de Ioana Stoica 20 Iun. 2023 1596 |
"Va rugam sa ne ajutati cu o opinie in ceea ce priveste posibilitatea efectuarii unei plati directe catre un subcontractant specificat in cadrul procedurii de achizitii, respectiv ulterior mentionat in contractul de prestari servicii, fiind specificat in contract posibilitatea platii directe catre subcontractant. In acest caz cine factureaza serviciile efectuate de catre subcontractant, operatorul economic sau subcontractantul?"
Raspunsul specialistului:
Autoritatea contractanta efectueaza plati corespunzatoare partii/partilor din contract indeplinite de catre subcontractantii propusi in oferta, la solicitarea acestora si conform graficului contractual agreat de parti, pentru servicii, produse sau lucrari furnizate contractantului potrivit contractului dintre contractant si subcontractant in conformitate cu dispozitiile legale aplicabile, atunci cand natura contractului permite acest lucru si daca subcontractantii propusi si-au exprimat optiunea in acest sens, asa cum se prevede in mod clar la art 218 din Legea 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
In acest sens, subcontractorii isi vor exprima la momentul incheierii contractului de achizitie publica sau la momentul introducerii acestora in contractul de achizitie publica, dupa caz, optiunea de a fi platiti direct de catre autoritatea contractanta.
Trebuie retinut faptul ca autoritatea contractanta efectueaza platile directe catre subcontractant doar cand prestatia acestuia este confirmata prin documente agreate de toate cele 3 parti contractante sau de catre autoritatea contractanta si subcontractant atunci cand, contractantul blocheaza confirmarea executarii obligatiilor asumate de subcontractant, in mod nejustificat.
Daca subcontractantul si-a exprimat optiunea de a fi platit direct, autoritatea contractanta are obligatia de a stabili in cadrul contractului de achizitie publica clauze obligatorii care prevad transferul de drept al obligatiilor de plata catre subcontractant pentru partea/partile din contract aferenta/aferente acestuia/acestora, in momentul in care a fost confirmata indeplinirea obligatiilor asumate prin contract.
Totodata, activitatile care revin subcontractantului cat si sumele aferente prestatiilor, trebuie sa fie cuprinse in contractul de achizitie publica.
In conformitate cu art. 88 alin. (3) prima teza din Directiva 25/2004/UE “Statele membre pot dispune ca, la cererea subcontractantului si atunci cand natura contractului permite acest lucru, entitatea contractanta sa transfere direct subcontractantului respectiv platile datorate pentru servicii, produse sau lucrari furnizate operatorului economic caruia i-a fost atribuit contractul (contractantul principal).”
Toate dispozitiile sus mentionate nu diminueaza raspunderea contractantului in ceea ce priveste modul de indeplinire a contractului de achizitie publica/acord-cadru, astfel, contractantul pe toata perioada de derulare a contractului, ramane pe deplin raspunzator fata de autoritatea contractanta pentru indeplinirea obligatiilor asumate prin contract.
Astfel, niciun Contract de Subcontractare nu va crea raporturi contractuale intre subcontractant si autoritatea contractanta, contractantul fiind pe deplin raspunzator fata de Achizitor pentru modul in care indeplineste Contractul. In aceste conditii, contractantul va raspunde pentru actele si faptele subcontractantilor sai ca si cum ar fi actele sau faptele sale, iar aprobarea de catre autoritaetea contractanta a subcontractarii oricarei parti a Contractului sau a angajarii de catre contractant a unui subcontractant pentru prestarea serviciilor nu il va elibera de niciuna dintre obligatiile sale din Contract.
In concluzie, in cazul in care o parte din servicii au fost prestate de catre subcontratant si sunt indeplinite toate cerintele legale mai sus mentinate, in vederea efectuarii de catre autoritatea contractanta a unei plati directe catre subcontractant, pentru serviciul prestat, contractantul va emite factura fiscala autoritatii contratatante, factura care va fi platita direct subcontractantului, in cuantumul si in conditiile prevazute in contractul incheiat intre cele trei parti.
Un raspuns oferit in iunie 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratia publica.

Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.