Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Desemnarea salariatilor cu atributii in controlul financiar preventiv. Ce prevede OUG 34/2023?

de Cristian Tanase 31 Mai. 2023 1471

Desemnarea salariatilor cu atributii in controlul financiar preventiv. Ce prevede OUG 34/2023?
"Avand in vedere OUG 34/2023 si ca institutia publica are deja, de 9 ani, 2 persoane desemnate cu exercitarea controlului financiar preventiv care verifica mii de documente/an si care au fost notate, in fiecare an, cu calificativul foarte bine, avand in vedere ca volumul documentelor supuse CFP nu s-a modificat, va rog sa-mi transmiteti punctul dumneavoastra de vedere daca mai pot fi desemnate inca 2 persoane carora li se va repartiza un numar infim de acte, cca 20, pentru a putea primi sporul de 10% pentru CFP."


Raspunsul specialistilor: 

 

Potrivit art. 2 lit. t) din OG 119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana desemnata cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu este acea persoana din cadrul compartimentelor de specialitate, numita de conducatorul entitatii publice pentru exercitarea controlului financiar preventiv propriu sau persoana care indeplineste aceasta atributie pe baza de contract, in conditiile legii.
Organizarea controlului preventiv intern intra in competenta ordonatorului de credite si se bazeaza pe principiul separarii persoanelor (compartimentelor) care initiaza operatiunea de cei care o verifica.

 

Conform art. 9 alin. (1) si art. (1) din Ordonanta Guvernului 119/1999, entitatile publice, prin conducatorii acestora, au obligatia de a organiza controlul financiar preventiv propriu si evidenta angajamentelor in cadrul compartimentului contabil, persoanele desemnate sa efectueze aceasta activitate trebuind sa fie altele decat cele care initiaza operatiunea supusa vizei. Conducatorii entitatilor publice au obligatia sa stabileasca proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale si, in functie de acestea, pot hotari numirea persoanelor care acorda viza CFP.

 

Totodata, potrivit cap. II pct. 3 din anexa nr. 2 la OMFP 923/2014, pot fi numite, in vederea exercitarii controlului financiar preventiv propriu, persoanele care sunt angajate ale entitatii publice sau, dupa caz, au capacitatea legala de a incheia un contract pentru indeplinirea acestei atributii si care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

 

a) au cetatenie romana si domiciliul in Romania;
b) cunosc limba romana, scris si vorbit;
c) au capacitate deplina de exercitiu;


d) au o stare de sanatate corespunzatoare, atestata pe baza de examen medical de specialitate;
e) au studii superioare economice sau juridice. Prin exceptie, cand nu exista persoane cu pregatire superioara care sa indeplineasca prezentele conditii, pot fi numite pentru exercitarea controlului financiar preventiv propriu si persoane cu studii medii de specialitate economica;
f) au o vechime efectiva in domeniul finantelor publice de minimum 3 ani, in cazul institutiilor publice, si de minimum 3 ani in domeniul financiar-contabil, in cazul celorlalte entitati publice;
g) nu au fost condamnate pentru savarsirea unei infractiuni care le-ar face incompatibile cu exercitarea acestei activitati;
h) prezinta minimum doua scrisori de recomandare.

 

Persoanele care exercita controlul financiar preventiv propriu sunt, de regula, numite din cadrul compartimentului financiar-contabil, putand insa face parte si din alte compartimente de specialitate; persoanele respective trebuie sa fie altele decat cele care aproba si efectueaza operatiunea supusa vizei. La entitatile publice la care, datorita numarului mic de salariati, posibilitatea de separare a atributiilor si responsabilitatilor este limitata, conducerea acestora are obligatia sa instituie masuri suplimentare de control intern pentru atenuarea riscurilor in utilizarea fondurilor publice.

 

Prin urmare, se observa ca legiuitorul instituie in sarcina conducatorului institutiei competenta de a organiza la nivelul entitatii activitatea de control financiar preventiv propriu, stabilind conditiile pentru ca o persoana sa poata fi numita si sa desfasoare activitatea de control financiar preventiv, specificand in mod expres necesitatea ca persoanele respective trebuie sa fie altele decat cele care aproba si efectueaza operatiunea supusa vizei. 

 

Asadar, facem mentiunea ca dispozitiile legale care reglementeaza activitatea si organizarea activitatii de CFPP nu prevede si un numar maxim de persoane care pot fi numite sa exercite astfel de atributii sau acordarea procentului aferent majorarii salariale in functie de numarul sau complexitatea lucrarilor, acest aspect ramanand la latitudinea conducatorului respectivei entitati, conditia esentiala fiind insa respectarea conditiilor legale de numire si asigurarea separarii atributiilor si a regimului aplicabil incompatibilitatilor si conflictului de interese concomitent cu respectarea celor 3e, eficient, eficacitate si economicitate.

 

OUG 34/2023 contine masuri de prudenta bugetara, insa repartizarea sarcinilor ramane tot atributia ordonatorului de credite, legea neimpunand conditii din aceasta perspectiva. Acest act normativ nu vizeaza repartizarea si distribuirea sarcinilor in interiorul institutiei intre persoane deja angajate, ci presupune fie suspendarea concursului, fie masuri de reducere a cheltuielilor cu bunurile si serviciile, fie interdictii sau conditionalitati in anumite domenii, cum sunt achizitiile de mobilier sau inchirierea/achizitionarea de autoturisme sau realizarea transferului sau organizarea telemuncii.  

 

Un raspuns oferit in mai 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016