de Mara Dobrin 10 Nov. 2017 1036 |
Sistemul educational reprezinta o prioritate pentru Uniunea Europeana, iar editia din 2017 a Monitorului educatiei si formarii al Comisiei arata ca sistemele nationale de invatamant devin din ce in ce mai favorabile incluziunii si mai eficiente.
Cu toate acestea, publicatia confirma ca nivelul de instruire al elevilor depinde in mare masura de mediile socioeconomice din care provin.
Tibor Navracsics, comisarul european pentru educatie, cultura, tineret si sport a declarat ca "din cauza inegalitatilor, prea multi europeni sunt inca privati de sansa de a profita la maximum de vietile lor. Inegalitatile reprezinta, de asemenea, o amenintare la adresa coeziunii sociale, a cresterii economice si a prosperitatii pe termen lung. In plus, de prea multe ori, sistemele noastre de invatamant perpetueaza inegalitatile, atunci cand nu se ocupa de persoanele provenite din medii mai sarace si atunci cand situatia sociala a parintilor determina rezultatele scolare si propaga de la o generatie la alta saracia si sansele mai mici pe piata fortei de munca. Trebuie intensificate eforturile pentru a depasi aceste inegalitati. Sistemele de invatamant au de jucat un rol important in construirea unei societati mai echitabile, care sa ofere sanse egale tuturor.”
Conform datelor analizate, aceasta editie releva faptul ca:
- persoanele care au doar studii de baza sunt de trei ori mai predispuse la saracie sau la excluziune sociala decat cele cu studii superioare; in 2016, doar 44% dintre tinerii cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani care au absolvit o forma de invatamant secundar inferior au fost angajati;
- in randul populatiei cu varste cuprinse intre 15 si 64 de ani, rata somajului este de 16,6% pentru persoanele cu un nivel de studii de baza, respectiv de 5,1% pentru cele cu studii superioare;
- statutul socioeconomic determina rezultatele elevilor, astfel ca 33,8% dintre cei care provin din medii defavorizate au rezultate slabe, fata de doar 7,6% in cazul celor cu o situatie materiala mai buna;
- UE se indeprarteaza, in realitate, de unul dintre obiectivele sale pentru 2020, si anume reducerea la 15% a procentului de elevi in varsta de 15 ani care obtin rezultate slabe la citire, matematica si stiinte;
- persoanele nascute in afara UE sunt deosebit de vulnerabile; astfel, in 2016, 33,9% dintre persoanele din grupa de varsta 30-34 de ani care locuiesc in UE, dar sunt nascute in afara Uniunii, erau slab calificate;
- investitiile in invatamant s-au redresat in urma crizei financiare si au inregistrat o usoara crestere (1% de la an la an in termeni reali) la nivelul intregii Uniuni.
Sursa: Europa.eu
Redactor Institutii Publice
Cu o experienta de 9 ani in jurnalism, Mara Dobrin s-a alaturat echipei Rentrop & Straton, specializandu-se in ultimii 4 ani in crearea articolelor de interes in legislatia muncii, resurse umane si institutii publice.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.