Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Externalizare activitate executare silita primarie. Care e procedura?

de Ioana Stoica 22 Oct. 2020 323

Externalizare activitate executare silita primarie. Care e procedura?
Avand in vedere dificultatea incasarii creantelor bugetare prin compartimentul de executare silita al primariei, aceasta activitate poate fi externalizata? Daca este posibil, care este temeiul legal in baza caruia se poate realiza?


Raspunsul specialistului:

Activitatea de colectare a creantelor bugetare si fiscale se realizeaza in conditiile legislatiei privind finantele publice si a Codului de procedura fiscala de catre organele fiscale locale competente, constituind activitate de baza a entitatii publice. Astfel, reglementarile speciale atrag competenta exclusiva a organelor fiscale de a derula procedura de recuperare a creantelor fiscale, inclusiv cele bugetare.

Prin urmare, in opinia noastra, la acest moment cadrul legal nu permite externalizarea acestei activitati si realizarea de catre executori judecatoresti sau societati de profil, ci poate fi realizata doar de persoanele investite cu prerogativele de putere publica, in conditiile Codului fiscal si celui de procedura fiscala.
Astfel, la art. 87 alin.(4) din Codul administrativ se prevede ca stabilirea, constatarea, impunerea, inspectia fiscala, incasarea, urmarirea si executarea silita, precum si procedurile de administrare a creantelor bugetare locale se realizeaza in conditiile legii.

Totodata, conform art. 370 alin.(3) lit.h) din Codul adminsitrativ activitatile cu caracter special care privesc exercitarea autoritatii publice in domenii de competenta exclusiva a statului, in temeiul si in executarea legilor si a celorlalte acte normative reprezinta preorgative de putere publica. Astfel, apreciem ca dispzoitiile speciale cuprinse in Codul de procedura fiscala, referitoare la executarea creantelor fiscale si bugetare.

In aceste conditii, in lipsa unor astfel de norme legale si de criterii in baza carora sa se poata determina ce categorii de persoane juridice de drept privat pot fi imputernicite sa realizeze, in numele si pentru respectiva unitate adminsitrativ-teritoriala, activitatea de colectare a creantelor bugetare si fiscale, si care este efecienta financiara a externalizarii, apreciem ca acest lucru nu poate fi realizat la acest moment.

Distinct de aceste aspecte, apreciem ca externalizarea unei parti din activitatea proprie ar trebui sa aiba temei legal in care sa fie detaliate modalitatile, criteriile si conditiile in care aceasta externalizare se poate realiza si sa fie instotita de un studiu din care sa rezulte efecienta financiara.



De altfel, in situatii similare (cum este reprezentarea si asistenta juridica), Curtea de Conturi a semnalat in rapoartele sale ca realizarea aceleiasi activitati atat de personal propriu, cat si de catre persoane juridice externe entitatii publice este de natura a conduce la majorarea artificala a costurilor alocate pentru realizarea respectivei activitati.

Cu titlu de exemplu, semnalam cele mentionate in unul dintre rapoartele Curtii de Conturi cu privire la externalizarea unei parti din activitatea UAT in conditiile in care respectivul UAT avea deja organizat un compartiment si personal propriu pentru realizarea respectivei activitati http://www.curteadeconturi.ro/Publicatii/Rapoarte_Locale_2013/TULCEA/Raport.pdf (pag.19).

De-a lungul timpul au fost promovate initiative legislative parlamentare care propuneau modificarea Codului de procedura fiscala in sensul institutirii posibilitatii externalizarii colectarii creantelor bugetare si fiscale, insa acestea nu au fost adoptate, nedevenind astfel temei legal care sa sustina acest demers (a se vedea in acest sens https://www.senat.ro/legis/PDF/2011/11L163PV.pdf).

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro
 

Autor: Ioana Stoica



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016