de Ioana Stoica 12 Aug. 2020 962 |
Raportul "Gestionarea resurselor publice in perioada starii de urgenta" realizat de Curtea de Conturi la solicitarea Parlamentului si publicat saptamana aceasta arata ca prejudiciile identificate la platile acordate de Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS) aferente perioadei starii de urgenta ajung la 4,04 milioane de lei, sub 1% din totalul platilor efectuate de institutie.
Conform raportului, "in contextul instituirii starii de urgenta, Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS) a fost desemnata sa asigure de la bugetul de stat, prin agentiile judetene pentru plati si inspectie sociala si a municipiului Bucuresti, continuitatea acordarii unor beneficii de asistenta sociala, dar si plata unei indemnizatii lunare pentru anumite categorii de contribuabili, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea virusului SARS-CoV-2, cum ar fi: (1) persoanele care au incheiate conventii individuale de munca, titular PFA, intreprindere individuala, intreprindere familiala care desfasoara efectiv o activitate sistematica de producere, administrare ori instrainare de bunuri sau presteaza servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ care intrerup activitatea, (2) avocatii a caror activitate este redusa, (3) participantii la activitatea sportiva, (4) persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, (5) alti profesionisti. Pe langa indemnizatiile platite beneficiarilor mentionati, entitatea controlata a mai avut ca obligatii legale acordarea in continuare a unor beneficii de asistenta sociala (stimulent de insertie, indemnizatie lunara pentru cresterea copilului, drepturile tinerilor pentru care conditia de acordare este frecventarea cursurilor scolare), precum si plata unor subventii in continuare centrelor de servicii care administreaza unitati de asistenta sociala care si-au inchis activitatea", citeaza Agerpres.
De asemenea, se mentioneaza ca platile reprezentand indemnizatii acordate de ANPIS pentru perioada starii de urgenta pentru reducerea/suspendarea/intreruperea temporara a activitatii unor sectoare economice, precum si beneficii de asistenta sociala/subventii acordate in continuare pe perioada starii de urgenta, au cumulat suma de 494,54 milioane de lei.
Controlul efectuat de Curtea de Conturi s-a realizat la ANPIS si la toate agentiile judetene pentru plati si inspectie sociala, inclusiv a municipiului Bucuresti, cu precizarea ca la agentiile judetene Arges, Giurgiu, Iasi si Olt nu au fost constatate abateri.
Astfel, conform raportului citat de aceeasi sursa, Curtea de Conturi a concluzionat ca, in general, activitatea s-a desfasurat in conditii de respectare a atributiilor legale, fara sincope, asigurandu-se continuitatea.
Au fost insa constatate anumite neconformitati cu legislatia aplicabila, unele producatoare de prejudicii, iar valorile platilor bazate pe abateri de la legislatie au fost urmatoarele: plati de 3,25 milioane de lei (din care s-au recuperat 121.000 lei) in cadrul indemnizatiei lunare acordata catre alti profesionisti a caror activitate a fost intrerupta; plati de 288.000 lei (din care s-au recuperat 31.000 lei) in cadrul indemnizatiei lunare acordata avocatilor a caror activitate a fost redusa; plati de 225.000 lei (din care s-au recuperat 65.000 lei), in cadrul indemnizatiei lunare acordata participantilor la activitatea sportiva; plati de 123.000 lei (din care s-a recuperat 6.000 lei) in cadrul indemnizatiei lunare acordata persoanelor fizice care detin drepturi de autor si drepturi conexe, care si-au intrerupt activitatea, concomitent cu incasarea unor venituri din alte surse; plati in valoare de 90.000 de lei in cadrul stimulentului de insertie/indemnizatie pentru cresterea copilului; plati in valoare de 59.000 de lei reprezentand indemnizatia lunara acordata persoanelor fizice care au incheiate conventii individuale de munca.
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.