de Florentina Buzea 10 Dec. 2024 254 |
Potrivit prevederilor OUG 189/2009 privind managementul institutiilor publice de cultura, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea asigurarii managementului acestor institutii, organele administratiei publice locale in subordinea carora functioneaza, organizeaza evaluarea anuala si finala a managementului aplicat de managerii care au obtinut postul de conducere in urma unui concurs de proiecte.
Evaluarea managementului aplicat de managerii institutiilor publice de cultura reprezinta procedura prin care autoritatea verifica modul in care au fost realizate obligatiile asumate prin contractul de management, in raport cu resursele financiare alocate.
Evaluarea anuala a managementului se face de catre o comisie de evaluare pentru fiecare categorie de institutie publica de cultura, constituita la nivelul autoritatii in subordinea careia functioneaza aceasta.
Iata un studiu de caz relevant in acest sens, prezentat de PortalInstitutiiPublice:
"Va rugam sa emiteti un punct de vedere asupra urmatoarei spete. Potrivit Ordinului 2799 din 2015, evaluarea managerilor institutiilor de cultura se realizeaza de catre o Comisie numita la nivelul autoritatii prin dispozitie. Ordinul foloseste termenul de autoritate destul de ambiguu.
In acest sens va adresez intrebarea urmatoare: comisia de evaluare se numeste anual pentru evaluare anuala, prin desemnarea anuala de membrii de catre consiliul local si de catre alte institutii, astfel ca pot fi membrii diferiti in componenta sa, de la an la an, sau se numeste o singura comisie la nivelul autoritatii care va efectua evaluarile anuale si finale ale managerilor pentru intreaga activitate de management, in functie de fiecare domeniu de cultura in care functioneaza institutia al carui manager este evaluat."
Raspunsul specialistilor:
Evaluarea managementului de catre comisia de evaluare se face conform procedurilor prevazute in Regulamentul de organizare si desfasurare a evaluarii managementului si reprezinta verificarea de catre autoritate a modului in care au fost realizate obligatiile asumate prin contractul de management, in raport cu resursele financiare alocate.
Comisia de evaluare/solutionare a contestatiilor este constituita din specialisti in domeniu, desemnati de autoritatea competenta in functie de tipul institutiei publice de cultura si din reprezentanti ai Consiliului Judetean.
Potrivit art. 24 alin. (2) lit. i) din OUG 189/2008 contractul de management cuprinde si clauza referitoare la calendarul evaluarilor anuale si evaluarii finale.
Asadar, dupa cum se poate deduce din prevederile actului normativ, rezulta ca legea face distinctie intre evaluarea anuala si evaluarea finala.
Art. 25 din OUG 489/2009, prevede ca pe durata contractului de management, autoritatea verifica modul in care sunt respectate clauzele acestuia de catre manager, in cadrul evaluarilor anuale ale managementului.
In acest context, conform ca art. 25 rezulta ca, pe durata contractului de management, autoritatea verifica modul in care sunt respectate clauzele acestuia de catre manager, in cadrul evaluarilor anuale ale managementului.
Evaluarea managementului se face anual, pe baza Regulamentului-cadru de organizare si desfasurare a evaluarii managementului, elaborat de Ministerul Culturii, si reprezinta procedura prin care autoritatea verifica modul in care au fost realizate obligatiile asumate prin contractul de management, in raport cu resursele financiare alocate, potrivit procedurilor prevazute la art. 25 alin. (2) si (3).
Evaluarea se face prin analizarea proiectelor realizate in cadrul programului asumat si, dupa caz, tinandu-se cont si de activitatile realizate, altele decat cele prevazute in programul minimal.
Termenele si modul in care se efectueaza evaluarile anuale sunt prevazute prin grija autoritatii in contractul de management, iar in cazul in care rezultatele evaluarilor anterioare sunt peste 8, autoritatea este obligata sa organizeze evaluare finala cu cel putin 90 de zile calendaristice inainte de expirarea duratei contractului de management.
Din analiza acestor dispozitii legale si din interpretarea sistematica si teleologica a textelor, intelegem ca, evaluarile se realizeaza anual, inclusiv in cazul in care pe perioada contractului de management anterior evaluarii finale, rezultatul tuturor celorlalte evaluari sunt peste 8.
In plus, in anul in care contractul de management expira apreciem ca este necesar sa se realizeze atat evaluare finala, cu cel putin 90 de zile calendaristice inainte de expirarea duratei contractului de management, cat si evaluarea anuala, chiar daca respectivul contract de management expira inainte de finalizarea anului calendaristic.
De altfel, apreciem ca evaluarea anuala si cea finala au scopuri diferite, acest din urma tip de evaluare cuprinzand intreaga perioada evaluata si putand sta la baza depunerii unui noi proiect de management, in cazul in care rezultatul acesteia este peste nota 9.
Art. 44 din OUG 189/2008 privind managementul institutiilor de spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al asezamintelor culturale de drept public prevede:
(1) In cazul in care rezultatul evaluarii finale prevazute la art. 37 alin. (2) este situat peste nota 9, managerul are dreptul de a prezenta un nou proiect de management, in conformitate cu cerintele caietului de obiective intocmit de autoritate.
Totusi, in lumina acestor dispozitii legale, apreciem ca o importanta deosebita o are contractul de managament care cuprinde in mod expres calendarul evaluarilor anuale si evaluarii finale, acestea urmand a fi realizate intocmai.
In concluzie, consideram ca numirea si formarea comisiei de concurs pentru evaluarea anuala si finala se realizeaza prin act administrativ - Hotarare de Consiliu Local si poate fi diferita, din textul legii nerezultand in mod concret faptul ca membrii comisiei sunt aceeasi, insa trebuie retinut ca prin HCLM comisia de concurs pentru evaluarea anuala, se numeste anual iar mandatul membrilor comisiei inceteaza la data finalizarii evaluarii.
Articolul 37
(1) Termenele si modul in care se efectueaza evaluarile anuale sunt prevazute prin grija autoritatii in contractul de management
(2) In cazul in care rezultatele evaluarilor anterioare sunt peste 8, autoritatea este obligata sa organizeze evaluare finala cu cel putin 90 de zile calendaristice inainte de expirarea duratei contractului de management
Articolul 38
(1) In vederea evaluarii managementului, la nivelul autoritatii se infiinteaza comisii de evaluare pentru fiecare categorie de institutie publica de cultura, conform procedurilor prevazute in Regulamentul-cadru de organizare si desfasurare a evaluarii managementului.
(2) Comisia de evaluare este alcatuita potrivit prevederilor art. 16, care se aplica in mod corespunzator.
(3) Membrii comisiei de evaluare sunt numiti prin ordin sau dispozitie a autoritatii
(4) Regulamentul-cadru de organizare si desfasurare a evaluarii managementului este elaborat de Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Un raspuns oferit in decembrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.