Salariul unui muncitor din administratia publica. Calculul indemnizatiei pentru concediul de odihna

de Florentina Buzea 19 Dec. 2023 335

Salariul unui muncitor din administratia publica. Calculul indemnizatiei pentru concediul de odihna
"Va rugam sa ne dati un model privind modul de calcul al salariului unui muncitor din administratie publica. Salariul se calculeaza la numar de ore sau se acorda salariul din grila? Tot in aceeasi ordine de idei, am dori sa stim cum se calculeaza indemnizatia de concediu de odihna, daca se ia in calcul indemnizatia de hrana la calculul acesteia si daca este o diferenta in legislatie cu privire la modul de calcul al indemnizatiei pentru salariatii contractuali si functionarii publici din administratia publica."


Raspunsul specialistului: 
 

In conformitate cu prevederile art.11 din Legea 153/2017,  pentru functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale «Administratie» din aparatul propriu al consiliilor judetene, primarii si consilii locale, din institutiile si serviciile publice de interes local si judetean din subordinea acestora, salariile de baza se stabilesc prin hotarare a consiliului local, a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in urma consultarii organizatiei sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor.
(2) Nomenclatorul functiilor necesare desfasurarii activitatilor specifice fiecarei institutii sau autoritati a administratiei publice locale, precum si ierarhia functiilor sunt prevazute in anexa nr. VIII cap. I lit. A pct. III si cap. II lit. A pct. IV.
 

(3) Stabilirea salariilor lunare potrivit alin. (1) se realizeaza de catre ordonatorul de credite, cu respectarea prevederilor art. 25.
(4) Nivelul veniturilor salariale se stabileste, in conditiile prevazute la alin. (1) si (3), fara a depasi nivelul indemnizatiei lunare a functiei de viceprimar sau, dupa caz, a indemnizatiei lunare a vicepresedintelui consiliului judetean, sau, dupa caz, a viceprimarului municipiului Bucuresti, corespunzator nivelului de organizare: comuna, oras, municipiu, sectoarele municipiului Bucuresti, primaria generala a municipiului Bucuresti, exclusiv majorarile prevazute la art. 16 alin. (2), cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate in bugetele de venituri si cheltuieli.
 

Astfel, salarizarea unui muncitor  din administratia publica se calcueaza pentru un contract individual de munca cu norma intreaga, conform grilei stabilite la nivelul acordat prin HCLM/HCJ.
Asa cum se mentioneaza in alin.(4) al art . 11 din legea 153/2017 , nivelul veniturilor salariale nu poate depasi  nivelul indemnizatiei lunare a functiei de viceprimar.


Potrivit Legii 103/2023, cuantumul brut al indemnizatiilor lunare de care beneficiaza primarii si viceprimarii, se stabileste prin inmultirea coeficientului prevazut de legea 153/2017 cu salariul minim brut pe tara garantat in plata stabilit potrivit legii, pentru anul 2021.


In aceste conditii, salariul de baza  se calculeaza prin inmultirea coeficientilor stabiliti prin HCLM/HCJ pentru fiecare functie in parte, cu valoarea stabilita potrivit prevederilor legale pentru determinarea indemnizatiilor  functiei de primar si viceprimar.(2300 lei conform Legii 103/2023).
Conform opiniei Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, reglementarea concediului de odihna si a indemnizariei pentru concediul de odihna in sectorul bugetar este prevazuta de art. 150 din Codul muncii,  dar si de art. 22 din OG 6/2007, art. 23 din OG 10/2008 si art. 7 din HG 250/1992.

 

In ceea ce priveste functionarii publici, facem mentiunea ca potrivit art. 22 alin.(5) si (7) din OG 6/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta categorie de personal beneficiaza, pe perioada efectuarii concediului anual de odihna la care sunt indreptatiti conform legii, de o indemnizatie pentru concediul de odihna. La determinarea indemnizatiei de concediu de odihna se vor lua in calcul, pe langa salariul de baza, si sporurile de care beneficiaza, potrivit legii.


Celelalte prevederi ale Hotararii Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare, raman in vigoare.

Aceste dispozitii legale sunt in mod similar reglementate pentru personalul contractual in cuprinsul art. 23 din OG 10/2008.
La art. 7 (1) din hotararea sus-mentionata se prevede ca pe durata concediului de odihna, salariatii au dreptul la o indemnizatie calculata in raport cu numarul de zile de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.


Conform Legii 153/2017, se observa ca termenul de indemnizatii este utilizat separat de cel de spor, iar reglementarile sunt de asemenea diferite, pentru fiecare categorie de drept salarial in parte.
Astfel, venitul salarial al personalului din sectorul bugetar cuprinde salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie, soldele de grad/salariile gradului profesional detinut, gradatiile, soldele de comanda/salariile de comanda, indemnizatiile de incadrare, indemnizatiile lunare si, dupa caz, compensatiile, indemnizatiile, sporurile, majorarile, adaosurile, primele si premiile, precum si alte drepturi in bani si/sau in natura, corespunzatoare fiecarei categorii de personal din sectorul bugetar.
 

Conform prevederilor art. 150 alin. (1) din Codul muncii si de punctul de vedere alMinisterului Muncii, indemnizatia de hrana  este un drept salarial inclus in baza de calcul a indemnizatiei aferenta concediului de odihna.
Ptin urmare, analizand cele anterior invocate, in special din perspectiva platii indemnizatiei de concediu aferenta perioadei concediului de odihna, se pot contura doua opinii:

Intr-o prima opinie, prioritate ar avea dispozitiile art 150 din Codul muncii fata de cele ale OG 10/2008 si ale HG 250/1992, situatie in care indemnizatia de concediu aferenta perioadei de concediu de odihna nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respective si astfel, la calculul indemnizatiei de concediu de odihna se va lua in calcul salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca, asadar inclusiv indemnizatia de hrana.

 

In a doua opinie, tinand cont de faptul ca si OG 6/2007, dar si OG 10/2008 sunt acte normative de nivel primar, insa reglementeaza specific domeniul personalului contractual si functionarii publici din sectorul bugetar, prevalenta au dispozitiile art. 22 si, respectiv art.23 din OG 6/2007 si, dupa caz, OG 10/2008, care fac referire doar la sporuri nu si la indemnizatii.In aceasta situatie, indemnizatia de hrana nefiind spor, nu poate fi luata in calcul la stabilirea indemnizatiei aferenta concediului de odihna.

 

Insa, pornind de la opinia formulata de Ministerul Muncii, si prevederile legii 153/2017, opinam ca la calculul indemnizatiei de concediu de odihna se ia in calcul salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca, asadar inclusiv indemnizatia de hrana.

Un raspuns oferit in decembrie 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica. 

 

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016