Evaluarea practica a unui asistent medical, in vederea angajarii - PROCEDURA

de Ioana Stoica 17 Oct. 2023 595

Evaluarea practica a unui asistent medical, in vederea angajarii - PROCEDURA
"In domeniul medicinei dentare nu gasesti asistenti medicali calificati, medicul care este si administrator doreste sa evalueze un asistent medical generalist in vederea angajari doua-trei zile fara a intocmi contract de munca. S-a intocmit doar un acord de evaluare semnat de medic si asistentul medical generalis. Nu s-a facut medicina muncii si nici protectia muncii. Ce riscuri isi asuma administratorul/medicul?"


Raspunsul specialistului: 

 

In opinia noastra, organizarea unei evaluari printr-o proba de lucru se poate realiza ca parte a recrutarii personalului prin organizarea unui proces de selectie care ar consta in depunerea, de catre candidatii la ocuparea unui loc de munca, a unui dosar cu documente: cerere de angajare, cartea de identitate, acte de studii/ de calificare, adeverinte/recomandari de la alti angajatori pentru experienta anterioara in munca, alte documente, urmata de realizarea unei examinari sub forma unei probe practice.

 

Astfel, art. 17 spune ca “persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, va fi informata cu privire la (…) criteriile de evaluare a activitatii profesionale aplicabile la nivelul angajatorului;” Iar art. 242 precizeaza ca regulamentul intern trebuie sa cuprinda dispozitii referitoare la “criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor”. 

 

V-am convins de importanta evaluarii? Atunci iata si o lucrare cu informatii complete despre aceasta activitate obligatorie pentru orice manager HR:
 Procedura completa de evaluare a angajatilor, detalii AICI >>>

 

Dar acest proces este unul de scurta durata - o ora sau doua, in niciun caz cateva zile – si face parte din activitatea de recrutare (examen/test de recrutare), in cadrul careia candidatul executa o serie de activitati practice, prin care demonstreaza cunoasterea operatiunilor necesare pentru realizarea atributiilor specifice postului pentru care se face recrutarea de personal.

Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, mai prevede o posibilitate de testare a capacitatilor profesionale si anume perioada de proba.

Astfel la art. 31 alin. (1) din Codul muncii se prevede ca pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de munca se poate stabili o perioada de proba de cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.


In acest caz, practic se angajeaza persoana in cauza, iar in contractul individual de munca inscrieti durata perioadei de proba (exista o rubrica speciala in modelul contractului de munca) – durata de maxim 90 de zile.

 

In acesta perioada angajatorul poate evalua modul in care salariatul duce la indeplinire atributiile stabilite prin fisa postului, modul in care se adapteaza si se comporta la locul de munca.

La alin. (3) al art. 31 se prevede ca pe durata sau la sfarsitul perioadei de proba, contractul individual de munca poate inceta exclusiv printr-o notificare scrisa, fara preaviz, la initiativa oricareia dintre parti, fara a fi necesara motivarea acesteia.

 

Astfel, daca in perioada de proba angajatorul este nemultumit de modul in care angajatul isi desfasoara activitatea poate inceta contractul de munca al acelei persoane, doar printr-o notificare pe care i-o comunicati, fara preaviz si fara a fi necesara motivarea notificarii. In mod similar si angajatul, daca este nemultumit de conditiile de munca, poate notifica angajatorului incetarea contractului fara preaviz si fara motivarea notificarii.
Riscurile la care se expune angajatorul in situatia in care primeste la munca o persoana fara a fi incheiat un contract de munca sunt acelea ca situatia prezentata sa fie considerata munca nedeclarata.

 

Astfel Codul muncii prevede la art. 15^1 lit a) ca este munca nedeclarata primirea la munca a unei persoane fara incheierea contractului individual de munca, in forma scrisa, cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii.

De asemenea, la art. 16 alin (1) se prevede ”Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana, cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii de catre salariat. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului”. Nerespectarea acestei obligatii se sanctioneaza de ITM conform prevederilor art. 260 din Codul muncii, lit. e) si e^1).
 


Un raspuns oferit in octombrie 2023, de catre specialistii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016