de Florentina Buzea 04 Feb. 2025 1866 |
Va reamintim ca, potrivit art. III alin. (1) din OG 34/2023 prevede ca in anul 2023, autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, inclusiv activitatilor finantate integral din venituri proprii infiintate pe langa acestea, li se interzice achizitionarea, preluarea in leasing sau inchirierea de:
a) autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 2 din OG 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea 109/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) mobilier si aparatura birotica, asa cum sunt prevazute in grupa 3 „Mobilier, aparatura birotica, sisteme de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale“, subgrupele 3.1. „Mobilier“ si 3.2. „Aparatura birotica“ din cadrul HG 2139/2004 pentru aprobarea „Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe”, cu modificarile ulterioare, precum si obiecte de inventar de natura acestora, in scopul dotarii spatiilor cu destinatia de birou.
Totodata, asigurarea necesitatilor bunurilor sus mentionate se poate realiza numai prin redistribuiri din cadrul aceleiasi institutii sau de la alte institutii publice.
Iata o intrebare elocventa, explicata de specialistii de la PortalInstitutiiPublice:
"Conform OUG 34/2023, putem achizitiona laptop-uri si calculatoare?"
Raspunsul specialistilor:
In ordonanta sus-mentionata sunt prevazute si cateva exceptii in ceea ce priveste achizitionarea acestor bunuri, aceste exceptii aplicandu-se pentru urmatoarele categorii:
a) autoritatile si institutiile publice nou-infiintate dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, numai in primul an de functionare, daca acestea nu provin din restructurarea si/sau reorganizarea altor institutii publice, deja existente;
b) obiectivele de investitii cu punere in functiune dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
c) achizitiile efectuate in cadrul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile si proiectelor cu finantare din Planul National de Redresare si Rezilienta al Romaniei;
d) autoturismele a caror achizitie se realizeaza in cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic, finantat din Fondul pentru mediu precum si in cadrul Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national 2020-2024, potrivit OUG 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare
Suplimentar, potrivit OUG 115/2023, se mentioneaza ca prevederile articolului III din OUG 34/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative , se aplica in mod corespunzator si in anul 2024.
Lucrati intr-o institutie bugetara si raspundeti de achizitiile publice? Atentie: nu lasati detaliile unei achizitii publice sa se intoarca impotriva dvs! Asigurati-va ca procedati intotdeauna perfect corect, conform reglementarilor la zi!
Folositi lucrarea Consilier Achizitii Publice, detalii AICI >>>
Asadar, se stabileste ca autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, inclusiv activitatilor finantate integral din venituri proprii infiintate pe langa acestea, li se interzice achizitionarea, preluarea in leasing sau inchirierea de:
- autoturisme;
- mobilier si aparatura birotica, precum si obiecte de inventar de natura acestora, in scopul dotarii spatiilor cu destinatia de birou.
In cazul in care bunurile amintite sunt necesare in cadrul unei institutii, aceasta poate face, daca le are disponibile intr-un alt sediu, redistribuirea lor sau le poate prelua de la alte institutii publice.
Conform OUG 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, avem cateva derogari de la dispozitiile legale ai sus invocate si anume:
Articolul XXXVIII care prevede ca prin derogare de la prevederile art. III alin. (1) lit. b) din OUG 34/2023, incepand cu data intrarii in vigoare a OUG 31/2024 si pana la finalul anului 2024, pentru aparatul propriu, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale poate efectua cheltuieli pentru achizitiile de echipamente de comunicatii necesare realizarii retelei de date si voce pentru digitalizarea serviciilor publice
Articolul XXXIX unde se stipuleaza ca in anul 2024, se autorizeaza Ministerul Finantelor, la propunerea ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, sa efectueze redistribuiri de credite de angajament neutilizate la titlurile „Bunuri si servicii“ si „Alte cheltuieli“, in vederea suplimentarii bugetului Ministerului Culturii cu sumele pentru apelul de finantare prin timbrul monumentelor istorice, in conformitate cu OG 19/2024, de la bugetul de stat, in vederea asigurarii fondurilor pentru finantarea sesiunilor de selectie proiecte pentru subprogramele actiuni tematice „Case memoriale“, „Gari“, „Muzee in aer liber“ - monumente de arhitectura vernaculara si subprogramele „Restaurare“ si „Edificii de cult“.
Totodata, art. XL prin derogare de la prevederile art. III alin. (1) din OUG 34/2023, de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si pana la data de 31 decembrie 2024, Directia Nationala Anticoruptie poate achizitiona, pentru realizarea activitatilor operative, autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 2 din OG 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si mobilier si aparatura birotica, asa cum sunt prevazute in grupa 3 „Mobilier, aparatura birotica, sisteme de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale“, subgrupele 3.1 „Mobilier“ si 3.2 „Aparatura birotica“ din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare, precum si obiecte de inventar de natura acestora, in scopul dotarii spatiilor cu destinatia de birou necesare pentru consolidarea capacitatii institutionale.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si Ministerului Afacerilor Externe pentru operationalizarea misiunilor diplomatice si oficiilor consulare.
Prin articolul XIIIalin.(1) din OUG 156/2024, prevederile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator si in anul 2025.
(2) Prevederile art. III din OUG 34/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in anul 2025 si operatorilor economici prevazuti la art. 1 din OG 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, aprobata cu completari prin Legea 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.(3) Interdictia prevazuta la art. III din OUG 34/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se aplica operatorilor economici care achizitioneaza bunurile respective in vederea realizarii activitatilor specifice obiectului principal de activitate stabilit prin actul de infiintare, pentru punerea in functiune a unor noi capacitati de productie, a unor noi unitati/subunitati, precum si bunuri achizitionate din fonduri europene in cadrul proiectelor derulate de acestia.
In concluzie, se mentin prevederile OG 34/2023, reluate prin OUG 115/2023, cu exceptiile prevazute in OUG 31/2024 cat si prevederile OUG 156/2024.
Asadar, daca nu va incadrati in categoria institutiilor publice exceptate de aplicabilitatea OUG 34/2023 prin art. XXXIX si XL din OUG 31/2024, consideram ca nu este legala achizitia sus mentionata.
Aparatura birotica, conform subgrupei 3.2 din Catalogul mentionat, include echipamente precum calculatoare, laptop-uri, imprimante si alte dispozitive electronice utilizate in scopuri birotice. Prin urmare, achizitionarea de laptop-uri si calculatoare este interzisa in anul 2023, conform OUG 34/2023, daca acestea sunt destinate dotarii spatiilor de birou.
In concluzie, laptop-urile si calculatoarele sunt incluse in categoria aparaturii birotice, iar achizitionarea lor este interzisa in anul 2025, conform OUG 34/2023, daca sunt destinate dotarii spatiilor de birou.
Un raspuns oferit in februarie 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialistii de la PortalInstitutiiPublice.

Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.