de Cristian Tanase 05 Feb. 2020 747 |
Numarul de vicepresedinti ai Agentiei Nationale de Administrare Fiscala s-ar putea reduce de la patru la trei, potrivit unui nou proiect de reorganizare a activitatii ANAF, iar directiile antifrauda fiscala si inspectie fiscala urmeaza sa fie coordonate de un singur vicepresedinte.
"La nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se reduce numarul de vicepresedinti de la patru la trei, in vederea eficientizarii procesului decizional aferent, prin scurtarea circuitului informational decizional care va asigura o mai mare coerenta decizionala, dar si pentru o diminuare a efortului depus pentru atingerea obiectivelor (a costurilor operationale) raportat la rezultatele obtinute", se arata in nota de fundamentare care insoteste proiectul de act normativ publicat de Ministerul Finantelor, potrivit Agerpres.
In prezent, in cadrul ANAF patru vicepresedinti coordoneaza patru mari arii de activitate ale agentiei: vama, antifrauda fiscala, colectarea si inspectia fiscala.
Initiatorii proiectului arata, in context, potrivit Agerpres, ca este necesara o coordonare unitara a structurilor cu atributii de control fiscal din cadrul ANAF (antifrauda fiscala si inspectie fiscala), in scopul eliminarii suprapunerilor de atributii si pentru implementarea unui proces decizional mai suplu. Coordonarea celor doua directii de un singur vicepresedinte va determina, totodata, evitarea situatiilor in care, la acelasi agent economic, se suprapune actiunea diverselor autoritati fiscale (antifrauda, inspectie fiscala, colectare) fiind, astfel, eliminat riscul de blocaj economic.
Totodata, se precizeaza ca functionarea DGAF in actuala structura organizatorica nu a produs efectele asteptate in ceea ce priveste combaterea evaziunii fiscale si a intaririi capacitatii administrative a ANAF, care sa genereze cresterea conformarii voluntare si a colectarii veniturilor.
"Desi scopul DGAF a fost recuperarea cu celeritate a prejudiciilor aduse bugetului de stat prin activitatea infractionala din zona evaziunii fiscale, precum si specializarea unui personal dedicat combaterii acestui fenomen, analizand activitatea DGAF de la infiintare pana in prezent raportat la obiectivele strategice ale ANAF se constata ca din totalul sumelor estimate in actele incheiate de aceasta structura in valoare de peste 16 miliarde de lei, peste 90% sunt sume care au facut obiectul unor acte de sesizare transmise organelor de urmarire penala competente. in timp ce sumele incasate la bugetul general consolidat, ca urmare a acestor activitati, reprezinta 0,8% din total prejudiciu sesizat, respectiv aproximativ 116 milioane de lei, cheltuielile aferente functionarii structurii au fost de circa 707 milioane de lei. Astfel, in vederea eficientizarii activitatii acestei structuri in raport de obiectivele strategice ale ANAF, reconfigurarea structurii organizatorice a DGAF pentru cresterea aportului acesteia in procesul de colectare a creantelor bugetare reprezinta o solutie oportuna in contextul obiectivelor asumate pentru ANAF - digitalizarea institutiei, orientarea spre cresterea conformarii voluntare, imbunatatirea structurii organizatorice a institutiei", se mai arata in proiectul de ordonanta propus de Finante, citat de aceeasi sursa.
Urgenta modificarii structurii DGAF este data si de calitatea actelor incheiate de aceasta structura din subordinea ANAF, in conditiile in care 71% din totalul sesizarilor penale au reprezentat solutii de clasare/renuntare la urmarirea penala, iar 29% solutii de trimitere in judecata.
"Trebuie amintit ca sesizarile penale sunt insotite si de masuri asiguratorii instituite de DGAF, aspect ce poate conduce la blocarea activitatii agentului economic", subliniaza initiatorii.
Conform aceleiasi surse, in ce priveste politica de resurse umane, in document se precizeaza ca ocuparea prin concurs a posturilor de inspector antifrauda nu a generat o crestere a colectarii si a produs blocaje in ocuparea functiilor publice specifice.
"Un alt aspect important il constituie faptul ca la ultimul concurs organizat in vederea ocuparii posturilor vacante specifice de inspector antifrauda numarul posturilor ocupate din totalul posturilor scoase la concurs a reprezentat un procent de 62% in conditiile in care, la acel moment, motivatia financiara constituia un factor important al incadrarii cu personal a acestei structuri. De la acel moment, respectiv de o perioada mai mare de 5 ani, s-a inregistrat o crestere progresiva a numarului posturilor vacante din DGAF de la 18,6% la 42% in prezent, fata de totalul posturilor alocate acestei structuri, se mai mentioneaza in nota de fundamentare.
Astfel, informeaza aceeasi sursa, proiectul propune incadrarea personalului DGAF in cadrul general aplicabil functionarilor publici, astfel incat Agentia Nationala de Administrare Fiscala va avea posibilitatea sa ocupe functiile publice din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala si prin alte modalitati prevazute de lege, decat recrutarea (de exemplu, prin transfer, mutare definitiva).
Potrivit notei de fundamentare, de la infiintare si pana in prezent, ANAF a colectat venituri bugetare a caror pondere in PIB a variat in general intre 25% si 27%, nivelul veniturilor fiscale in PIB inregistrat de Romania fiind cu aproximativ 15% mai redus decat media UE (fata de 44,9% in UE, respectiv 46,2% in zona euro).
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.