de Cristian Tanase 19 Sep. 2024 178 |
Institutiile publice, indiferent de subordonare si de modul de finantare, au dreptul, potrivit legii, de a face cheltuieli pentru realizarea obiectivelor/proiectelor de investitii publice aprobate. Avand in vedere elementele specifice, precum si complexitatea procesului investitional,in cele ce urmeaza analizam cele mai importante aspecte de ordin legislativ, practic si procedural cu privire la aceasta activitate, cu scopul de a veni in sprijinul ordonatorilor de credite finantati din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice si la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale.
Sunt avute in vedere, in principal:
- terminologia si documentatia specifice;
- clasificarea proiectelor si structura investitiilor;
- descrierea etapelor procesului investitional;
- obligatiile legale si interdictiile ordonatorilor de credite;
- sanctiunile legale care pot fi aplicate de catre organele abilitate de control.
Prin obiectiv/proiect de investitii se intelege rezultatul scontat la investirea de capital pe timp limitat, ca urmare a realizarii unuia sau mai multor obiecte de investitii (constructii, instalatii etc.), situate pe un amplasament distinct delimitat, care asigura satisfacerea cerintelor formulate de beneficiarul investitiei si de investitor.
Cheltuielile de investitii sunt parte a cheltuielilor publice destinate finantarii obiectivelor/proiectelor de investitii si a celorlalte categorii de investitii, indiferent de subdiviziunea clasificatiei bugetare la care se incadreaza.
Investitia publica este definita ca fiind totalitatea cheltuielilor din fonduri publice,initiale sau ulterioare, destinate realizarii de active fixe de natura domeniului publicsi/sau privat al statului/unitatii administrativ-teritoriale, inclusiv inlocuirea activelor fixe uzate, precum si cheltuielile ocazionate de inlocuirea acestora, care se finanteaza total sau partial din fondurile publice cuprinse in bugetele mentionate anterior.
Sunt incluse aici si cheltuielile de investitii efectuate, in conditiile legii, pentru realizarea de active fixe de natura proprietatii private a persoanelor fizice si/sau juridicecare se finanteaza din fonduri publice.
Clasificarea proiectelor de investitii:
A.In functie de valoarea totala estimata a proiectului
Potrivit prevederilor art. 40 din O.U.G. nr. 88/2013 privind adoptarea unor masurifiscal-bugetare pentru indeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internationale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobatacu modificari prin Legea nr. 25/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, in functie de valoarea totala estimata, proiectele de investitii publice pot fi:
- semnificative–atunci cand valoarea totala estimata a proiectului de investitii publice se incadreaza in prevederile art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002privind finantele publice (valori mai mari de 100 milioane lei);
Inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor privind investitiile implica acelasi tratament contabil, indiferent de tipologia investitiilor, singurele diferente fiind cele care particularizeaza institutia, respectiv cod sector, sursa de finantare, clasificatie functionala acheltuielilor...mai multe in Consilier - Contabilitate pentru institutii publice - cea mai apreciata lucrare de catre contabilii din sectorul public >>>
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.