Ministerul Justitiei introduce masuri fara precedent si RESTRICTII pre si post angajare pentru functionarii publici

de Mara Dobrin 10 Oct. 2025 81

Ministerul Justitiei introduce masuri fara precedent si RESTRICTII pre si post angajare pentru functionarii publici
Va informam ca Guvernul a aprobat un proiect al Ministerului Justitiei, care are in vedere sa introduca un cadru unitar si detaliat privind restrictiile pre si post angajare aplicabile functionarilor publici.


Concret, discutam despre un proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 176/2010 privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative.

Acesta a primit deja aprobarea Guvernului, asa ca merge mai departe, la Parlament.

Practic, pentru prima data putem discuta despre un cadru unitar privind restrictiile pre- si post-angajare in institutiile si autoritatile publice, iar acest proiect sustine reformele asumare de tara noastra in procesul de aderare la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE).


Proiectul prevede o perioada de reflectie de 12 luni 
 

Concret si asa cum se poate vedea in proiectul de lege mentionat, persoanele care ocupa functii sau demnitati publice, indiferent ca vorbim despre ministri, alesi locali si inalti functionari, dar si personalul contractual implicat in achizitii publice, audit, etc, vor fi nevoiti sa respecte o perioada de reflectie de 12 luni atat inainte, cat si dupa exercitarea functiei.

Cu alte cuvinte, in primul an de la numire, aceste persoane nu vor avea dreptul sa participe la decizii de control sau sa incheie contracte cu entitati private la care au lucrat anterior. 

 

Verificarea restrictiilor pre-angajare

 

Alta regula fara precedent este impusa de faptul ca, pentru o perioada de 12 luni dupa incheierea mandatului, nu vor putea lucra in sectorul privat fara un aviz favorabil emis de institutia din care provin. Evident ca, in acest caz, se are in vedere evitarea situatiilor care presupun un conflict de interese, observa economedia.

 

De asemenea, persoanele mentionate mai sus vor avea obligatia de a depune declaratii pe propria raspundere la numirea sau incetarea mandatului, dar si sa notifice intentia de a ocupa functii in mediul privat. Daca nu vor respecta aceste norme, respectivele contracte de munca inceteaza de drept, potrivit proiectului.

 

Asa cum se poate vedea in cadrul proiectului de lege:

 

"Art. 7(4) Verificarea restrictiilor pre-angajare

 

(1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia de a verifica depunerea de catre persoanele de la art. 72 alin. (1) a unei declaratii pe propria raspundere care sa ateste ca au luat cunostinta de restrictiile pre-angajare si au indicat angajatorul sau, dupa caz, angajatorii din ultimele 12 luni.
(2) Pe perioada de reflectie si in decursul a 6 luni dupa incetarea acesteia, verificarea respectarii conditiei de la art. 71 alin. (2) se realizeaza de institutiile sau autoritatile publice in care sunt numite, angajate sau isi desfasoara activitatea."

 

Verificarea restrictiilor post-angajare


Tot in cadrul proiectului observam ca:

 

"Art. 7(5) Verificarea restrictiilor post-angajare

(1) Pe perioada de reflectie si in decursul a 6 luni dupa incetarea acesteia, verificarea respectarii conditiei de la art. 71 alin. (3) se realizeaza de institutiile sau autoritatile publice in care sunt numite, angajate sau isi desfasoara activitatea.
(2) Declaratia post-angajare a Prim-Ministrului se depune la Cancelaria Prim-Ministrului, iar ale ministrilor la ministerul pe care l-au condus.
(3) La momentul depunerii declaratiei de la art. 73 alin. (2) lit. b), persoanelor de la art. 72 alin. (1) li se pune la dispozitie, de catre institutia sau autoritatea publica in care si-au exercitat demnitatea, functia sau si-au desfasurat activitatea, lista activitatilor derulate in ultimele 12 luni in cadrul institutiei sau autoritatii publice."


Cine va trebui sa respecte noile reguli?


Tot din proiect aflam ca sub incidenta noilor reguli intra functionarii publici, consilierii prezidentiali, de stat, alesii local, membrii ai Guvernului, dar si personalul contractual din institutiile publice implicat in achizitii, audit, reglementare, control. De asemenea,  persoanele implicate in procesul de evaluare/selectie/aprobare pentru proiecte finantate din fonduri publice. Lista completa AICI.

 

Putem observa ca exceptiile sunt urmatoarele:

 

"Prevederile alin. (1) nu se aplica personalului din cadrul institutiilor de aparare, ordine publica si siguranta nationala, cu exceptia membrilor Guvernului, secretarilor si subsecretarilor de stat, precum si asimilatilor acestora din cadrul ministerelor si altor organe centrale de specialitate subordonate ministerelor, precum si a personalului incadrat cu contract de munca la cabinetele demnitarilor, precum si consilierilor onorifici ai ministrilor."

Mara Dobrin Autor: Mara Dobrin
Redactor Institutii Publice
Cu o experienta de 9 ani in jurnalism, Mara Dobrin s-a alaturat echipei Rentrop & Straton, specializandu-se in ultimii 4 ani in crearea articolelor de interes in legislatia muncii, resurse umane si institutii publice. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016