de Mara Dobrin 29 Ian. 2018 1391 |
Romania si alte 10 state membre au primit o solicitare din partea Comisie Europene, in 25 ianuarie, de a pune integral in aplicare in cadrele lor nationale Directiva revizuita privind pietele instrumentelor financiare (Directiva 2014/65/UE, MiFID II).
Aceasta directiva, impreuna cu un regulament [Regulamentul (UE) nr. 600/2014, MiFIR], a fost adoptata in urma crizei financiare cu scopul de a contribui la realizarea unor piete financiare mai transparente, competitive si integrate in UE, pentru a asigura existenta unui volum mai mic de tranzactii in afara pietelor reglementate si o mai mare protectie a investitorilor si consumatorilor si, nu in ultimul rand, pentru a spori stabilitatea financiara.
Directiva armonizeaza regimul de reglementare din UE in ceea ce priveste cerintele organizatorice aplicabile pentru firmele de investitii, pietele reglementate, pietele intreprinderilor mici si mijlocii si serviciile de raportare a datelor. De asemenea, ea stabileste norme armonizate privind regulile de conduita in afaceri pentru serviciile de investitii, inclusiv in cazul stimulentelor, cerintelor de dezvaluire a informatiilor si normelor de guvernanta privind produsele.
Cu toate ca termenul-limita initial pentru transpunerea directivei a fost prelungit cu un an, de la 3 iulie 2016 la 3 iulie 2017, statele membre in cauza nu au transpus integral sau nu au transpus deloc normele respective in legislatia lor nationala.
In acest context, Comisia a solicitat ca Bulgaria, Croatia, Grecia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Polonia, Portugalia, Romania, Slovenia si Spania sa puna integral in aplicare Directiva delegata (UE) 2017/593 a Comisiei din 7 aprilie 2016, de completare a Directivei 2014/65/UE (cunoscuta si ca MiFID II) in ceea ce priveste protejarea instrumentelor financiare si a fondurilor care apartin clientilor, obligatiile de guvernanta a produsului si normele aplicabile la acordarea sau primirea de onorarii, comisioane sau alte tipuri de beneficii pecuniare sau nepecuniare.
Daca masurile de transpunere integrala a acestor directive nu sunt notificate in termen de doua luni, Comisia poate decide sa trimita statele membre respective in fata Curtii de Justitie a UE.
Despre procedurile privind pachetul lunar de decizii
Prin pachetul sau lunar de decizii in constatarea neindeplinirii obligatiilor, Comisia Europeana urmareste actionarea in justitie a statelor membre care nu si-au indeplinit obligatiile ce le revin in temeiul legislatiei UE. Aceste decizii, care vizeaza diverse sectoare si domenii de politica ale UE, au scopul de a asigura aplicarea corespunzatoare a legislatiei UE, in beneficiul cetatenilor si al intreprinderilor.
Principalele decizii adoptate de Comisie in luna ianuarie includ 21 de scrisori de punere in intarziere, 67 de avize motivate si 8 trimiteri in fata Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Totodata, Comisia inchide 86 de cazuri in care diferendele cu statele membre in cauza au fost solutionate fara a fi necesara continuarea procedurii de catre Comisie.
Sursa: europa.eu

Redactor Institutii Publice
Cu o experienta de 9 ani in jurnalism, Mara Dobrin s-a alaturat echipei Rentrop & Straton, specializandu-se in ultimii 4 ani in crearea articolelor de interes in legislatia muncii, resurse umane si institutii publice.