Angajare, lichidare si ordonantare plati. Cand este corecta delegarea acestor operatiuni?

de Cristian Tanase 23 Ian. 2020 2408

Angajare, lichidare si ordonantare plati. Cand este corecta delegarea acestor operatiuni?
Este corect in privinta aplicarii Ordinului 1792 ca directorul sa delege angajarea, lichidarea si ordonantarea sefilor de sectii care fac propunerea si tot acestia sa puna bun de plata pe facturi? De asemenea, in baza carui ordin trebuie consilierul juridic sa semneze pentru viza de legalitate?


Raspunsul specialistului:

Operatiunile specifice angajarii, lichidarii si ordonantarii cheltuielilor sunt in competenta ordonatorilor de credite si se efectueaza pe baza propunerilor compartimentelor de specialitate ale institutiei publice.

Ordonatorii de credite pot delega aceasta calitate inlocuitorilor de drept, secretarilor generali sau altor persoane imputernicite in acest scop, in actele de delegare a atributiilor fiind necesar sa se desemneze persoanele din cadrul institutiilor publice imputernicite sa semneze pentru si in numele ordonatorilor de credite.

In actul de delegare trebuie sa se specifice limitele si conditiile delegarii, respectiv atributiile persoanelor delegate sa semneze documentele de angajare, lichidare si ordonantare a cheltuielilor, precum si subdiviziunile clasificatiei bugetului aprobat pentru care au fost imputernicite sa efectueze aceste operatiuni si termenul de valabilitate a imputernicirii.

Executia bugetara se bazeaza pe principiul separarii atributiilor persoanelor care au calitatea de ordonator de credite de atributiile persoanelor care au calitatea de contabil.

Ordonatorii de credite ai bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 sunt autorizati sa angajeze, sa lichideze si sa ordonanteze cheltuieli pe parcursul exercitiului bugetar, in limita creditelor bugetare aprobate, iar plata cheltuielilor se efectueaza de persoanele autorizate care, potrivit legii, poarta denumirea generica de contabil.

Ca atare, in opinia noastra, ordonatorul de credite poate delega cele 3 competente, respectiv sa angajeze, sa lichideze si sa ordonanteze cheltuieli pe parcursul exercitiului bugetar persoanelor din cadrul entitatii, inclusiv sefilor structurilor din respectiva unitate. Ceea ce este necesar sa ramana separat este atributia de plata, aceasta revenind contabilului.

Prin urmare, apreciem ca sefii structurilor pot exercita in numele ordonatorului de credite cele 3 faze ale executiei bugetare, inclusiv lichidarea cheltuielilor prin semnatura bun de plata, plata efectiva a cheltuielilor apartinand contabilului.

In ceea ce priveste acordarea  de catre consilierul juridic a vizei de legalitate asupra actelor/deciziilor emise apreciem ca aceasta se realizeaza conform Legii nr. 514/2003, fiind solicitata de persoana care efectueaza controlul financiar propriu, potrivit OMFP 923/2014.


Raspuns oferit de PortalInstitutiiPublice.ro

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016