de Florentina Buzea 24 Oct. 2024 212 |
Conform articolul XXII alin. (1) din OUG 107/2024: (1) In anul 2024, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, institutiile si autoritatile publice prevazute la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru categoriile de investitii prevazute la art. 38^1 din aceeasi lege au obligatia de a nu incheia angajamente legale, cu exceptia procedurilor de achizitie publica publicate in SICAP la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
De retinut ca OUG 107/2024 face referire la ordonatorii de credite ai autoritatilor si institutiilor publice, astfel cum sunt definiti la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru a intelege mai bine incadrarea unor astfel de investitii, vom lua drept punct de plecare un studiu de caz prezentat de PortalInstitutiiPublice:
"Spital de subordine locala (consiliul judetean) doreste sa achizitioneze, in luna octombrie 2024, servicii de documentatie SF, DALI, PT, (in vederea proiectarii si executarii unei cladiri noi), care din punct de vedere bugetar sunt asimilate investitiilor. Se doreste ca in viitor (anul 2025, 2026) executia propriu zisa sa fie finantata din fonduri nerambursabile si din fonduri de la consiliul judetean. Care este incadrarea legala corecta pentru realizarea acestei achizitii, cat si pentru plata acesteia in anul 2024 din perspectiva OUG 107/2024?"
Raspunsul specialistilor:
Conform articolul XXII alin. (1) din OUG 107/2024:
(1) In anul 2024, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, institutiile si autoritatile publice prevazute la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru categoriile de investitii prevazute la art. 38^1 din aceeasi lege au obligatia de a nu incheia angajamente legale, cu exceptia procedurilor de achizitie publica publicate in SICAP la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
De retinut ca OUG 107/2024 face referire la ordonatorii de credite ai autoritatilor si institutiilor publice, astfel cum sunt definiti la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea 500/2002 defineste institutiile publice ca fiind- denumire generica ce include Parlamentul, Administratia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea/coordonarea acestora, finantate din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2);
Art. 1 alin. (2) din Legea 500/2002 prevede ca dispozitiile legii se aplica in domeniul elaborarii, aprobarii, executarii si raportarii:
a) bugetului de stat;
b) bugetului asigurarilor sociale de stat;
c) bugetelor fondurilor speciale;
d) bugetului trezoreriei statului;
e) bugetelor institutiilor publice autonome;
f) bugetelor institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz;
g) bugetelor institutiilor publice finantate integral din venituri proprii;
h) bugetului fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice;
i) bugetului fondurilor externe nerambursabile.
Conform art. 38 ^1 din Legea 500/2002, se prevede:
(1) In programele de investitii, cheltuielile de investitii se prezinta grupate pe urmatoarele pozitii:
A. obiective/proiecte de investitii in continuare;
B. obiective/proiecte de investitii noi;
C. alte cheltuieli de investitii.
(2) Pozitia C «Alte cheltuieli de investitii» se detaliaza pe urmatoarele categorii de investitii:
a) achizitii de imobile, inclusiv terenuri;
b) dotari independente;
c) cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate, a altor studii aferente obiectivelor de investitii, inclusiv cheltuielile necesare pentru obtinerea avizelor, autorizatiilor si acordurilor prevazute de lege;
d) cheltuieli de expertiza, proiectare, asistenta tehnica, pentru probe tehnologice si teste si predare la beneficiar si de executie privind consolidarile si interventiile pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor produse de actiuni accidentale si calamitati naturale - cutremure, inundatii, alunecari, prabusiri si tasari de teren, incendii, accidente tehnice, inclusiv cheltuielile necesare pentru obtinerea avizelor, autorizatiilor si acordurilor prevazute de lege;
e) lucrari de foraj, cartarea terenului, fotogrammetrie, determinari seismologice, consultanta si alte cheltuieli de investitii ce nu se regasesc la celelalte categorii de investitii;
f) cheltuieli de expertiza, proiectare, asistenta tehnica, pentru probe tehnologice si teste si predare la beneficiar si de executie privind reparatiile capitale, precum si alte categorii de lucrari de interventii, cu exceptia celor incluse la lit. d), astfel cum sunt definite de legislatia in vigoare, inclusiv cheltuielile necesare pentru obtinerea avizelor, autorizatiilor si acordurilor prevazute de lege.
Trebuie mentionat faptul ca art. XXII din OUG 107/2023, face referire la interdictia achizitionarii pentru categoriile de investitii prevazute la art. 38^1 din aceeasi legea 500/2002, in acest sens institutiile respective avand obligatia de a nu incheia angajamente legale, cu exceptia procedurilor de achizitie publica publicate in SICAP la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Totodata, prevederile art. 2 pct. 39 din Legea 273/2006 privind finantele publice locale, defineste institutiile publice locale ca fiind - denumirea generica, incluzand comunele, orasele, municipiile, sectoarele municipiului Bucuresti, judetele, municipiul Bucuresti, institutiile si serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridica, indiferent de modul de finantare a activitatii acestora.
Art. 2 pct. 5 din Legea 273/2006 stipuleaza ca autoritati ale administratiei publice locale sunt consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, primarii, primarii de sectoare si primarul general al municipiului Bucuresti, ca autoritati executive.
Conform art.107 din Codul administrativ, Consiliul judetean este autoritatea administratiei publice locale pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean. Consiliul judetean este ales prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, in conditiile legii pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.
Astfel, precizam ca, Consiliul Judetean si institutiile subordonate (de cultura: teatre, muzee, sanatate: spitale, UAMS si invatamant: scoli speciale) sunt autoritati si institutii publice locale finantate de la bugetele locale (oras, comuna; judet - numai pentru invatamantul special).
Autoritatile administratiei publice locale asigura, in conditiile legii, buna desfasurare a institutiilor subordonate si sau coordonate in localitatile in care acestea isi exercita autoritatea.
Asadar, avand in vedere ca, Consiliul judetean este autoritate a administratiei publice locale iar institutiile din subordinea sau coordonarea Consiliului sunt finantate de la bugetul local/judetean, consideram ca nu va regasiti printre institutiile si autoritatile publice reglementate de art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea 500/2002, nefiindu-va astfel aplicabile prevederile art. XXII din OUG 107/2024, fiindu-va permisa initierea achizitiei despre care faceti referire.
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.