Cumul norme de munca pentru personalul didactic auxiliar, in cadrul angajatilor bugetari - ce prevede legea?

de Cristian Tanase 22 Sep. 2023 2243

Cumul norme de munca pentru personalul didactic auxiliar, in cadrul angajatilor bugetari - ce prevede legea?
"La o scoala gimnaziala un secretar sef poate suplini jumatate de norma, o luna intreaga, functia de administrator de patrimoniu, persoana aflata in concediul medical luna intreaga. Poate lucra 12 ore/zi la acelasi angajator? Si daca din punct de vedere al compatibilitatii poate suplini aceasta functie. Rog si baza legala." Raspunsul specialistilor:


Problematica cumulului de functii in sistemul bugetar este inca o problema care suscita controverse si ridica diverse probleme in practica.
 
Din aceasta perspectiva, semnalam ca pentru functionarii publici legislatia specifica restrictioneaza aceasta modalitate de derulare a activitatii, insa pentru personalul contractual, aspectele referitoare la cumulul de functii isi gasesc reglementarea in mod expres in cuprinsul Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicandu-se si Codul administrativ, dar si cadrul general reprezentat de Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Astfel, art. 29 din Legea nr. 153/2017 prevede ca:

 

„(1) In cazuri exceptionale, posturile vacante si temporar vacante aferente functiilor didactice, functiilor de specialitate medico-sanitara si asistenta sociala si functiilor de specialitate artistica pot fi ocupate si prin cumul de functii de personal angajat, cu respectarea prevederilor legale privind cumulul de functii si a celor referitoare la ocuparea posturilor vacante, in conditiile prevazute la alin. (2).

(2) Posturile vacante si temporar vacante aferente functiilor didactice, functiilor de specialitate medico-sanitara si asistenta sociala si functiilor de specialitate artistica, care nu au putut fi ocupate prin concurs, pot fi ocupate prin cumul si de catre persoane din aceeasi unitate si numai in conditiile in care programul functiei cumulate nu se suprapune celui corespunzator functiei de baza.”.


 
Din textul de lege sus-mentionat intelegem ca legiuitorul a reglementat expres posibilitatea cumulului de functii la acelasi angajator, in anumite domenii, pentru anumite categorii de functii, aceste cazuri reprezentand exceptii de la regula ocuparii functiilor in sistemul public prin concurs.

Asadar, in ceea ce priveste angajatii bugetari, legea este mai restrictiva, in sensul ca prevede posibilitatea cumulului de functii nu ca regula, ci ca exceptie. In cazul determinat, respectiv in sistemul de invatamant, cumulul ar fi permis, dispozitiile art. 29 sus-citat facand referire expresa la personalul care ocupa functii didactice.

 

Legea-cadru a salarizarii nr. 153/2017 reglementeaza exceptiile in care este posibil cumulul de functii in institutiile publice, respectiv la acelasi angajator, fara a fi necesar un alt concurs sau alte formalitati. Posturile vacante si temporar vacante aferente functiilor didactice, care nu au putut fi ocupate prin concurs, pot fi ocupate prin cumul si de catre persoane din aceeasi unitate si numai in conditiile in care programul functiei cumulate nu se suprapune celui corespunzator functiei de baza. In orice alte conditii, un post vacant, chiar si vacant temporar ar putea fi ocupat doar prin concurs, in conditiile legii.

 

Potrivit art. 164 alin.(2) din Legea nr.198/2023, in vigoare la aceasta data, personalul didactic este format din: personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar si personalul didactic de conducere, de indrumare si control. Aceste dispozitii se regaseau reglementate de aceeasi maniera si in Legea nr.1/2011 (art.88 alin.)).

Prin urmare, pentru aceasta categorie de personal, respectiv personal didactic auxiliar cuprinsa in termenul generic personal didactic, sunt incidente si aplicabile dispozitiile art.29 din Legea nr.153/2017, ce permit cumulul de functii la aceeasi unitate, fara organizarea unui concurs, dar numai in conditiile in care programul functiei cumulate nu se suprapune celui corespunzator functiei de baza.

 

De asemenea, este de mentionat si art. 538 alin.(2) din Codul administrativ, conform caruia “Dispozitiile prezentului titlu se completeaza cu prevederile Legii nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu alte legi speciale care reglementeaza regimul aplicabil anumitor categorii de personal sau contractului de management, dupa caz”. Insa, dispozitiile art. 29 alin.(2) din Legea nr.153/2017 deroga asa cum afirmam mai sus de la ocuparea posturilor prin concurs, insa cumulul trebuie realizat cu respectarea prevederilor legale privind cumulul de functii.
 
Asadar, conform art. 35 din Codul muncii, republicat, reglementeaza dreptul salariatului de a munci la acelasi angajator sau la angajatori diferiti in baza mai multor contracte individuale de munca, cu respectarea regimului incompatibilitatilor.

Cu alte cuvinte, un salariat - chiar si unul bugetar - poate avea doua sau mai multe contracte individuale de munca, la acelasi angajator, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea. Insa, nu este permis cumulul de functii la acelasi angajator decat pentru functii diferite si cu respectarea programului de desfasurare a activitatii.

