana angajata in cadrul Curtii de Conturi, care desfasoara activitati specifice de audit extern in sectorul public;
Art. 5. - (l) Curtea de Conturi are acces neingradit la acte, documente, informalii, necesare exercitarii atributiilor sale.
Entitatile auditate de Curtea de Conturi sunt obligate sa-i transmita actele, documentele, informatiile solicitate, la termenele si in structura stabilite de Curtea de Conturi, si sa-i asigure accesul in sediile acestora.
La solicitarea auditorilor publici, persoanele fizice sau juridice detinatoare de acte sau documente sunt obligate sa le puna la dispozitia acestora.
Atentie, riscati amenzi de 4.000 de lei daca nu ati intocmit Manualul de Politici Contabile pentru institutia dvs.!
Legea Contabilitatii va obliga sa aveti Manualul de Politici Contabile,care sa tina cont de Reglementarile Contabile la zi, DETALII AICI >>>
Art. 21- (1) Curtea de Conturi exercita functia de control asupra modului de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public, furnizand Parlamentului si, respectiv, unitatilor administrativ-teritoriale rapoarte privind utilizarea si administrarea acestora, in conformitate cu principiile legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficientei si eficacitatii.
(2) Curtea de Conturi poate exercita auditul performantei asupra gestiunii bugetului general consolidat, precum si a oricaror fonduri publice.
(3) Activitatea de audit extern exercitata de Curtea de Conturi se desfasoara cu respectarea normelor proprii, adoptate pe baza standardelor de audit internationale general acceptate.
Regulamentul din 20 decembrie 2022 privind activitatea de audit public extern prevede:
Articolul 1
In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) audit public extern - activitatea specifica realizata de Curtea de Conturi pe baza cadrului normativ si metodologic elaborat de aceasta, a standardelor internationale de audit si a prezentului regulament;
b) auditor public extern - persoana angajata in cadrul Curtii de Conturi care efectueaza activitati specifice de audit public extern, care indeplineste si alte atributii legate strict de functia de control, sau persoana care este asimilata auditorului public extern, precum si persoana care detine functia de conducere de director general, director, director adjunct, sef serviciu si sef birou din structurile de specialitate ale Curtii de Conturi
Art. 93 Cod administrativ reglementeaza controlul administrativ si financiar
(1) Controlul administrativ si financiar al activitatii autoritatilor administratiei publice locale se exercita in limitele si in conditiile prevazute de lege.
(2) Autoritatile si institutiile publice cu atributii de control/audit asupra activitatii administratiei publice locale au obligatia sa asigure indrumare, din oficiu sau la cererea autoritatilor administratiei publice locale, cu privire la aplicarea prevederilor legale din sfera lor de competenta.
Art. 370: Prerogative de putere publica
(1) Prerogativele de putere publica sunt exercitate prin activitati cu caracter general si prin activitati cu caracter special.
(2) Activitatile cu caracter general care implica exercitarea prerogativelor de putere publica, de catre autoritatile si institutiile publice prevazute la art. 369, sunt urmatoarele:
a) elaborarea proiectelor de acte normative si a altor reglementari specifice autoritatii sau institutiei publice, precum si asigurarea avizarii acestora;
b) elaborarea propunerilor de politici publice si strategii, a programelor, a studiilor, analizelor si statisticilor necesare fundamentarii si implementarii politicilor publice, precum si a actelor necesare executarii legilor, in vederea realizarii competentei autoritatii sau institutiei publice;
c) autorizarea, inspectia, controlul si auditul public;
d) gestionarea resurselor umane si a fondurilor publice.
In conditiile in care nu se doreste auditarea de catre Curtea de Conturi, conform dispozitiilor mai sus mentionate, exista posibilitatea ca, in temeiul prevederilor art. 139 alin. (l), art. 140 alin. (l), art. 166 alin. (2) lit. l) si art. 243 alin. (l) lit. a) din OUG 57/2019 privind Codul administrativ, Consiliul local sa adopte o HCLM pentru a contracta un serviciu de audit extern in vederea lamuririi situatiei privind structura organizatorica resurse umane-salarizare.
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.