Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Se va recupera vechimea in munca din arhiva electronica. Declaratie pe proprie raspundere pentru carnetele de munca pierdute/deteriorate

de Mihaela Croitoru 28 Sep. 2020 434

Se va recupera vechimea in munca din arhiva electronica. Declaratie pe proprie raspundere pentru carnetele de munca pierdute/deteriorate
Guvernul a aprobat in sedinta de joi o ordonanta prin care se creeaza cadrul legislativ pentru recuperarea anilor lipsa in stagiul de cotizare la sistemul de pensii publice si recuperarea vechimii in munca in cazul carnetelor de munca pierdute, distruse sau deteriorate.


Astfel, actul normativ ofera si posibilitatea de a va fi recunoscuta vechimea in munca si stabilirea dreptului la pensie in cazul carnetelor de munca distruse, degradate sau pierdute, precum si in alte situatii care completeaza art. 159 astfel:
 
“Se propune completarea art. 159 prin care se urmareste ca, in situatii exceptionale, determinate de distrugerea, degradarea sau pierderea carnetului de munca, declarate in conditiile legii, angajatorii au incetat activitatea si/sau daca arhiva acestora nu mai poate fi identificata, perioadele prevazute la art. 16 lit. a) pot fi valorificate pe baza informatiilor, respectiv datelor preluate din carnetele de munca, existente in arhiva electronica create in temeiul Hotararii Guvernului nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de munca a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat in sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare. Arhiva electronica cuprinde atat datele preluate din carnetele de munca cat si carnetele de munca scanate. Situatiile mentionate sunt ivite ulterior crearii arhivei electronice.”
 
In acest sens, ministrul Muncii a oferit explicatii suplimentare, anuntand totodata aprobarea actului normativ:
 
“M-am gandit mult si m-am hotarat sa folosim ceea ce se poate recupera din carnetele de munca scanate acum cativa ani. A fost un contract executat prost. Pe baza carnetelor de munca se stabileste stagiul de cotizare sau venitul de natura salariala inainte de 1 aprilie 2001, cand nu exista baza de date cu privire la contributiile angajatilor la nivelul CNPP. 

In Nota de fundamentare se mentioneaza ca este necesar crearea cadrului legal pentru folosirea, la stabilirea drepturilor de pensie, a bazei de date ce contine carnetele de munca scanate cu atat mai mult cu cat persoanele carora se adreseaza actul normativ nu mai pot realiza alte venituri din cauza intervenirii riscului batranetii. 

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a explicat ca persoanele interesate pot depune o declarative pe proprie raspundere si pot solicita caselor de pensii sa foloseasca informatiile din arhiva electronica pentru a recunoaste vechimea in munca si pentru a le stabili dreptul la pensie:

“Astfel, prin ordonanta aprobata astazi de Guvern, pe baza unei declaratii pe propria raspundere ca nu se gaseste sau a fost deteriorat carnetul de munca, persoanele interesate pot solicita caselor judetene de pensii sa utilizeze informatiile din arhiva electronica pentru a recunoaste vechimea acestora si a le stabili dreptul de pensie. Repet, nu toate carnetele de munca sunt scanate bine. Daca oamenii nu pot produce alte documente si daca se gasesc scanari bune, le folosim”.


De asemenea, la inceputul saptamanii in curs, Ministerul Muncii a transmis un comunicat prin care aduce clarificari si informatii suplimentare cu privire la noile masuri:

 

 

Persoanele care nu au calitatea de pensionar si care vor sa isi completeze stagiul de cotizare pentru dreptul de pensie vor putea sa plateasca retroactiv contributia la sistemul public de pensii pentru cel mult 6 ani. De asemenea, in situatii exceptionale, in care carnetele de munca nu se mai gasesc sau sunt deteriorate, perioadele de stagiu de cotizare realizate in sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001 ar putea fi valorificate in baza informatiilor din arhiva electronica de la casele de pensii publice, daca acestea sunt complete.

Cele doua masuri au fost aprobate de Guvern printr-o Ordonanta de Urgenta care modifica si completeaza Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Astfel, cetatenii romani din tara sau din strainatate, care nu au fost pensionari, si care nu au fost asigurati in anumite perioade, vor putea incheia, pana la 31 august 2021, un contract de asigurare prin care isi pot plati retroactiv contributia de asigurari sociale pentru perioade de cel mult 6 ani anteriori lunii incheierii contractului.

Aceasta masura luata de Guvern da posibilitatea obtinerii dreptului la pensie si persoanelor care, desi au varsta de pensionare, nu au stagiul minim de cotizare pentru a obtine o pensie pentru limita de varsta.

Persoanele solicitante trebuie sa nu fi realizat, in perioadele pentru care solicita plata retroactiva, stagiu de cotizare sau asimilat acestuia in sistemul public de pensii din tara sau in sisteme neintegrate acestuia, ori in alte state membre ale Uniunii Europene sau cu care Romania are acorduri de securitate sociala. 

Contractul de asigurare sociala se incheie intre persoana interesata sau, dupa caz, tutorele, curatorul ori mandatarul acesteia, desemnat prin procura speciala, si casa teritoriala de pensii competenta, in functie de domiciliul sau resedinta persoanei.

Venitul pentru care se achita contributia de asigurari sociale nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la data incheierii contractului de asigurare, iar cota de contributie potrivit Codului fiscal este de 25 % in anul 2020.

Plata contributiei se poate face intr-o singura transa sau in transe lunare, pana la 31 august 2021.

O alta reglementare importanta prevazuta in acest act normativ vizeaza crearea cadrului legal pentru ca la stabilirea drepturilor de pensie sa poata fi utilizate, in mod exceptional, informatiile din arhiva electronica existenta la nivelul caselor de pensii publice, arhiva creata prin HG nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de munca a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat in sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, care cuprinde atat datele preluate din carnetele de munca, cat si carnetele de munca scanate. Din pacate, activitatea de scanare nu a fost complet si corect executata, astfel incat sa poata fi utilizate toate informatiile din carnetele de munca pentru orice persoana care astazi ar fi avut nevoie.

Decizia Executivului vine in sprijinul persoanelor care in prezent sunt in imposibilitatea de a dovedi stagiile de cotizare si veniturile pe care le-au realizat in timpul activitatii profesionale, din cauza unor situatii exceptionale cum ar fi distrugerea, degradarea sau pierderea carnetului de munca.

Astfel, in baza unei declaratii pe proprie raspundere a solicitantului ca nu detine carnetul de munca sau ca este degradat, daca informatiile introduse in baza de date sunt identice cu cele din carnetele de munca scanate, vechimea in munca realizata anterior datei de 1 aprilie 2001 va putea fi valorificata pentru stabilirea drepturilor la pensie, potrivit comunicatului Ministerului Muncii.

 

Autor: Mihaela Croitoru



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016