de Marius Matei 21 Ian. 2015 3454 |
Presedintele Klaus Iohannis a promulgat legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003, Codul muncii, care se refera la drepturile salariatului temporar si la durata concediului de odihna anual.
Modificarile Codului Muncii au survenit dupa ce sesizarea de neconstitutionalitate depusa de PNL a fost respinsa de Curtea Constitutionala.Conform expunerii de motive, prin aceasta reglementare s-a avut in vedere continuarea transpunerii Directivei 2008/104/CE privind munca prin agent de munca temporara.
Astfel, modificarile au avut la baza faptul ca dispozitiile Directivei nu disting cu privire la natura contractului de munca temporara, nu se face deosebirea cu privire la durata determinata sau nedeterminata a acestuia. De asemenea, prevederile Directivei stabilesc ca lucratorul lucreaza temporar numai la intreprinderea utilizatoare.
Cei interesati pot consulta o varianta actualizata zilnic a Codului Muncii in portalul LegislatiaMuncii.ro
Proiectul de lege adoptat de Camera Deputatilor stabileste introducerea la articolul 92 a doua noi alineate, (3) si (4), cu urmatorul cuprins: "(3) Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi inferior celui pe care il primeste salariatul utilizatorului, care presteaza aceeasi munca sau una similara cu cea a salariatului temporar. (4) In masura in care utilizatorul nu are angajat un astfel de salariat, salariul primit de salariatul temporar va fi stabilit luandu-se in considerare salariul unei persoane angajate cu contract individual de munca si care presteaza aceeasi munca sau una similara, astfel cum este stabilit prin contractul colectiv de munca aplicabil la nivelul utilizatorului".
Modificarile de la articolul 145 la care se face referire in sesizarea PNL stabilesc, la alineatul (2), ca "durata efectiva a concediului de odihna anual se stabileste in contractul individual de munca, cu respectarea legii si a contractelor colective de munca aplicabile", iar, la alineatul (4), ca "la stabilirea duratei concediului de odihna anual, perioadele de incapacitate temporara de munca si cele aferente concediului de maternitate, concediului de risc maternal si concediului pentru ingrijirea copilului bolnav se considera perioade de activitate prestata".
La alineatul 5 se mentioneaza ca, in situatia in care incapacitatea temporara de munca sau concediul de maternitate, concediul de risc maternal ori concediul pentru ingrijirea copilului bolnav a survenit in timpul efectuarii concediului de odihna anual, acesta se intrerupe urmand ca salariatul sa efectueze restul zilelor de concediu dupa ce a incetat situatia de incapacitate temporara de munca, de maternitate, de risc maternal ori cea de ingrijire a copilului bolnav, iar cand nu este posibil urmeaza ca zilele neefectuate sa fie reprogramate.
In plus, alineatul 6 prevede ca salariatul are dreptul la concediu de odihna anual si in situatia in care incapacitatea temporara de munca se mentine, in conditiile legii, pe intreaga perioada a unui an calendaristic, angajatorul fiind obligat sa acorde concediul de odihna anual intr-o perioada de 18 luni incepand cu anul urmator celui in care acesta s-a aflat in concediu medical.
Sursa: Mediafax

Marius Matei, redactor InfoInstitutii.ro, aduce in atentia cititorilor stiri si noutati legislative cu privire la institutiile publice, sectorul bugetar si modificari legislative care ii privesc direct pe functionarii publici si nu numai. Experienta de aproape 10 ani in domeniu il califica pentru a face parte dintr-un colectiv de profesionisti.