Continuarea activitatii in cazul unui functionar public care a primit decizia de pensionare - PROCEDURA

de Cristian Tanase 12 Feb. 2024 2060

Continuarea activitatii in cazul unui functionar public care a primit decizia de pensionare - PROCEDURA
"Angajatorul a fost informat de catre Casa de pensii ca un functionar public a primit decizia de pensionare pentru limita de varsta din data de 12 decembrie 2023. Este legal ca angajatorul sa-i prelungeasca raportul de serviciu cu inca un an, daca acesta solicita prin cerere intocmita dupa aceasta data? Si daca da, poate cumula pensia cu salariul?"


Raspunsul specialistilor: 

 

Potrivit art. 517 alin.(2) din Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, „In mod exceptional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, functionarul public poate fi mentinut in functia publica detinuta maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu. Pe perioada in care este dispusa mentinerea in activitate pot fi aplicate dispozitiile art. 378.”

 

Astfel, pentru a putea fi mentinut in functia detinuta in conditiile art.517 alin.(2) sus-citat, apreciem ca ambele parti, angajator si angajat, trebuie sa indeplineasca si sa respecte conditiile impuse de lege in care este permisa mentinerea functionarului in functia detinuta.
Apreciem ca termenul  prevazut de art. 517 alin. (2) din OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare este un termen de decadere, nerespectarea lui ducand la respingerea cererii.

 

Prin urmare, in cazul mentionat de dvs., tinand cont de faptul ca cererea nu a fost formulata cu 2 luni inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si nici nu a fost exprimata in respectivul termen aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, functionarul in cauza este decazut din dreptul de a fi mentinut in functia detinuta.
Intr-o asemenea situatie, neputand fi mentinut raportul de serviciu, apreciem ca nu se pune problema cumularii pensiei cu salariul de catre respectivul pensionar.

 

Insa, Codul administrativ nu prevede interdictii in ceea ce priveste cumulul veniturilor obtinute din pensia pentru limita de varsta cu cele obtinute din desfasurarea unei activitati in baza unui raport de serviciu, ci reglementeaza modalitatea de incetare a raporturilor de serviciu si, dupa caz, de continuare a activitatii, fie in baza aceluiasi raport de serviciu, fie in baza unui raport de serviciu nou, optiunea intre cele doua (venit salarial sau pensie) fiind reglementata doar in cazul pensionarei de sex feminism pana la implinirea varstei standard de 65 de ani, conform Deciziei CCR nr.112/2021.

 

In ceea ce priveste functionarul public femeie mentinut in conditiile mentionate, precum si functionarul public barbat care solicita si carora li se aproba mentinerea in functia publica detinuta dupa implinirea varstei de 65 de ani, in conditiile stabilite de lege, supunem atentiei prevederile art. 118 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora in sistemul public de pensii pot cumula pensia cu venituri realizate din activitati dependente, asa cum sunt reglementate de Codul fiscal, indiferent de nivelul acestora, pensionarii pentru limita de varsta.


Un raspuns oferit in decembrie 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica. 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016