Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Lipsa buget. Care sunt prevederile in aceasta situatie?

de InfoInstitutii.ro 10 Mai. 2021 583

Lipsa buget. Care sunt prevederile in aceasta situatie?
aO institutie depaseste ultima zi in care trebuia aprobat bugetul local si programul de investitii pentru anul 2021. Cf. Legii nr 273 / 2006, va fi sistata alimentarea cu cote, putand efectua plati doar in limita veniturilor proprii. Exista prevederi legale care conditioneaza utilizarea aceste sume cu prioritate pe anumite destinatia sau e decizia ordonatorului de credite? De asemenea, ce buget va servi ca exemplu? Se impune respectarea nivelului cheltuielilor lunare de 1/12 din ultimul buget aprobat in anul anterior?a


Raspunsul specialistului: 

Potrivit art. 39 alin.(1) si (2)din Legea nr.273/2006, cu modificarile si cmpletarile ulterioare, in termen de 5 zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a legii bugetului de stat, Ministerul Finantelor Publice transmite directiilor generale ale finantelor publice sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si transferurile consolidabile, aprobate prin legea bugetului de stat. Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, precum si consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in conditiile legii, repartizeaza pe unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale, in termen de 5 zile de la comunicare, sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum si transferurile prevazute la art. 34 alin. (1), in vederea definitivarii proiectelor bugetelor locale de catre ordonatorii principali de credite. In acelasi termen, directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, comunica unitatilor administrativ-teritoriale, respectiv subdiviziunilor acestora, dupa caz, si o estimare a veniturilor din cotele defalcate din impozitul pe venit.
 

Pe baza veniturilor proprii si a sumelor repartizate potrivit alin. (2) sus-mentionat, ordonatorii principali de credite, in termen de 15 zile de la publicarea legii bugetului de stat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, definitiveaza proiectul bugetului local, care se publica in presa locala sau se afiseaza la sediul unitatii administrativ-teritoriale. Locuitorii unitatii administrativ-teritoriale pot depune contestatii privind proiectul de buget in termen de 15 zile de la data publicarii sau afisarii acestuia.
 

Proiectele de buget prevazute la art. 1 alin. (2) se aproba de autoritatile deliberative in termen de maximum 45 de zile de la data publicarii legii bugetului de stat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, iar in cazul in care autoritatile deliberative nu aproba proiectele bugetelor locale in termenul prevazut la alin. (6) al art. 39, directiile generale ale finantelor publice dispun sistarea alimentarii cu cote, respectiv sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si cu transferuri consolidabile, pana la aprobarea acestora de catre autoritatile deliberative. In aceasta situatie, din bugetele locale se pot efectua plati numai in limita celorlalte venituri incasate.
 

Prin urmare, intr-o astfel de situatie unitatea administrativ-teritoriala poate efectua cheltuieli exclusiv in limita altor venituri incasate, fara a lua in calcul sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat sau transferurile consolidabile.
 

Legea cuprinde si mentioneaza expres situatiile in care se poate utiliza bugetul aprobat al anului trecut actualizat si cu sumele de la bugetul de stat in limita de 1/12, acestea rezultand din analiza dispozitiilor art. 39 alin.(7^2) din Legea nr.273/2006 – pentru cazul autoritatilor deliberative care sunt dizolvate sau se afla in procedura de dizolvare – sau, dupa caz a dispozitiilor art. 40 din legea precitata, care vizeaza situatia neaprobarii Legii bugetului de stat de catre Parlament, cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului bugetar.
 

Fata de aceste prevederi legale, putem concluziona ca legea prevede expres situatiile in care pot fi facute cheltuieli din bugetul aprobat al anului trecut in limita de 1/12, acestea neputand fi extinse si la situatii.


Pe cale de consecinta, intrucat din situatia expusa nu intelegem ca va regasiti in situatia prevazuta la art. 39 alin.(7^1) din Lgea nr.273/2006, Legea bugetului de stat pe anul 2021 fiind la acest moment aprobata de Parlamentul Romaniei, devenind Legea nr.15/2021, si prin urmare aplicabila in anul 2021, apreciem ca devin incidente dispozitiile art. 39 alin.(7) din legea precitata care stabileste expres ca in aceasta situatie, din bugetele locale se pot efectua plati numai in limita celorlalte venituri incasate, fara sa se ia in calcul astfel sumele ce pot fi primite de la bugetul de stat.
 

In opinia noastra, chiar si in situatia neaprobarii bugetului, toate celelalte dispozitii legeale stabilite prin Legea nr.273/2006 raman instituite in sarcina ordonatorilor de credite, acestia fiind tinuti de respectarea lor.


Astfel, potrivit art. 14 alin.(8) din legea precitata, ordonatorii de credite au obligatia ca in executia bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) sa asigure achitarea platilor restante prevazute la alin. (6), precum si a platilor restante rezultate in cursul anului curent. Ordonatorii de credite pot face noi angajamente legale, in limita prevederilor bugetare aprobate, numai dupa stingerea platilor restante inregistrate la finele anului anterior, respectiv a arieratelor din executia anului curent, cu exceptia celor provenite din neacordarea sumelor cuvenite conform contractelor de finantare a proiectelor derulate prin programe nationale. Prin exceptie, se pot incheia noi angajamente legale pentru proiecte/programe finantate din fonduri externe nerambursabile.
 

Prin urmare, desi nu exista o prevede expresa unica in acest sens, apreciem ca efectuarea cheltuielilor ar trebui sa vizeze angajamentele legale deja incheiate din care rezulta obligatii de plata, tind cont de contructia bugetului anului trecut pe tipuri de cheltuieli si destinatii, fara insa a lua in calcul limita de 1/12 prevazuta expres pentru situatiile de la art. 39 alin.(7^1) si 40 din Legea nr.273/2006.


Astfel, apreciem ca respectivele cheltuieli ar trebui analizate si prioritizate de ordonatorul de credite urmand sa se efectueze in concordanta cu atributiile ce revin autoritatilor administratiei publice locale, cu prioritatile stabilite de acestea, in vederea functionarii lor si in interesul colectivitatilor locale respective.
 

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro >>

 

 

InfoInstitutii.ro Autor: InfoInstitutii.ro
Redactia InfoInstitutii.ro are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul institutiilor publice si legislatiei aferente. 

Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de Codul administrativ, salarizarea bugetara, modificarile privind institutiile publice si spetele contabile si fiscale din acest domeniu. Explicam detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile din sectorul bugetar. 



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016