Institutiile publice sunt OBLIGATE sa transmita facturile emise prin e-factura? Prevederile LEGII

de Cristian Tanase 24 Nov. 2023 3609

Institutiile publice sunt OBLIGATE sa transmita facturile emise prin e-factura? Prevederile LEGII
"Suntem o primarie care emite facturi pentru inchiriere spatii, catre o Regie a padurilor, OCPI si SRL-uri. Institutia publica este obligata sa transmita aceste facturi prin e-factura? Care este baza legala?" Raspunsul specialistilor:


Relatia dintre un operator economic si autoritati contractante (cum este si cazul institutiilor publice, inclusiv primarii), respectiv entitati contractante – B2G reprezinta tranzactia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor in temeiul Legii 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si al OUG 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea 195/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, si autoritati contractante sau entitati contractante care primesc si prelucreaza facturi electronice.

 

Asadar se face referire pe de o parte la:

-  operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor, astfel cum sunt prevazuti legislatia achizitiilor; si
- autoritati contractante sau entitati contractante care primesc si prelucreaza facturi electronice.

 

Destinatarul unei facturi electronice emise in relatia B2G este autoritatea contractanta, entitatea contractanta sau unitatea de achizitii centralizate cu atributii in acest sens potrivit legii care primeste factura electronica insotita de sigiliul electronic al Ministerului Finantelor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. In relatia mentionats de dvs. , intelegem ca entitatile aflate in relatie contractuala cu primaria, institutie publica, au la randul lor calitatea de autoritate contractanta sau entitate contractanta, dupa caz, conform Legii nr.98/2016.

 

Totodata, potrivit art. II din Legea 139/2022 incepand cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia, in relatia B2G, definita conform art. 2 alin. (1) lit. m) din OUG 120/2021 sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.

 

Conform art. 266 alin. (2) sus-indicat, in intelesul prezentului titlu:

 

a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania este considerata a fi stabilita in Romania;
b) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca este stabilita in Romania daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile;
c) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei si care are un sediu fix in Romania conform lit. b) este considerata persoana impozabila care nu este stabilita in Romania pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate la care sediul fix de pe teritoriul Romaniei nu participa.

 

Prin urmare, cu aceasta data operatorii economici aflati in relatie B2G au obligatia sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.

 

In acest context, apreciem ca incepand cu data mentionata expres in cuprinsul actului normativ sus-mentionat operatorii economici care desfasoara activitati economice constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii pentru autoritati contractante, sintagma ce potrivit art. 4 din Legea nr.98/2006 include si persoanele juridice de drept public, inclusiv regiile autonome, au obligatia sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.


Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica de toti operatorii economici care desfasoara activitate economica constant in executarea de lucrari, livrarea bunuri/produse si/sau prestarea servicii, indiferent de forma acestora de organizare (Societate pe actiuni sau cu raspundere limitata, PFA/IF, s.a.).

Astfel, daca furnizorul este tot o institutie publica (de exemplu primarie) care emite facturi altei institutii publice (de exemplu o unitate publica sau regie autonoma), este necesara inregistrarea facturii emise in sistemul de e-Facturare, intrucat in acest caz institutia publica este asimilata unui agent economic obisnuit (devine B in B2G).

Conceptul de operator economic cuprinde orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii (art. 2 lit.b) din OUG nr.120/2021), insa apreciem ca trebuie sa aiba legatura cu domeniul achiziilor publice guvernate de Legea nr.98/2016.

In ceea ce priveste o livrare de bunuri/prestare de servicii efectuata in relatia B2G, astfel cum este ea definita prin OUG 120/2021 (adica tranzactii efectuate in baza contractelor incheiate in temeiul actelor normative expres stipulate la art.2 alin. (1) lit.m) din OUG 120/2021), operatorii economici trebuie sa emita doar facturi electronice pe care le transmit in sistemul RO e-Factura.

 

Doar in cazul celorlalte tranzactii efectuate in relatia B2G (care nu sunt reglementate de prevederile art.2 alin. (1) lit. m) din OUG 120/2021), operatorii economici pot emite facturi conform art. 319 din Codul fiscal.

 

Fata de aceste aspecte, apreciem ca inclusiv institutia publica in relatia B2G ar putea fi asimilata agentului economic, aplicandu-i se astfel conditionalitatile impuse de OUG 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind obligata la emiterea facturii electronice conform acestui ultim act normativ.

 

Un raspuns oferit in noiembrie 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016