Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

De ce legea salarizarii unitare trebuie scoasa de sub influenta politicii

de Mihaela Croitoru 13 Apr. 2017 1837

De ce legea salarizarii unitare trebuie scoasa de sub influenta politicii
Legea salarizarii unitare este unul dintre cele mai dezbatute subiecte in aceasta perioada, iar angajatii trebuie sa inteleaga ce transformari se vor petrece. Legea salarizarii unitare a starnit reactii din toate partile: angajatii la Stat asteapta cat mai repede maririle de salariu, sindicalistii din diferite ramuri bugetare critica lipsa dialogului, iar mediul privat isi manifesta ingrijorarile privind aceste cresteri anuntate de Liviu Dragnea.


Desi este de acord cu cresterea veniturilor romanilor, parlamentarul USR Adrian Wiener si-a exprimat rezervele fata de proiectul PSD in forma actuala, care poate afecta puternic stabilitatea macroeconomica a tarii.

Impactul legii publicate pe website-ul PSD si nu pe cel al Guvernului sau al Parlamentului cum ar fi fost normal, este de 32 miliarde de lei pana in 2020, adica aproximativ 10 miliarde pe an. Cheltuielile cu salariile se afla in prezent la nivelul de 7,8% din PIB si vor ajunge la 10%. Acest lucru se va face in dauna investitiilor, resursele bugetare fiind limitate. Ca dovada, nivelul investitiilor pe primul trimestru al anului este 0,22% din PIB, minimul perioadei 2011-2017. Raportul dintre cheltuieli (salarii si asistenta sociala) pe de o parte si investitii pe cealalta, este de 75% la 25%, iar prevederile legii salarizarii unice il vor duce spre 90% la 10%. Banii pentru salarii ar trebui sa vina dintr-o colectare mai buna a taxelor, lucru ce pare putin probabil pentru ca in momentul de fata Guvernul si-a asumat o crestere cu 15% a colectarii dar veniturile fiscale sunt cu 0,3% mai mici pe primul trimestru al lui 2017 fata de aceeasi perioada din 2016.

Reprezentantii PSD declara ca proiectul de lege s-ar baza pe principiul nediscriminarii, transparentei precum si cel al sustenabilitatii financiare, asta in timp ce nu exista studiu de impact iar Consiliul Fiscal nu a fost consultat in toata aceasta perioada. Adrian Wiener, senator USR: 'Desi la nivel declarativ legea este una reparatorie, politicianismul este evident. Calculele de impact, punerea in pagina, ajustarile sunt facute la Ministerul Muncii, dar legea va fi asumata de coalitia de guvernare in Parlament, PSD si ALDE, ca entitati abstracte, mai usor de subsumat lui Dragnea si Tariceanu, (dar si mai dificil de culpabilizat in cazul unui esec economic si social) si nu de catre Premierul Grindeanu si ministrul Olguta Vasilescu. Daca intra pe circuitul guvernului erau alte rigori ale procedurii transparentei decizionale prevazuta de legea 52/2003', se arata intr-un comunicat de presa remis de Agerpres.

Proiectul mai prevede ca suma sporurilor, bonusurilor si indemnizatiilor nu va depasi 30% din suma salariilor de baza, pentru fiecare ordonator principal de credite. Insa, pentru ca acest lucru sa nu creeze dezechilibre, ar trebui ca normele de aplicare a legii sa prevada un mecanism unitar de repartitie a acestor sporuri. Trebuie evitata utilizarea sporurilor ca un instrument de constrangere a angajatilor sau de ajustare negativa a salariilor atunci cand bugetul nu mai face fata. Sa nu creeze inechitati de genul sporurilor diferite pentru aceeasi categorie profesionala in functie de 'viziunea' fiecarui ordonator de credite.

Dobanzile la imprumuturile facute de Stat au sarit de la 3,2% in septembrie 2016 la 4,27% la inceputul lunii aprilie, in masura in care Romania si-a propus sa se imprumute anul acesta cu 50 de miliarde de euro de pe piata interna si 3 miliarde de euro de pe piata externa, precum si in timp ce costul datoriei publice creste neincetat. Adrian Wiener, senator USR: 'Riscul este de a pune interesele politice pe termen scurt deasupra considerentelor de sustenabilitate pe termen mediu si lung. FMI estimeaza un deficit bugetar de 3,7 % pe 2017 si de 3,9% pe 2018. Reprezentantii Consiliului Fiscal au anuntat recent ca deficitul pentru anul viitor ar putea ajunge la 6% daca legea s-ar aplica!'

Referitor la motivatia politica din spatele acestui proiect, Adrian Wiener declara: 'Suntem in favoarea cresterii puterii de cumparare a angajatilor. Daca Guvernul Grindeanu ar fi fost interesat intr-adevar de bunastarea tuturor cetatenilor Romaniei, masurile sale ar fi vizat atat cresterile salariale din sectorul public cat si din cel privat, atata timp cat din 6,3 milioane de salariati, numai 1,19 milioane sunt angajati in sectorul public. Sectorul privat este in totalitate ignorat din aceasta perspectiva, probabil datorita faptului ca nu este perceput ca unul aducator de voturi captive la visteria PSD si ALDE.'

 

Mihaela Croitoru Autor: Mihaela Croitoru
Mihaela Croitoru este un editor online cu experienta, dedicat muncii sale, pasionat de domeniul legislativ, atat in ce priveste relatiile de munca din cadrul institutiilor publice, dar si din sectorul privat. Subiectele prezentate sunt, de fiecare data, corecte, informative si de interes pentru angajatii bugetari. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016