Activitatea de executare silita - cum se poate anunta, respectand GDPR?

de Ioana Stoica 09 Oct. 2023 346

Activitatea de executare silita - cum se poate anunta, respectand GDPR?
"S-a transmis Somatia de plata cu confirmare de primire prin Posta Romana iar debitorul a refuzat primirea. Conform art. 47 alin. ( 2) si alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, se intocmeste un anunt in care se mentioneaza ca a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului si trebuie sa contina elementele enumerate la art. 47 alin. (6) din Legea nr. 207/2015. Conform GDPR, nu se permite afisarea de documente care contin date cu caracter personal: Nume, prenume, adresa.



Cum pot sa duc la indeplinire afisarea anuntului in acest caz, pentru a nu da ocazia de a fi contestata executarea silita pentru nerespectarea formatului documentelor si a pasilor premergatori popririi, pe de o parte, dar sa respect Regulamentul (UE) 679/2016 si sa nu fiu amendata de nerespectare GDPR, pe de alta parte?"

 

Raspunsul specialistilor: 

 

Activitatea de executare silita reprezinta o activitate specifica ce decurge din lege si care are ca temei juridic:
 

Iata ce trebuie sa faceti atunci cand primiti un control pe linie de GDPR! Scapati de amenzi GARANTAT!  Acest ghid practic va arata pas cu pas ce aveti de facut
atunci cand va treziti cu inspectorii ANSPDCP la usa firmei, detalii AICI >>> 

 

- prevederile art. 4 pct.2 si 7 din Regulamentul 679/2016, conform carora "prelucrare" inseamna orice operatiune sau set de operatiuni efectuate asupra datelor cu caracter personal sau asupra seturilor de date cu caracter personal, cu sau fara utilizarea de mijloace automatizate, cum ar fi colectarea, inregistrarea, organizarea, structurarea, stocarea, adaptarea sau modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, divulgarea prin transmitere, diseminarea sau punerea la dispozitie in orice alt mod, alinierea sau combinarea, restrictionarea, stergerea sau distrugerea; iar prin termenul "operator" reprezinta persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care, singur sau impreuna cu altele, stabileste scopurile si mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal; atunci cand scopurile si mijloacele prelucrarii sunt stabilite prin dreptul Uniunii sau dreptul intern, operatorul sau criteriile specifice pentru desemnarea acestuia pot fi prevazute in dreptul Uniunii sau in dreptul intern;”;

 

- prevederile art. 6 alin. (1) lit. c) din Regulament care stabilesc ca “Prelucrarea este legala numai daca si in masura in care se aplica cel putin una dintre urmatoarele conditii: c) prelucrarea este necesara in vederea indeplinirii unei obligatii legale care ii revine operatorului”.

 

Astfel, conform art. 6 alin.(3) din Regulament, “temeiul pentru prelucrarea mentionata la alineatul (1) literele (c) si (e) trebuie sa fie prevazut in:


a) dreptul Uniunii; sau
b) dreptul intern care se aplica operatorului.

 

Scopul prelucrarii este stabilit pe baza respectivului temei juridic sau, in ceea ce priveste prelucrarea mentionata la alineatul (1) litera (e), este necesar pentru indeplinirea unei sarcini efectuate in interes public sau in cadrul exercitarii unei functii publice atribuite operatorului. Respectivul temei juridic poate contine dispozitii specifice privind adaptarea aplicarii normelor prezentului regulament, printre altele:

 

- conditiile generale care reglementeaza legalitatea prelucrarii de catre operator; tipurile de date care fac obiectul prelucrarii; persoanele vizate; entitatile carora le pot fi divulgate datele si scopul pentru care respectivele date cu caracter personal pot fi divulgate; limitarile legate de scop; perioadele de stocare; si operatiunile si procedurile de prelucrare, inclusiv masurile de asigurare a unei prelucrari legale si echitabile cum sunt cele pentru alte situatii concrete de prelucrare astfel cum sunt prevazute in capitolul IX. Dreptul Uniunii sau dreptul intern urmareste un obiectiv de interes public si este proportional cu obiectivul legitim urmarit.”

 

Totodata, conform art. 6 din Legea nr.190/2018, in cazul in care prelucrarea datelor personale si speciale este necesara pentru indeplinirea unei sarcini care serveste unui interes public conform art. 6 alin. (1) lit. e) si art. 9 lit. g) din Regulamentul general privind protectia datelor se efectueaza cu instituirea de catre operator sau de catre partea terta a urmatoarelor garantii:

 

a) punerea in aplicare a masurilor tehnice si organizatorice adecvate pentru respectarea principiilor enumerate la art. 5 din Regulamentul general privind protectia datelor, in special a reducerii la minimum a datelor, respectiv a principiului integritatii si confidentialitatii;
b) numirea unui responsabil pentru protectia datelor, daca aceasta este necesara in conformitate cu art. 10 din prezenta lege;
c) stabilirea de termene de stocare in functie de natura datelor si scopul prelucrarii, precum si de termene specifice in care datele cu caracter personal trebuie sterse sau revizuite in vederea stergerii.

 

Prelucrarea datelor genetice, biometrice sau a datelor privind sanatatea, in scopul realizarii unui proces decizional automatizat sau pentru crearea de profiluri, este permisa cu consimtamantul explicit al persoanei vizate sau daca prelucrarea este efectuata in temeiul unor dispozitii legale exprese, cu instituirea unor masuri corespunzatoare pentru protejarea drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ale persoanei vizate.

 

Prin urmare, trebuie subliniat faptul ca in situatia expusa sunteti investit de lege sa indepliniti o obligatie legala, organul fiscal care administreaza creante fiscale fiind abilitat sa duca la indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze procedura de executare silita (art.220 din Codul de procedura fiscala).

Astfel, in scopul aplicarii corecte a prezentului capitol, operatorii de date din Romania prevazuti la alin. (2) restrang domeniul de aplicare a obligatiilor si drepturilor prevazute la art. 13, la art. 14 alin. (1) si la art. 15 din Regulamentul (UE) 2016/679 in masura in care acest lucru este necesar pentru protejarea intereselor prevazute la art. 23 alin. (1) lit. (e) din regulamentul respectiv („(e) alte obiective importante de interes public general ale Uniunii sau ale unui stat membru, in special un interes economic sau financiar important al Uniunii sau al unui stat membru, inclusiv in domeniile monetar, bugetar si fiscal si in domeniul sanatatii publice si al securitatii sociale”;).

 

In concluzie, avand in vedere ca indepliniti o obligatie legala (exact asa cum decurge aceasta in mod expres din lege, in speta Codul fiscal si Codul de procedura fiscala), apreciem ca devin incidente dispozitiile legale sus-mentionate, prelucrarea datelor cu caracter personal realizandu-se strict in scopul aplicarii legii si pentru realizarea masurilor asiguratorii si efectuarea executarii silite.


Un raspuns oferit in octombrie 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratia publica.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016