O primarie poate acorda sprijin financiar pentru pregatire profesionala? In ce conditii?

de Cristian Tanase 21 Ian. 2022 673

O primarie poate acorda sprijin financiar pentru pregatire profesionala? In ce conditii?
Potrivit art. 104 alin.(2) din Legea educatiei nationale 1/12011, cu modificarile si completarile ulterioare, finantarea de baza se asigura din bugetul de stat, pentru urmatoarele articole de cheltuieli, in functie de care se calculeaza costul standard per elev/prescolar/anteprescolar, dupa cum urmeaza: a) cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariale in bani, stabilite prin lege, precum si contributiile aferente acestora, prin bugetul Ministerului Educatiei Nationale;


b) cheltuieli cu pregatirea profesionala, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, prin bugetele locale;
c) cheltuieli cu evaluarea periodica a elevilor, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, prin bugetele locale;
d) cheltuieli cu bunuri si servicii, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, prin bugetele locale.

 

"O primarie incheie contract de managment cu ordonatorul secundarde credite ( scoala). Din venitul proprui al primariei acorda sprijin financiar pentru intretinea scolii si achitarea navetei a profesorilor. Se poate acorda sprijin pentru pregatirea profesionala a directorului si a contabilei de la scoala?"


Raspunsul specialistilor: 

 

La art. 39 alin.(1) din OUG 90/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se precizeaza ca prin derogare de la prevederile art. 104 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu anul 2018, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei Nationale, se asigura, pentru unitatile de invatamant preuniversitar de stat, finantarea cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariale in bani, stabilite prin lege, inclusiv plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala, precum si contributiile aferente acestora, precum si diferentele salariale prevazute la art. 1 si 2 din Legea nr. 85/2016 privind plata diferentelor salariale cuvenite personalului didactic din invatamantul de stat pentru perioada octombrie 2008 - 13 mai 2011.

 

Prin urmare, in intelegerea noastra cheltuielile cu pregatirea profesionala, se asigura de la bugetul de stat din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, prin bugetele locale.

 

Finantarea complementara asigura cheltuieli de capital, cheltuieli sociale si alte cheltuieli asociate procesului de invatamant preuniversitar de stat care nu fac parte din finantarea de baza a unitatilor scolare (art. 105 alin.(1) din legea precitata).

 

La alin.(2) al art. 105 din Legea nr.1/2011, se prevede ca finantarea complementara se asigura din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale de care apartin unitatile de invatamant preuniversitar si din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu aceasta destinatie, pentru urmatoarele categorii de cheltuieli:

 

a) investitii, reparatii capitale, consolidari;
b) subventii pentru internate si cantine;
c) cheltuieli pentru evaluarea periodica nationala a elevilor;
d) cheltuieli cu bursele elevilor;
e) *** Abrogata
e^1) *** Abrogata
f) cheltuielile pentru naveta cadrelor didactice si a personalului didactic auxiliar, conform legii;
g) cheltuieli pentru examinarea medicala obligatorie periodica a salariatilor din invatamantul preuniversitar, cu exceptia celor care, potrivit legii, se efectueaza gratuit;
h) cheltuieli pentru concursuri scolare si activitati educative extrascolare, centre de excelenta organizate in cadrul sistemului de invatamant;
i) cheltuieli pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca, pentru personalul angajat, prescolari si elevi;
j) gestionarea situatiilor de urgenta;
k) cheltuieli pentru participarea in proiecte europene de cooperare in domeniul educatiei si formarii profesionale;
l) alte cheltuieli de natura bunurilor si serviciilor, care nu fac parte din finantarea de baza.

 

Finantarea de baza si finantarea complementara se realizeaza pe baza contractului de management administrativ-financiar incheiat intre directorul unitatii de invatamant preuniversitar si primarul localitatii/primarul de sector in a carei/carui raza teritoriala se afla unitatea de invatamant, respectiv cu presedintele consiliului judetean/primarul de sector, in cazul scolilor speciale (art. 106 din Legea nr.1/2011).
Totodata, conform art. 111 alin.(4) din Legea nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatile administratiei publice locale hotarasc alocarea de fonduri, din veniturile proprii ale acestora, ca participare la finantarea de baza si ca finantare complementara a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat.

 

Fata de aceste aspecte, in opinia noastra, intrucat cheltuielile cu pregatirea profesionala fac parte dintre cele cuprinse in finantarea de baza, fiind astfel la randul lor detaliate in contractul de management sus-mentionat, apreciem ca veniturile proprii ale UAT pot fi reflectate, in conditiile legii, in acest contract de management, asupra modalitatii de participare la cele doua tipuri de finantare si alocarea fondurilor hotarand autoritatile publice locale.

 

Un raspuns valabil la data de 20.01.2022, oferit de specialistii de la PortalInstitutiiPublice  >>>

 

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016