 

Functiile diferite trebuie sa aiba denumiri diferite si atributii diferite. Din perspectiva timpului de lucru, insa, nici art. 29 din Legea nr.153/2017 si nici Codul administrativ, nu cuprind derogari sau precizari. Astfel, in practica sunt conturate doua opinii. Intr-o opinie, se apreciaza ca prevederile din Codul muncii referitoare la durata timpului de munca au in vedere timpul de lucru in temeiul unui singur contract individual de munca.


 
Astfel, conform art. 112 alin. (1) din Codul muncii, republicat, pentru salariatii angajati cu norma intreaga durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana. In acest sens, la art. 114 alin. (1) din Codul muncii, republicat, se prevede ca durata maxima legala a timpului de munca nu poate depasi 48 de ore pe saptamana, inclusiv orele suplimentare, iar alin. (2) al aceluiasi articol stabileste ca prin exceptie, durata timpului de munca, ce include si orele suplimentare, poate fi prelungita peste 48 de ore pe saptamana, cu conditia ca media orelor de munca, calculata pe o perioada de referinta de 4 luni calendaristice, sa nu depaseasca 48 de ore pe saptamana.


 
Codul muncii, republicat, nu impune conditia ca totalul orelor prestate in temeiul mai multor contracte individuale de munca sa nu depaseasca durata maxima a timpului de munca. In acest sens, prevederile Codului muncii referitoare la durata timpului de munca au in vedere timpul de lucru in temeiul unui singur contract individual de munca.
In cazul unui cumul de functii, in unele opinii se apreciaza ca interdictia referitoare la cele 40 de ore si, respectiv, 48 de ore, nu isi mai gaseste aplicabilitate.


 
Pe cale de consecinta, apreciem ca persoana poate cumula doua contracte individuale de munca la acelasi angajator, pe cele doua functii didactic auxiliare diferite, situatie in care apreciem ca prin dispozitiile sale, Codul muncii, republicat, nu impune conditia ca totalul orelor prestate in temeiul mai multor contracte individuale de munca sa nu depaseasca durata maxima a timpului de munca.
 
Si intr-un caz si in celalalt trebuie sa se aiba in vedere insa, regimul incompatibilitatilor (in situatia in care salariatul detine o functie publica in sens extins).
 
Insa, in situatia cumulului la acelasi angajator, desi legislatia nu impune conditia ca totalul orelor prestate in temeiul mai multor contracte individuale de munca sa nu depaseasca durata maxima a timpului de munca, unele inspectorate teritoriale de munca, considera o incalcare a art. 115 alin. (2) din Codul muncii.
 
Astfel, potrivit art. 115 alin. (2) din Codul muncii, durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.
Prin urmare, pentru respectarea acestei conditii legislative programul zilnic de lucru nu poate depasi 11 ore/zi la acelasi angajator.
De asemenea, conform art. 118 alin.(4) din Codul muncii, programul individualizat de munca poate functiona numai cu respectarea dispozitiilor art. 112 si 114.


 
In cazul cumulului la acelasi angajator, daca un contract va fi incheiat pentru norma intreaga, 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana, celelalte contracte vor fi cu timp partial de maximum 3 ore pe zi si 15 ore pe saptamana. Aceasta pentru a nu fi incalcate dispozitiile art. 115 alin. (2) din Codul muncii, potrivit caruia durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.

 

Astfel, art.29 alin.(2) din Legea nr.153/2017 prevede ca functiile didactice care nu au putut fi ocupate prin concurs, pot fi ocupate prin cumul si de catre persoane din aceeasi unitate si numai in conditiile in care programul functiei cumulate nu se suprapune celui corespunzator functiei de baza, fara insa ca aceste dispozitii legale sa reglementeze distinct sau sa excepteze clar si expres de la regulile privind timpul de munca stabilite prin Codul muncii, caz in care apreciem ca aplicarea acestor norme ar putea fi interpretabila.


 
Oricum, timpul de munca in care salariatul indeplineste efectiv sarcinile si atributiile aferente contractelor individuale de munca desfasurate in cumul nu trebuie sa se suprapuna peste timpul de munca in care salariatul indeplineste sarcinile si atributiile aferente contractului individual de munca de baza, iar activitatea sa poata fi desfasurata intr-un interval orar diferit fata de regula generala, conform reglementarilor interne ale unitatii. Asadar, intr-o asemenea situatie este vorba despre program individualizat, caz in care trebuie respectate dispozitiile art. 112 si 114.


 
Pe cale de consecinta, in opinia noastra, desi legislatia specifica in sectorul bugetar permite cumulul de functii didactice la acelasi angajator de catre persoane din aceeasi unitate, este recomandabil ca derularea cumulului sa se realizeze cu prudenta, cu incadrarea in numarul maxim de 11 ore/zi, pentru a evita eventualele sanctiuni aplicate atat de Inspectia Muncii, cat si de reprezentatii Curtii de Conturi.

 

Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratia publica.

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016