Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Sistem facturare electronica in relatia cu primaria - ce prevede legea?

de InfoInstitutii.ro 04 Oct. 2022 648

Sistem facturare electronica in relatia cu primaria - ce prevede legea?
Conform art. 2 alin. (1) lit. m), in situatia in care operatorii economici opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura (art. 5 din OUG 120/2021). Relatia dintre un operator economic si autoritati contractante, respectiv entitati contractante a B2G reprezinta tranzactia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor in temeiul Legii 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si al Ordonantei de urgenta a Guvernului 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea 195/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, si autoritati contractante sau entitati contractante care primesc si prelucreaza facturi electronice.


"Va rog sa-mi spuneti, care dintre urmatoarele categorii de clienti (in relatia cu primaria), sunt obligate si care nu, la intocmirea e-factura:

- SRL, SA
- PFA, II, IF
- cabinetele de avocatura
- alte societati ale statului (ex. Administratia Nationala Apele Romane)."

 

Raspunsul specialistilor: 

 

Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica in cazul existentei unei relatii B2G, definita 

 

Asadar se face referire pe de o parte la:

- operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor, astfel cum sunt prevazuti legislatia achizitiilor; si


- autoritati contractante sau entitati contractante care primesc si prelucreaza facturi electronice.

 

De la 1 iulie 2022 aveti obligatii noi in relatia cu ANAF!
 

Va oferim informatii complete despre sistemele e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite, cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei! Parcurgeti acum lucrarea e-Factura. e-Transport. Restart pentru sistemul fiscal din Romania, detalii aici >>>

 

Conceptul de operator economic cuprinde orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii (art. 2 lit.b) din OUG 120/2021), insa apreciem ca trebuie sa aiba legatura cu domeniul achiziilor publice.
 

In aceasta situatie, respectiv in situatia in care operatorul economic a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, acesta are obligatia de a emite doar facturi electronice si de a utiliza acest sistem pentru transmiterea acestora catre toate autoritatile contractante, entitatile contractante sau unitatile de achizitii centralizate cu atributii in acest sens potrivit legii care primesce factura electronica insotita de sigiliul electronic al Ministerului Finantelor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, cu exceptia art. 6.
 

Avand in vedere ca potrivit art. II din Legea 139/2022 incepand cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia, in relatia B2G, definita conform art. 2 alin. (1) lit. m) din OUG 120/2021 sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, apreciem ca in acest caz nu mai prezinta relevanta optiunea operatorului economic, fiind instituita in mod direct obligatia de a aplica facturarea electronica.
 

Conform art. 266 alin.(2) sus-indicat, in intelesul prezentului titlu:


a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania este considerata a fi stabilita in Romania;
b) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca este stabilita in Romania daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile;
c) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei si care are un sediu fix in Romania conform lit. b) este considerata persoana impozabila care nu este stabilita in Romania pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate la care sediul fix de pe teritoriul Romaniei nu participa.

 

Asadar, facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica de toti operatorii economici care desfasoara activitate economica constant in executarea de lucrari, livrarea bunuri/produse si/sau prestarea servicii, indiferent de forma acestora de organizare (Societate pe actiuni sau cu raspundere limitata, PFA/IF, s.a.). Institutiile publice apreciem ca nu intra sub cupola sintagmei operator econmic, insa exista societati cu capital de stat care desfasoara activitati economice si pot fi considerati operatori economici (de ex. Compania Nationala de Investitii, s.a.).

 

Facem precizarea ca porivit art. 29 alin.(1) din Legea 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta lege nu se aplica pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru de servicii care au ca obiect:


a) cumpararea sau inchirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri, cladiri existente, alte bunuri imobile ori a drepturilor asupra acestora;
b) cumpararea, dezvoltarea, productia sau coproductia de materiale pentru programe destinate serviciilor media audiovizuale, atribuite de furnizori de servicii media, ori contractelor pentru spatiu de emisie sau furnizarea de programe care sunt atribuite furnizorilor de servicii media;
c) servicii de arbitraj, mediere si alte forme de solutionare alternativa a disputelor;
d) oricare dintre serviciile juridice prevazute la alin. (3);
e) servicii financiare in legatura cu emisiunea, vanzarea, cumpararea sau transferul valorilor mobiliare ori al altor instrumente financiare, in sensul art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerintele prudentiale pentru institutiile de credit si societatile de investitii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, servicii ale bancilor centrale si operatiuni efectuate cu Fondul European de Stabilitate Financiara si cu Mecanismul European de Stabilitate;
f) imprumuturi, indiferent daca sunt sau nu in legatura cu emisiunea, vanzarea, cumpararea ori transferul valorilor mobiliare sau al altor instrumente financiare;
g) contracte de munca;
h) servicii de aparare civila, protectie civila si prevenirea pericolelor, prestate de persoane fara scop patrimonial, care fac obiectul codurilor CPV 75250000-3, 75251000-0, 75251100-1, 75251110-4, 75251120-7, 75252000-7, 75222000-8, 98113100-9 si 85143000-3, cu exceptia serviciilor de ambulanta pentru transportul pacientilor;
i) servicii de transport public de calatori feroviar sau cu metroul.

 

Ce urmareste Statul prin introducerea sistemelor e-Factura si e-Transport

1.Reducerea fenomenelor de frauda si evaziune fiscala;

2.Dezvoltarea mecanismului de verificare documentara (desk – audit – control ANAF – Antifrauda de la distanta) pentru actiunile de conformare si prevenire, detalii aici >>>

 

In acest context, spre exemplu cabinetele avocatiale ar parea ca neintrand sub incidenta legislatiei in domeniul achizitiilor, nu au nici obligatia aplicarii dispozitiilor facturarii electronice in domeniul achizitiilor publice.

Prin urmare, facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice trebuie sa vizeze orice entitate care aplica legislatia specifica in domeniul achizitiilor publice si incheie un contract in temeiul acestei legeisatii, desfasoara o activitate economica constand in  executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii, indiferent de forma de organizare a acestora.

Prin urmare, in opinia noastra, incepand cu 1 iulie 2022,  in relatia B2G, operatorii economici sunt obligati sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent de forma de organizare a acestora, respectiv societate pe actiuni, SRL, s.a..

 
Un raspuns valabil la data de 04.10.2022, oferit de expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>

 

InfoInstitutii.ro Autor: InfoInstitutii.ro
Redactia InfoInstitutii.ro are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul institutiilor publice si legislatiei aferente. 

Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de Codul administrativ, salarizarea bugetara, modificarile privind institutiile publice si spetele contabile si fiscale din acest domeniu. Explicam detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile din sectorul bugetar. 



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016