de Florentina Buzea 09 Oct. 2025 47 |
In contextul actual, s-a impus adoptarea de masuri care sa limiteze cresterea cheltuielilor permanente, pana la un nivel care sa permita respectarea conditionalitatilor asumate de Guvernul Romaniei, inclusiv in ceea ce priveste nivelul deficitului bugetar si sa evite crearea premiselor unui dezechilibru bugetar, cu consecinte negative asupra performantelor fiscale ale Romaniei.
Astfel, in vederea elaborarii bugetului pe anul 2025 a fost necesara aprobarea unor reglementari care sa stea la baza stabilirii cheltuielilor bugetare pentru 2025. In acest sens, a fost elaborata OUG 156/2024.
Art.III alin.(5) din OUG precizeaza ca in anul 2025, pentru personalul din institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu beneficiaza la incetarea raporturilor de munca sau de serviciu de compensarea in bani a concediilor neefectuate aferente anului 2025.
Iata un studiu de caz relevant, prezentat de catre expertii de la PortalCodulMuncii:
"Societatea noastra este constituita legal ca societate comerciala pe actiuni cu capital apartinand integral municipiului si functioneaza in baza legislatiei in vigoare (Legea 31/1990, OUG nr. 109/2011, Legea nr 51/2006, etc) si a documentelor de constituire. Nelamurirea noastra este, daca si noi ca societate subordonata consiliului local finantata din fonduri proprii, intram sub incidenta art. III alin. (5) din OUG 156/2024: (5) In anul 2025, pentru personalul din institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu beneficiaza la incetarea raporturilor de munca sau de serviciu de compensarea in bani a concediilor neefectuate aferente anului 2025."
Raspunsul specialistilor:
Extinderea la activitati finantate din venituri proprii: art. III alin. (5) din OUG nr. 156/2024 include "activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice", indiferent de sistem de finantare sau subordonare.
Societatea dumneavoastra este finantata din venituri proprii (nu din buget public direct), dar este "infiintata pe langa" o institutie publica locala (primaria/municipiul, prin consiliul local), ceea ce o face sa fie supusa acestei reglementari. Aceasta vizeaza reducerea cheltuielilor publice si salariale in contextul bugetului de stat pe 2025.
Legea nr. 273/2006 (art. 2 alin. (1) pct. 39) defineste institutiile publice locale ca incluzand entitati subordonate administratiei locale, iar societatile comerciale cu capital public local sunt tratate similar in materie de finante publice.
OUG nr. 109/2011 confirma statutul de "intreprinderi publice - societati comerciale" pentru entitati precum a dumneavoastra, supuse regulilor de guvernanta si finantare specifice sectorului public.
Legea nr. 51/2006 (servicii publice) nu modifica acest cadru, ci completeaza regimul societatilor care presteaza servicii publice de interes local.
Art.2 alin.(1) pct. 39 din legea 273/206 defineste institutiile publice locale ca fiind denumirea generica, incluzand comunele, orasele, municipiile, sectoarele municipiului Bucuresti, judetele, municipiul Bucuresti, institutiile si serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridica, indiferent de modul de finantare a activitatii acestora.
Art.2 alin.(1) pct 30 din legea 500/2002 defineste institutiile publice ca fiind denumire generica ce include Parlamentul, Administratia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea/coordonarea acestora, finantate din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2).
Asadar, o societate comerciala pe actiuni (S.A.) cu capital integral apartinand municipiului, subordonata consiliului local si finantata integral din venituri proprii, intra sub incidenta prevederilor art. III alin. (5) din OUG nr. 156/2024.
Aceasta inseamna ca personalul din cadrul societatii nu beneficiaza, la incetarea raporturilor de munca sau de serviciu, de compensatia in bani a concediilor de odihna neefectuate aferente anului 2025.
Astfel, salariatii al caror contract de munca inceteaza in anul 2025 vor efectua in natura concediul de odihna aferent anului 2025.
Consecinte practice
Interdictia compensatiei: Pentru anul 2025, concediile neefectuate nu pot fi compensate in bani la incetarea contractului de munca, scopul fiind limitarea cheltuielilor bugetare si salariale in contextul austeritatii fiscale.
Astfel, salariatii al caror contract de munca inceteaza in anul 2025 vor efectua in natura concediul de odihna aferent anului 2025, iar in ceea ce priveste concediul de odihna aferent anilor anteriori neefectuat, atat timp cat Ordonanta nu ingradeste compensarea in bani a acestuia, se va aplica legea generala si anume Codul muncii si Legea 153/2017, unde se stipuleaza ca, compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat se poate acorda la data incetarii contractului individual de munca, odata cu salariul aferent ultimei perioade lucrate.
Un raspuns oferit in octombrie 2025, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii, resurse umane si administratie publica.

Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.