Facturi restante aferente unui proiect PNRR - cand se pot aplica dobanzi penalizatoare?

de Ioana Stoica 05 Iun. 2024 720

Facturi restante aferente unui proiect PNRR - cand se pot aplica dobanzi penalizatoare?
"Avem in derulare un proiect PNRR (Piste pentru biciclete). Din cadrul Componentei 10 a fost eliminata subinvestitia 1.4 - Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde, si momentan se cauta noi surse de finantare. Noi, ca primarie, avem doua facturi depuse, pe care ar trebui sa le achitam, insa momentan nu putem depune cereri de transfer pe platforma MDLPA. Din moment ce nu ne putem onora obligatiile de plata, presupunem ca aceste facturi trebuie trecute in platile restante.


In situatia in care nu se remediaza problema in timp, care ar putea fi consecinta pentru neplata acestor facturi, si dupa cate zile de intarziere? Mentionam ca aceste cheltuieli ar fi unele eligibile."

 

Raspunsul specialistului: 

 

Potrivit prevederilor art.9, alin.(1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 124/2021, „In bugetele beneficiarilor institutii publice finantate integral din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind creditele de angajament si creditele bugetare aferente valorii totale a proiectelor proprii aprobate in cadrul Planului national de redresare si rezilienta cu respectarea prevederilor art. 14.

 

 In bugetele beneficiarilor institutii publice finantate integral din venituri proprii sau finantate partial de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind, la partea de cheltuieli, credite de angajament si credite bugetare aferente valorii totale a proiectelor proprii aferente Mecanismului de redresare si rezilienta, iar la partea de venituri, sumele stabilite prin contractele de finantare, care urmeaza a fi primite de la coordonatorii de reforma si/sau de investitii si/sau de la responsabilii de implementare a investitiilor specifice locale cu evidentierea pe indicatori distincti si cu respectarea prevederilor art. 14”.

 

Din ceea ce ne-ati comunicat, intelegem ca subinvestitia 1.4- Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde a fost eliminata din cadrul proiectului, urmand a se cauta surse de finantare noi. Totodata, precizati ca cele doua facturi aferente subinvestitiei au fost depuse de catre Primarie in vederea rambursarii sumelor aferente facturilor.
 

De mentionat ca, daca facturile au fost inregistrate de dvs. si transmise spre rambursare, anterior eliminarii  subinvestitiei Componentei 10, ulterior veti putea recupera aceste cheltuieli efectuate daca ele sunt eligibile. Daca au fost emise, inregistrate si solicitate la plata catre Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, denumit in continuare MIPE, ulterior eliminarii subinvestitiei, aceasta cheltuiala devine neeligibila si nu va mai putea fi recuperata din fondurile alocate Proiectului pe care il implementati.

 

Asadar, opinam ca, indiferent de situatie, facturile restante inregistrate de catre Primarie si nedecontate la plata, trebuie inregistrate ca fiind plati restante, pe care ar trebui sa le achite Primaria din fondurile proprii, in vederea neachitarii de penalitati si/sau dobanzi aferente acestor facturi restante.

 

Potrivit art. 1535 din Noul cod civil[2] „(1) In cazul in care o suma de bani nu este platita la scadenta, creditorul are dreptul la daune moratorii, de la scadenta pana in momentul platii, in cuantumul convenit de parti sau, in lipsa, in cel prevazut de lege, fara a trebui sa dovedeasca vreun prejudiciu. In acest caz, debitorul nu are dreptul sa faca dovada ca prejudiciul suferit de creditor ca urmare a intarzierii platii ar fi mai mic.”

Conform legii nr. 72 din 28 martie 2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, articolul 6-Termenul legal de plata prevede:


(1) Autoritatile contractante executa obligatia de plata a sumelor de bani rezultand din contractele incheiate cu profesionisti cel tarziu la:


a) 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a oricarei altei cereri echivalente de plata;

b) 30 de zile calendaristice de la data receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii ori a unei cereri echivalente de plata este incerta sau anterioara receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor;c) 30 de zile calendaristice de la receptie sau verificare, daca prin lege sau prin contract se stabileste o procedura de receptie ori de verificare pentru certificarea conformitatii marfurilor sau serviciilor, iar autoritatea contractanta a primit factura ori cererea echivalenta de plata la data receptiei sau verificarii ori anterior acestei date.

 

(2) Procedura de receptie sau verificare prevazuta la alin. (1) lit. c) nu poate depasi 30 de zile calendaristice de la data primirii bunurilor sau prestarii serviciilor.

 Prin exceptie, in cazuri justificate in mod obiectiv de natura sau caracteristicile contractului, procedura de receptie sau verificare poate avea o durata mai mare de 30 de zile calendaristice, daca sunt stabilite expres in contract si in documentatia achizitiei atat termenul de receptie, cat si motivele obiective, sub rezerva ca aceasta clauza sa nu fie abuziva, in sensul art. 12.

 

(3) Partile nu pot conveni cu privire la data emiterii/primirii facturii. Orice clauza prin care se stipuleaza un termen de emitere/primire a facturii este lovita de nulitate absoluta.

 

Articolul 7- Termenul contractual de plata

(1) Termenele de plata stabilite in contract pentru executarea obligatiilor autoritatilor contractante nu pot fi mai mari decat termenele stabilite potrivit art. 6 alin. (1). In mod exceptional, partile pot stipula un termen de plata de maximum 60 de zile calendaristice, daca acesta este stabilit expres in contract si in documentatia achizitiei si este obiectiv justificat, tinand cont de natura sau caracteristicile specifice ale contractului, sub rezerva ca aceasta clauza sa nu fie abuziva, in sensul art. 12.

Articolul 8 Dobanda penalizatoare

(1) In raporturile dintre autoritatile contractante si profesionisti, creanta de plata constand in pretul bunurilor livrate sau tariful serviciilor prestate produce dobanzi penalizatoare daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 3 alin. (1).
(2) Dobanda penalizatoare pentru plata cu intarziere curge de la termenul stipulat in contract sau, in cazul in care nu a fost stipulat in contract, de la expirarea termenelor prevazute la art. 6 alin. (1), in conditiile dispozitiilor art. 1.535 din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare. Prevederile art. 4 se aplica in mod corespunzator.

Articolul 4 prevede ca daca partile nu au stabilit nivelul dobanzii pentru plata cu intarziere, se va aplica dobanda legala penalizatoare, calculata potrivit art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar, aprobata prin Legea nr. 43/2012. Rata de referinta a dobanzii legale in vigoare in prima zi calendaristica a semestrului se aplica pe intregul semestru.

 

Un raspuns oferit in iunie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016