Cumul de functii in sistemul bugetar - in ce CONDITII este posibil?

de Mara Dobrin 28 Iul. 2023 3720

Cumul de functii in sistemul bugetar - in ce CONDITII este posibil?
"As dori sa stiu daca persoana care ocupa functia de contabil in primarie-functionar public, poate in acelasi timp sa aiba si functia de contabil cu jumatate de norma la scoala gimnaziala din comuna avand in vedere ca scoala este in subordinea primariei." Raspunsul specialistului:


Problematica cumulului de functii in sistemul bugetar este inca o situatie care suscita controverse si ridica diverse probleme in practica.

Din aceasta perspectiva, semnalam ca pentru personalul contractual, aspectele referitoare la cumulul de functii isi gasesc reglementarea in mod expres in cuprinsul Legii salarizarii nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicandu-se si cadrul general reprezentat de Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Astfel, art. 29 din Legea 153/2017 prevede ca:

 

"(1) In cazuri exceptionale, posturile vacante si temporar vacante aferente functiilor didactice, functiilor de specialitate medico-sanitara si asistenta sociala si functiilor de specialitate artistica pot fi ocupate si prin cumul de functii de personal angajat, cu respectarea prevederilor legale privind cumulul de functii si a celor referitoare la ocuparea posturilor vacante, in conditiile prevazute la alin. (2).
(2) Posturile vacante si temporar vacante aferente functiilor didactice, functiilor de specialitate medico-sanitara si asistenta sociala si functiilor de specialitate artistica, care nu au putut fi ocupate prin concurs, pot fi ocupate prin cumul si de catre persoane din aceeasi unitate si numai in conditiile in care programul functiei cumulate nu se suprapune celui corespunzator functiei de baza."

 
Din textul de lege sus-mentionat intelegem ca legiuitorul a reglementat expres posibilitatea cumulului de functii in anumite domenii, aferente personalului contractual, aceste cazuri reprezentand exceptii de la regula ocuparii functiilor in sistemul public prin concurs.
Dincolo de aceste cazuri, cumulul se poate realiza numai in conditiile art. 35 din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare si cu respectarea organizarii concursului conform art. 30 din Codul muncii coroborat cu prevederile art. 31 din Legea 153/2017 si ale art. 554 din Codul administrativ.

 

Totodata, facem precizarea ca potrivit art. 367 din Codul administrativ, dispozitiile prezentei parti (Partea a VI-a - Statutul functionarilor publici, prevederi aplicabile personalului contractual din administratia publica si evidenta personalului platit din fonduri publice) se completeaza cu prevederile legislatiei muncii, precum si cu reglementarile de drept comun civile, administrative sau penale, dupa caz.

 

Codul administrativ nu cuprinde reglementari referitoare la cumulul de functii nici pentru personalul contractual si nici pentru functionarii publici, insa, dupa cum cunoasteti activitatea functionarilor publici, spre deosebire de cea a personalului contractual, este supusa si regimului incompatibilitatilor si al conflictului de interese reglementat de Legea 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Astfel, potrivit art. 94 din Legea 161/2003 calitatea de functionar public este incompatibila cu exercitarea oricarei alte functii publice sau calitati decat cea in care a fost numit, precum si cu functiile de demnitate publica.

 

Functionarii publici nu pot detine alte functii si nu pot desfasura alte activitati, remunerate sau neremunerate, dupa cum urmeaza:

 

a) in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice;
b) in cadrul cabinetului demnitarului, cu exceptia cazului in care functionarul public este suspendat din functia publica, in conditiile legii, pe durata numirii sale;
c) in cadrul regiilor autonome, societatilor comerciale ori in alte unitati cu scop lucrativ din sectorul public;
d) in calitate de membru al unui grup de interes economic.

 

Nu se afla in situatie de incompatibilitate, in sensul prevederilor alin. (2) lit. a) si c) al art. 94 din legea precitata, functionarul public care:

 

a) este desemnat printr-un act administrativ, emis in conditiile legii, sa reprezinte interesele statului in legatura cu activitatile desfasurate de operatorii economici cu capital ori patrimoniu integral sau majoritar de stat, in conditiile rezultate din actele normative in vigoare;
b) este desemnat printr-un act administrativ, emis in conditiile legii, sa participe in calitate de reprezentant al autoritatii ori institutiei publice in cadrul unor organisme sau organe colective de conducere constituite in temeiul actelor normative in vigoare;
c) exercita un mandat de reprezentare, pe baza desemnarii de catre o autoritate sau institutie publica, in conditiile expres prevazute de actele normative in vigoare.

 

Totodata, nu se afla in situatie de incompatibilitate, in sensul prevederilor alin. (2) al art. 94 din lege, functionarul public care este desemnat prin act administrativ pentru a face parte din echipa de proiect finantat din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum si din imprumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile, cu exceptia functionarilor publici care exercita atributii ca auditor sau atributii de control asupra activitatii derulate in cadrul acesteia si a functionarilor publici care fac parte din echipa de proiect, dar pentru care activitatea desfasurata in cadrul respectivei echipe genereaza o situatie de conflict de interese cu functia publica pe care o ocupa.

 

In considerarea acestor dispozitii, apreciem ca functionarul public mentionat in speta dvs nu poate cumula doua functii, chiar daca una dintre ele s-ar desfasura in baza unui CIM incheiat cu o institutie din subordinea primariei, intrucat s-ar afla in situatie de incompatibilitate potrivit art. 94 alin. (1) si (2) lit. a) din Legea 161/2003.  

 

Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice, in martie 2023. Da click aici pentru mai multe sfaturi si raspunsuri de la specialisti in administratia publica. 

Mara Dobrin Autor: Mara Dobrin
Redactor Institutii Publice
Cu o experienta de 9 ani in jurnalism, Mara Dobrin s-a alaturat echipei Rentrop & Straton, specializandu-se in ultimii 4 ani in crearea articolelor de interes in legislatia muncii, resurse umane si institutii publice. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016